پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:01 - 1401/03/07

بهترین میوه و سبزیجات برای کبد چرب

کارگر آنلاین| کبد چرب به علت مصرف غذای چرب، اضافه وزن، ورزش نکردن و مصرف داروهایی مثل آسپرین به وجود می آید که با خوردن میوه و سبزیجات میتوان با آن مقابله کرد.

عواملی متفاوت با آنچه می دانید که به کبد آسیب می رسانند

  •     ادرار نکردن هنگام بیدار شدن از خواب
  •     زیاده روی در غذا خوردن
  •     صبحانه خوردن با عجله
  •     دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح
  •     استفاده بیش از اندازه رنگ های مصنوعی موجود در مواد غذایی ؛ قندهای مصنوعی، ادویه ها و به طور کلی استفاده از خوراکی هایی که موجب از دست رفتن مواد مغذی مفید از بدن می شود.
  •     مصرف نامناسب روغن و غذاهای سرخ شده به خصوص فست فود

عوامل مضر برای کبد
عوامل آسیب رسان های کبد
بهترین میوه ها برای کبد چرب

آووکادو

اگر قصد دارید کبد چرب تان را از شر چربی ها نجات دهید می توانید این میوه را نیز به سبد غذایی تان اضافه کنید، در نظر داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند.
درمان کبد چرب با سیب سبز

سیب سبز یکی از سالم ترین و مفیدترین سیب ها و البته میوه ها محسوب می شود ؛ سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می شود ؛ توصیه می شود که سیب را با پوست میل کنید به این دلیل که سیب دارای مواد معدنی مفیدی است که با چربی ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می کند.

گریپ فروت و دارابی

یکی دیگر از میوه های مشهور برای کبد چرب گیرپ فروت است . گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مثل لیموترش جزو میوه های مفید کبد و ناجی کبد چرب هستند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی ها و توکسین ها را دفع می کند.دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می شوند.

پاپایا

میوه و دانه ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است و در چربی سوزی نیز مؤثر است
پاپایا برای کبد
پاپایا مفید برای کبد چرب
لیموترش با تاثیر فوق العاده برای کبد چرب

چنانچه می خواهید مراقب کبد خود باشید یا دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.آب لیموترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید) این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین تولید صفرا را تحریک کرده، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می شوند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.
درمان کبد چرب با آرتیشو (کنگرفرنگی)

آرتیشو تولید صفرا را افزایش می دهد و برای کبد چرب مفید است یکی از کارهای صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاک می کند. جالبق است بدانید که مطالعات ثابت کرده است که 30 دقیقه بعد از خوردن مقداری آرتیشو، ترشح صفرا تا 100 درصد افزایش می یابد.

موز

وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه ی کبد تبدیل کرده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می کنند ؛ مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید.
درمان کبد چرب با گردو

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا 3 است که برای پروسه ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.

گردو برای کبد
گردو موثر در درمان کبد چرب

بادام زمینی

یکی از غیرمنتظره ترین حاضرین در این لیست بادام زمینی است ولی باور داشته باشید که این مغز خوشمزه برای کبد چرب مفید است البته با روش استفاده خاص . بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب است.

به این ترتیب با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز به فواصل معین و دریافت مواد مغذی ضروری و احساس سیری، میل به خوردن تنقلات ناسالم و پر خوری که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به شدت کاهش می یابد.

بادام تلخ

با مصرف بادام تلخ می توانید کبد را توصیه کنید و لکه های صورت را از بین ببرید ؛ البته دقت داشته باشید که این نوع بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و افرادی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.

عناب

تحقیقات نشان داده است که عناب می تواند از کبد در برابر برخی بیماری ها محافظت کند.مصرف میوه عناب باعث کاهش چشمگیر سطوح آنزیم های کبدی می شود.

خربزه و طالبی

خربزه و طالبی هم برای باز کردن منافذ کبد مفید میباشد البته نباید بی رویه مصرف شوند.

میوه مخصوص کبد چرب
طالبی مفید کبد چرب
سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب

انواع کلم

بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل در صدر سبزیجات مفید برای کبد چرب قرار می گیرند چرا که کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد بوده و دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند و باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.

چغندر

چغندر تصفیه خون را تقویت کرده و فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

رزماری

رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می شود به طوری که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می کند ، برای کنترل کبد چرب 15 گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از آن میل کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین