پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:43 - 1401/03/03

آیا گیاه گالگا درکاهش وزن موثر است؟

کارگرآنلاین | آیا تا به حال نام گیاه گالگا را برای درمان بیماری دیابت و کنترل قند خون شنیده اید. گیاه گالگا بومی مناطق غربی آسیا و جنوب اروپا است و نامهای مختلفی دارد. این گیاه طعم تلخ و بوی تندی دارد.

به گزارش کارگرآنلاین ،آیا تا به حال نام گیاه گالگا را برای درمان بیماری دیابت و کنترل قند خون شنیده اید. گیاه گالگا بومی مناطق غربی آسیا و جنوب اروپا است و نامهای مختلفی دارد. این گیاه طعم تلخ و بوی تندی دارد. در سال 1981 این گیاه به عنوان علوفه ای برای دام به آمریکا معرفی شد. در کشور ما گیاه گالگا بطور تقریبا وسیعی در استان گلستان کشت می گردد. گالگا به خاک هایی دارای بافت متوسط و عمیق و دارای رطوبت مناسب نیازمند است.

کاربردهای بالینی گیاه گالگا چیست؟
گیاه گالگا کاربردهای بالینی زیادی دارد و از دیرباز از این گیاه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. گیاه گالگا از قدیم به علف شیر آور معروف بوده است. این گیاه معمولا به صورت خشک شده در طب سنتی کاربرد داشته و دارای ترکیباتی مانند تانن، فلاونوئید، ساپونین و مواد موثری چون گوانیدین، گالگین و هیدروکسی گالگین می باشد. کاربردهای بالینی گیاه گالگا عبارتند از:

• استفاده از گیاه گالگا برای کنترل قند خون 
عصاره استخراج شده از گیاه گالگا حاوی دو ترکیب شیمیایی به نام گوانیدین و گالگین است که این دو ترکیب خواص کنترل کنندگی قند خون دارد و در درمان دیابت مانند داروی متفورمین عمل می کند. نتایج مطالعه اثر گیاه گالگا در کنترل قند خون در خرگوشها نشان داد که 32 درصد از خرگوشهای مبتلا به دیابت با مصرف این گیاه قند خونشان کاهش پیدا کرد. همچنین محققین این گونه نتیجه گیری کردند که گیاه گالگا در بزرگسالان دیابتی که بیماریشان در مراحل ابتدایی است، اثر حمایت کنندگی دارد.

• آیا گیاه گالگا درکاهش وزن موثر است؟
مطالعه ای که بر روی موشها انجام شده بود نشان داد که گیاه گالگا با کاهش توده چربی در آنها باعث کاهش وزنشان شده بود. در انسانها اثر گیاه گالگا در  کاهش وزن به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

• استفاده از گیاه گالگا برای افزایش شیر
در مطالعات حیوانی نشان داده شد که گیاه گالگا ترشح شیر را در گاوهای شیرده 35 تا 50 درصد افزایش می دهد. بنابراین گیاه گالگا در تحریک غدد شیردهی برای ترشح شیر موثر است.

همچنین این گیاه کاربردهایی نظیر ادرار آوری (تحریک غدد فوق کلیه)، ضد کرم، موثر در درمان بیماری هایی نظیر حصبه، تحریک کننده سیستم عصبی، محافظت از کبد، ضد تب دارد.

هنگام مصرف گیاه گالگا در چه مواردی باید احتیاط کرد؟
• اگر برنامه جراحی در پیش روی دارید، از دو هفته قبل از جراحی حتما مصرف گیاه گالگا را قطع نمایید.
• به این موضوع همواره توجه داشته باشید که گیاه گالگا میل به خونریزی را در بدن شما افزایش می دهد و سرعت تشکیل لخته خون را کاهش می دهد و ممکن است با داروهای ضد لخته خون مانند وارفارین تداخل ایجاد نماید.
• اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید و برای کنترل قند خونتان از گیاه گالگا و داروهای کاهنده قند خون استفاده می کنید مراقب کاهش بیش از حد قند خونتان باشید و قند خونتان را مرتب کنترل نمایید.
• در هنگام بارداری گیاه گالگا را مصرف ننمایید.

عوارض جانبی مصرف گیاه گالگا چیست؟
تاکنون عوارض جانبی خاصی پس از مصرف گیاه گالگا دیده نشده است. اما اگر علائمی نظیر عصبانیت، ضعف و سردرد پس از مصرف این گیاه دیده شد مصرف آنرا قطع نمایید.

گیاه گالگا با کدام داروها تداخل دارد؟
• گیاه گالگا با داروهای کاهنده قندخون تداخل دارد.
• گیاه گالگا با جذب مواد معدنی نظیر آهن تداخل ایجاد می کند.

دوز مصرفی گیاه گالگا چه مقدار است؟
اطلاعات کافی برای مشخص کردن دوز مناسب برای مصرف این گیاه هنوز وجود ندارد، بهتر است قبل از مصرف گیاه گالگا با پزشک خود مشورت کنید و از پزشکتان بخواهید میزان دوز مصرفی گیاه گالگا را برایتان تعیین کند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین