پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:50 - 1401/03/03

متوقف کردن ریزش مو از همین حالا با این روش

کارگر آنلاین| روغن سیاه دانه برای رشد مجدد موهای ریخته شده فوق العاده است، البته استفاده صحیح از روغن سیاه دانه می تواند جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موهای ریخته کمک کند.

مزایای روغن سیاه دانه برای مو:
1. حفظ سلامت پوست سر:

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد درد است که به حفظ سلامتی پوست سر کمک می کند، با شوره سر، اگزما و پسوریازیس نیز مبارزه می کند و علاوه بر این به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک کرده و چربی سر را متعادل می سازد.
2. تحریک و افزایش رشد مو :

روغن سیاه دانه حاوی نیگلون و تیموکینون است که هر دو آنتی اکسیدانی قدرتمند هستند و معمولا برای بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنی یا آلوپسی آرها تجویز می شود.
3. کاهش ریزش مو :

رایج ترین فایده روغن سیاه دانه کاهش ریزش مو است زیرا گیاه سیاه دانه حاوی 100 ماده مغذی مختلف بوده که منبع اصلی تغذیه و بهبود فولیکول های مو می باشند بنابراین ریزش مو را مهار خواهد کرد.

ماسک موی گیاهی
4. پیشگیری از سفید شدن مو:

روغن سیاه دانه حاوی اسید لینولئیک است که از کاهش سلول های رنگدانه در فولیکول ها جلوگیری می کند و همچنین درمانی موثر برای افرادی است که مبتلا به ویتیلیگو ( بیماری پوستی که در آن سلول هایی که رنگدانه تولید می کنند تخریب شده اند) هستند.
5. نرم کننده مو:

سبوم (روغن تولید شده در پوست سر) موها را مرطوب و تغذیه می کند. برخی افراد چربی لازم را در پوست سر خود ندارند و بنابراین موهای آن ها خشک است. روغن سیاه دانه تولید سبوم را در پوست سر را به حالت طبیعی برگردانده، مو را نرم کرده و حالت می دهد.

رشد موهای ریخته شده
6. پیشگیری از آسیب دیدن مو:

رادیکال های آزاد روی پوست سر سبب تخریب موها می شوند. روغن دانه سیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثرات رادیکال های آزاد را روی موها خنثی می کند و این امر به سالم نگه داشتن مو و پوست سر و پیشگیری از آسیب آن ها کمک می کند.
7. بهبود گردش خون:

روغن سیاه دانه حاوی بیومولکول های امگا 3 و 6 است که گردش خون را به ویژه در ناحیه سر افزایش می دهد و باعث رشد سریع مو در عرض چند هفته خواهد شد.

*برای تقویت رشد مو می توانید از روغن کلونجی به تنهایی یا به همراه ترکیبات دیگر استفاده کنید.

در ادامه لیستی از آن ها آورده شده است که ریزش مو را مهار و باعث رشد مجدد مو می شوند.

روغن سیاه دانه برای ریزش مو
چگونه می توان از روغن سیاه دانه برای رشد مو و پیشگیری از طاسی استفاده کرد؟
1. درمان ریزش مو با روغن کلونجی یا همان روغن سیاه دانه :

ماساژ پوست سر با روغن سیاه دانه، نه تنها به تحریک فولیکول های مو کمک می کند، بلکه رشد موهای سالم را هم افزایش می دهد و علاوه بر این، روغن سیاه دانه فولیکول های مو را تغذیه کرده و مواد مغذی لازم برای تولید موهای سالم را تأمین می کند.
مواد لازم :

  •     دو قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه

طریقه استفاده :

ابتدا مقداری از روغن سیاه دانه را کف دست خود بریزید و دستان تان را به هم بمالید تا روغن گرم شود و سپس آن را به پوست سر خود ماساژ دهید و بیشتر روی نواحی که آسیب دیده اند و یا دچار ریزش شده اند متمرکز شوید . کل پوست سر و موهای خود از ریشه تا نوک را با روغن بپوشانید و به مدت 30 دقیقه یا حداکثر یک ساعت صبر کنید و در آخر موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید.

2 تا 3 بار در هفته از این درمان استفاده کنید.

روغن سیاه دانه برای تقویت مو
2. روغن سیاه دانه و روغن زیتون:

این روش درمانی برای افرادی که موهای چرب و ترکیبی دارند ایده آل است . روغن زیتون یک ماده عالی جهت تهویه مو است که موها را نرم کرده و آن را ابریشمی می کند و و به درمان شکستگی و موخوره نیز کمک خواهد کرد. روغن زیتون با ترکیب روغن سیاه دانه می تواند شوره سر را از بین ببرد و پوست سر و موها را 100 درصد تمیز نگه دارد.
مواد لازم:

  •     یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه
  •     یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

طریقه استفاده :

ابتدا روغن زیتون و روغن سیاه دانه را در کاسه ای با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به پوست سر خود ماساژ دهید و بیشتر بر قسمت هایی که دچار ریزش مو شده اند متمرکز شوید.

کل پوست سر و موهای خود از ریشه تا نوک را با روغن بپوشانید و به مدت 30 دقیقه یا حداکثر یک ساعت صبر کنید و در آخر موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید.

2تا 3 بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

سیاه دانه برای مو
3. روغن سیاه دانه و روغن نارگیل:

سیاه دانه برای هر نوع مویی قابل استفاده است و مخصوص موی خاصی نیست. روغن نارگیل دارای خواص نفوذپذیری زیادی است و از این طریق به ساقه و فولیکول های مو وارد می شود و آن ها را با مواد مغذی خود تغذیه می کند. هنگامی که با روغن سیاه دانه ترکیب می شود، کارآیی آن افزایش می یابد و به عنوان یک روش درمانی ریزش مو عمل خواهد کرد.
مواد لازم :

  •     یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه
  •     یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طریقه استفاده :

ابتدا روغن سیاه دانه و روغن نارگیل را در کاسه ای بریزید و هر دو را با هم ترکیب کنید و برای چند ثانیه آن را در مایکروویو گرم کنید و از این مخلوط برای ماساژ دادن پوست سر خود به مدت 15 دقیقه استفاده کنید و همچنین آن را روی کل موهای (از ریشه تا ساقه ) بمالید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید.

این درمان را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

سیاه دانه برای مو
4. روغن سیاه دانه و روغن کرچک برای رشد مو:

مخلوط روغن سیاه دانه و روغن کرچک، یک روش درمانی ایده آل برای موهای خشک است. روغن کرچک دارای خواص تقویت کنندگی رشد مو است. این گیاه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و سرشار از ویتامین E، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 1 و 2 می باشد و به افزایش ضخامت مو و سرعت رشد موها کمک می کند و به مهار ریزش مو کمک کرده و رشد سالم و سریع مو را تقویت خواهد کرد.
مواد لازم:

  •     یک دوم قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه
  •     یک دوم قاشق غذاخوری روغن کرچک.

طریقه استفاده :

ابتدا روغن سیاه دانه و روغن کرچک را در کاسه ای با هم مخلوط کنید. این ترکیب به دست آمده را روی پوست سر خود ماساژ دهید و روی نواحی که دچار ریزش مو شده است بیشتر تمرکز کنید.

پوست سر خود را به روغن آغشته کنید و پس از اتمام کار، موهای خود را از ریشه تا ساقه با کلاهی بپوشانید و به مدت 30دقیقه صبر کنید و پس از آن موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید.

این درمان را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

سیاه دانه برای مو
5. روغن سیاه دانه و آب لیمو:

از آن جا که لیمو سرشار از ویتامین C است، باعث افزایش سطح کلاژن پوست سر شده و اسید موجود در لیمو، باعث کاهش تعادل PH می شود اما با این حال، آب لیمو را بیش از 15 دقیقه روی سرتان نگه ندارید زیرا باعث خشکی و پوسته شدن پوست سر می شود و همچنین، اگر پوست حساسی دارید، از این روش درمانی دوری کنید زیرا آب لیمو می تواند باعث قرمزی و تحریک شود. این روش درمانی برای افرادی که موهای چرب دارند و ریزش مو زیادی را تجربه می کنند مناسب است.
مواد لازم :

  •     آب یک عدد لیمو
  •     دو قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه

طریقه استفاده :

ابتدا یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. از آب لیمو برای ماساژ پوست سر استفاده کنید و بگذارید تا 15 دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید.

صبر کنید تا موهای شما خشک شود و پس از آن ، حدود 10 دقیقه پوست سر خود را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید. روغن را روی ریشه ها و ساقه مو ماساژ دهید.

اجازه دهید یک شب روی موهایتان بماند و صبح روز بعد آن را با شامپوی ملایم بشویید.

این درمان را 1 الی 2 بار در هفته تکرار کنید.

سیاه دانه برای مو
6. روغن سیاه دانه و عسل:

عسل و مخلوط آن با روغن نارگیل و روغن سیاه دانه، موهای شما را نرم و درخشان می کند. در صورت تمایل می توانید 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه و 1 قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. این یک روش درمانی رایج است که نه تنها به مهار ریزش مو کمک می کند، بلکه فواید بیشماری برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت.
مواد لازم :

  •     نصف فنجان روغن نارگیل
  •     1 قاشق غذاخوری عسل
  •     1 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه
  •     حوله گرم

طریقه استفاده :

ابتداروغن نارگیل، عسل و روغن سیاه دانه را با یکدیگر مخلوط کرده تا ترکیبی یکدست و نرم شود.

سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بیشتر روی قسمت هایی تمرکز کنید که دچار ریزش مو شده است. هنگامی که این مخلوط را روی پوست سر می مالید، مطمئن شوید که موهایتان از ریشه تا ساقه پوشیده شده است. پس از آن، موهایتان را با یک حوله گرم بپوشانید تا بازدهی ماسک مو افزایش پیدا کند. به مدت 20 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و در آخر موهایتان رابا شامپوی معمولی شستشو دهید.

این درمان را یکبار در هفته تکرار کنید.

سیاه دانه برای مو
7. روغن سیاه دانه و شنبلیله:

روغن نارگیل و شنبلیله، یک درمان عالی برای مشکلات مو مانند ریزش مومحسوب می شود. این مخلوط باعث می شود تا موهای شما قوی و براق شود و شنبلیله منبع عالی پروتئین و نیکوتین است که باعث رشد مو شده و لسیتین موجود در آن باعث سالم و قوی ماندن موها خواهد شد. این درمان ریشه های مو را تغذیه می کند و سلامت پوست سر را بهبود می بخشد.
مواد لازم:

  •     یک و یک دوم قاشق چای خوری روغن سیاه دانه
  •     یک قاشق غذاخوری بذر شنبلیله
  •     دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طریقه استفاده :

ابتدا بذر شنبلیله را آسیاب کرده تا پودر شود و سپس با روغن نارگیل و روغن سیاه دانه مخلوط کرده تا تبدیل به خمیری شود. چنان چه خمیر سفت بود کمی آب اضافه کنید و به مخلوط مدت یک ساعت استراحت دهید و سپس مخلوط را روی پوست سر و تمام قسمت های مو بمالید و به مدت 20-30 دقیقه صبر کنید و در نهایت با شامپوی معمولی شستشو دهید و اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شود.

این درمان را یکبار در هفته تکرار کنید.

از آنجا که چگالی روغن سیاه دانه بالا است، شستشوی آن ممکن است که دردناک باشد.

سیاه دانه برای مو

نکاتی در ادامه آورده شده است تا به شما کمک کند روغن سیاه دانه را به راحتی از موهایتان تمیز کنید :

استفاده از روغن سیاه دانه به تنهایی باعث ایجاد سفتی در پوست سر نمی شود اما استفاده از آن با روغن های حامل دیگر مانند روغن زیتون یا کرچک می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود. بنابراین در چنین مواردی ، دو بار در هفته موهای خود را با یک شامپو بدون سولفات بشویید که این امر باعث تمیزی و براقی پوست سر خواهد شد.
اثرات جانبی و احتمالی روغن سیاه دانه

قبل از استفاده از روغن سیاه دانه برروی موهایتان ابتدا با انجام آزمایش پچ از واکنش آلرژیک یا نکرولیز اپیدرمی سمی ( نوعی واکنش شدید پوستی ) مطمئن شوید.

اگرچه عوارض جانبی روغن سیاه دانه بسیار نادر است اما در بعضی موارد ممکن است باعث ایجاد تاول های پوستی در اثر واکنش سمی شود.

زنان باردار نباید از این روغن استفاده کنند.

اگر پوستی بیش از حد حساس دارید ، قبل از استفاده از این روغن با پزشک مشورت کنید.

اگر چه انواع مواد مراقبت از مو در بازار وجود دارد اما استفاده از روغن های گیاهی سنتی می تواند نتایج معجزه آسایی را حاصل کند که یکی از این ترکیبات روغن سیاه دانه است.

این روغن قدمت طولانی داشته و به عنوان داروی سنتی برای پوست، زیبایی و سایر اهداف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین