پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:30 - 1401/03/02

درمان خانگی ورم معده

کارگرآنلاین | ورم معده یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های گوارشی است از این بیماری‌تعاریف و برداشت های مختلفی می شود ، از این رو مهم و قابل بررسی است.

به گزارش کارگرآنلاین ورم معده (Gastritis) التهاب، ناراحتی و فرسایش استر معده است که می تواند بشکل ناگهانی (حاد) و یا بتدریج (مزمن) ظاهر شود. ورم معده تشریح ککنده گروهی از بیماری های معده بوده که در یک موضوع یعنی التهاب معده مشترک می باشند.

ورم معده عموما ناشی از عفونت و آلوده شدن به همان باکتری است که باعث زخم معده می شود. آسیب دیدن، مصرف منظم داروهای مسکن و نوشیدن الکل نیز می تواند باعث ورم معده (گاستریت) شود. ورم معده می تواند باعث زخم معده و همچنین افزایش خطر سرطان معده شود.

دلایل ورم معده:
ورم معده ممکن است در نتیجه مصرف الکل، استفراغ مزمن، استرس و یا مصرف داروهای خاص همچون آسپرین و یا سایر داروهای ضدالتهاب رخ دهد. ورم معده همچنین در نتیجه:
عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) – این باکتری نوعی باکتری بوده که در مخاط معده زندگی می کند. بدون درمان کردن، عفونت می تواند باعث زخم معده و در بعضی از افراد سرطان معده شود.
* کم خونی خطرناک Pernicious anemia – این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که معده قادر به جذب و هضم ویتامین ب ۱۲ در بدن نمی باشد.
* ریفلاکس صفراوی – بازگشت صفرا از کیسه صفرا به معده شما.
* عفونت – عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها.

*** یکی از مهم ترین علل ابتلا به ورم معده، استقرار میکروب هلیکوباکترپایلوری در معده است. این میکروب تا آخر عمر فرد در معده باقی می‌ ماند و باعث ورم و التهاب در جدار معده می ‌شود. بسیاری از اوقات، التهاب و ورم، علامتی ندارد اما بعضی مواقع با احساس بزرگی شکم و سنگینی همراه است.

علایم ورم معده :
علایم گاستریت (ورم معده) بسته به افراد متفاوت بوده و حتی خیلی از افراد علایم این بیماری را حس نمی نمایند. با اینحال اگر علایم ظاهر شوند، شایع ترین آنها شامل:
* تهوع و یا ناراحتی همیشگی معده
* باد و نفخ شکم
* درد شکم
* استفراغ
* سوءهاضمه
* احساس سوزش در معده بین غذاها و یا شب ها
* استفراغ خون و یا مواد شبیه قهوه
* مدفوع خونی و تیره

چه کسانی ورم معده می‌گیرند؟
همچنین افرادی که غذا را قبل از هضم، خوب نمی‌‌جوند ممکن است دچار این عارضه شوند، چون به منظور هضم کافی ذرات غذایی و زیاد باقی نماندن آن در معده لازم است اندازه غذا پیش از بلع به کمتر از یک میلی‌متر برسد. علاوه بر این افرادی که تند غذا می‌خورند یا در حال انجام کاری تغذیه می‌کنند، ‌مقدار زیادی هوا می‌‌بلعند بنابراین امکان دارد به ورم معده دچار شوند.

درمان
درمان ورم معده بسته به عامل ایجادکننده آن متفاوت است، اگر عفونت باعث ایجاد ورم معده باشد، درمان عفونت به بیماران توصیه می‌‌شود.

در صورتی که مصرف الکل و سیگار باعث ابتلا به ورم معده شده است، بیماران باید از ادامه مصرف آن خودداری کنند. همچنین اشخاصی که به علت مصرف مکرر مسکن دچار ورم معده شده‌‌اند یا نباید این‌ گونه داروها را استفاده کنند یا در صورت الزام، مصرف آنها را تا حد امکان به حداقل برسانند و همزمان، داروهای معده بخورند.

درمان خانگی:
* موثرترین درمان خانگی مصرف روزانه موز و یا شیرموز است. موز به طور موثر اسید معده را خنثی می کند.
* برای کاهش اسید معده و در نتیجه سوزش سردل، یک لیوان شیر سرد بدون شکر میل کنید.
* قرار دادن کیسه آب داغ روی معده.
* در نصف لیتر آب، ۲۵۰ گرم کلم برگ را بجوشانید تا حجم آن نصف شود. به همین طریق آب هویج را آماده کنید و از هر کدام ۱۲۵ میلی لیتر مخلوط و روزی ۲ بار مصرف کنید.
* چای دانه رازیانه در درمان ورم معده موثر است.
* ۳۰۰ میلی لیتر آب هویج، ۲۰۰ میلی لیتر آب اسفناج و یا ۳۰۰ میلی لیتر آب هویج و ۱۰۰ میلی لیتر آب چغندر و ۱۰۰ میلی لیتر آب خیار را مخلوط و به طور روزانه مصرف کنید.
* مصرف شیر بز برای درمان ورم معده مفید است.
* لیمو حاوی اسید سیتریک و املاح مغذی است و به درمان ورم معده کمک می کند.
* از مصرف غذاهای چرب و پرادویه پرهیز کنید.
* مصرف آب را بالا ببرید.
* بدون تجویز پزشک مسکن هایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و … استفاده نشود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین