پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:10 - 1401/03/01

پرخوری شب و آخر شب را اینگونه مهار کنید

کارگر آنلاین| یکی از بدترین عادات غذایی که باعث افزایش وزن هم می شود، پرخوری های آخر شب می باشد. برای مهار و ترک عادت پرخوری شبانه از این ترفندهای ساده استفاده کنید.

آیا تا به حال شنیده اید که برای مهار ولع پرخوری در آخر شب مسواک بزنید؟ به نوعی اگر مسواک بزنید دیگر احساس گرسنگی نمی کنید و تمیزی دندان های سفیدتان را از بین نمی برید.

در حقیقت همه چیز با یک روال خوب شروع می شود. کلید مهار ولع پرخوری در اواخر شب با زندگی سالم و عادات غذایی خوب در طول روز شروع می شود. با تغییراتی در وعده غذایی خود خواهید دید که در نیمه شب هوس غذایی کم تری را تجربه می کنید.

این امر، تنها با نوشیدن زیاد آب ممکن نمی شود. اگرچه نوشیدن آب کافی در طول روز برای تامین آب و عملکرد بدن مهم است اما شواهد علمی کافی برای اثبات این که تشنگی می تواند به عنوان گرسنگی ظاهر شود، وجود ندارد.

ولع پرخوری
1. صبحانه خوبی بخورید.

کلید احساس گرسنگی کم تر در شب این است که صبحانه ای خوب و مفصل که سرشار از پروتئین، چربی و کربوهیدرات های خوب است، بخورید. کربوهیدرات های حاوی مقدار کافی فیبر مانند نان تست با غلات کامل یا جو دوسر انتخاب هایی خوب برای شروعی عالی محسوب می شوند.

با خوردن صبحانه ای همراه با این مواد مغذی برای مدت طولانی تری احساس سیری و رضایت خواهید کرد. چنان چه صبح ها عجله دارید می توانید این مواد مغذی را از قبل آماده کنید تا روز خود را با صبحانه ای خوب شروع کنید. کارشناسان پیشنهاد می کنند که تخم مرغ آبپز، بلغور جو دو سر پخته شده را طی هفته مصرف کنید.

صبحانه خوب و کامل
2. سیب زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

طبق شاخص سیری مواد غذایی رایج که توسط گروه بیوشیمی دانشگاهی منتشر شد، میزان سیری سیب زمینی آب پز در واقع بسیار بیشتر از سایر مواد غذایی است. سیب زمینی به طرز شگفت انگیزی کالری کمی دارد (یک سیب زمینی متوسط به طور میانگین بین 90-100 کالری دارد) و می تواند گرسنگی شما را رفع کند.

می توان سیب زمینی را در انواع وعده های غذایی قرار داد بدون این که نگران کالری آن باشید. با تغییر کربوهیدرات های معمول خود (مانند نان سفید یا پنکیک) سیب زمینی را در وعده های غذایی تان بگنجانید تا در طول روز و حتی در شب احساس رضایت بسیار بیشتری داشته باشید.

بنابراین همان طور که وعده های غذایی خود را تعیین می کنید سعی کنید سیب زمینی و همچنین غذاهایی از این لیست را در آن قرار دهید.

سیب زمینی آب پز
3. خواب خوبی داشته باشید.

آیا می دانید خواب کافی می تواند در تمایل مغز به غذا تاثیر بگذارد؟ براساس مطالعه ای انجام شده، کمبود خواب می تواند به طور قابل توجهی فعالیت در سیستم کنترل کننده اشتها در قشر پیشانی و قشر انسوالا در مغز را هنگام ولع کاهش دهد.

در مطالب قبلی بخش سلامت نمناک هم گفتیم که کم خوابی مغز را از نظر محرک هایی تحت تاثیر قرار می دهد که منجر به تمایل شما به پرخوری می شود.

حتی اخیرا مطالعه ای منتشر شده ثابت کرده است که تنها 15 دقیقه خوابیدن بیشتر از حد معمول، می تواند به میزان قابل توجهی به کاهش وزن کمک کند. الگوی خواب معمولا با مدیریت وزن مرتبط است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، میزان خواب مورد نیاز متوسط بزرگسالان را بین 7-9 ساعت در شب در نظر گرفته است.

خواب خوب
4. برای میان وعده های خود برنامه ریزی کنید.

خوردن میان وعده ای سالم در خانه بدان معناست که خود را برای موفقیت آماده کرده اید. اگرچه به نظر می رسد این نظریه از لحاظ تئوری موثر است اما هنوز هم می تواند شما را به خوردن میان وعده های اخر شب که به پرخوری منجر می شود هدایت کند.

براساس مطالعات منتشر شده، از سه وعده غذایی معمول خود در طول روز لذت ببرید و تنها یک میان وعده انتخاب کنید. با آن چه بدن شما نیاز دارد، هماهنگ باشید. شاید یک میان وعده قبل از ناهار انتخاب خوبی باشد.

میان وعده
5. از شام مختصر لذت ببرید.

اگر بشقاب تان را با پروتئین، چربی های سالم و کربوهیدرات های پیچیده پر کنید باعث می شود تا بدن شما ساعت ها احساس سیری کند و میل به پرخوری درآخر شب را کاهش دهد.

توصیه می شود هنگام پر کردن بشقاب شام سعی کنید به دنبال 2 فنجان سبزیجات، حدود 150 کالری پروتئین و 100-20 کالری چربی باشید. این فرمول باعث می شود تا وعده های غذایی سیر کننده ای داشته باشید.

درمان سریع پرخوری
6. به این فکر کنید که چرا گرسنه هستید.

قبل از این که اواخر شب پرخوری کنید کمی وقت بگذارید تا علت گرسنگی خود را ارزیابی کنید. این تمرین به عنوان خوردن بصری معروف است و می تواند به شما در تعیین الگوی غذایی و ولع کمک کند. آیا در واقع گرسنه هستید یا صرفا از روی بی حوصلگی قصد خوردن دارید؟

به طور کلی این تمرین می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چه زمانی در طول روز گرسنه هستید بنابراین می توانید در آن زمان بدن خود را اشباع کنید به جای اینکه اجازه دهید اشتیاق ولع به شما غلبه کند.

پیدا کردن علت گرسنگی
7. اگر گرسنه هستید میان وعده خود را تقسیم کنید.

حال که تمامی اقدامات لازم را انجام داده اید و مجدد احساس گرسنگی دارید ف نگران نباشید. اگر تصمیم دارید چیزی بخورید دسری را انتخاب کنید که میل شما را برطرف کند مانند این که دسری شیرین و کمتر از 150 کالری را انتخاب کنید و آنرا به چند قسمت تقسیم کنید.

میان وعده ای را انتخاب کنید که به شما احساس سیری و رضایت بدهد بنابراین گزینه ای را انتخاب کنید و آن را به چند قسمت تقسیم کرده و طی روز بخورید به جای آن که با ولع آن را یکباره تمام کنید.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین