پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:47 - 1401/03/07

چگونه فرزندتان را در خانه سرگرم کنید؟

کارگرآنلاین | محیط‌های آپارتمانی فضای زیادی برای بازی کودکان ندارد. بازی در حیاط و کوچه با بچه های همسایه به خصوص در شهرهای بزرگ به دست فراموشی سپرده شده است اما با این وجود آنها حق بازی دارند. با ما همراه باشید تا چند بازی که بتوانید در خانه با کودکتان انجام دهید را به شما آموزش دهیم.

به گزارش کارگرآنلاین بهانه فضای محدود در آپارتمان یا نزدیک نبودن هم بازی و دوست موجب می‌شود تا والدین به منظور سرگرمی فرزندشان تلفن همراه یا تبلت خود را برای بازی کردن به او بدهند. اما بازی‌های فراوانی وجود دارد که ممکن است شما هم در کودکی انجام داده باشید که نیاز به وسایل یا فضای زیاد ندارد اما در ایجاد هیجان، تقویت حافظه و سرگرمی کوودکان بسیار مفید است. ما در اینجا چند نمونه از بازی‌های فراموش شده‌ای که می‌توانید در خانه با کودکتان انجام دهید را به شما یادآوری می‌کنیم.

1-  راه رفتن روی خط منحنی و صاف
احتمالاً بسیار دیده‌اید که کودکان و در برخی موارد حتی بزرگسالان علاقه دارند لبه جدول‌های خیابان راه بروند؛ عموماً هم‌ دست خود را باز نگه می‌دارند تا تعادلشان را بیشتر حفظ کنند. این بازی را می‌توانید برای حفظ تعادل کودکتان در خانه انجام دهید. از نوارهای رنگی، بالشت و حتی گره زدن چند شال و روسری به یکدیگر و درست کردن یک طناب می‌توانید به‌راحتی در خانه یک راه مستقیم یا منحنی‌دار ایجاد کنید. از کودکتان بخواهید به حالت‌های مختلف لی‌لی، دست بالای سر و... روی خطوط مشخص‌شده راه برود. برای این کار می‌توانید زمان مشخص کنید و از او بخواهید در مدت‌زمان مشخص خود را به خط پایان برساند که علاوه بر یادگرفتن حفظ تعادل، برنامه‌ریزی زمان را نیز یاد بگیرد.

2- داری داری داری مجسمه
پدر و مادرها بازی مجسمه شدن را حتماً به یاد دارند. وقتی با صدای یک موزیک یا دست و هر آوای دیگری حق تکان خوردن، خندیدن، حرف زدن و حتی پلک زدن نداشتید. کودکان شما نیز از چنین بازی‌هایی شاد می‌شوند. بنا با علاقه کودک یک موسیقی یا آوای موردپسند را پخش‌ و بعد از چند ثانیه قطع کنید. تا پخش مجدد موسیقی هیچ‌یک از بچه‌ها و اعضای خانواده نمی‌توانند تغییر حالت بدهند و باید در همان شکل باقی بمانند.

برای هیجان بیشتر می‌توانید اعضای خانواده و فرزندانتان را گروه‌بندی کنید. یک گروه مجسمه شوند و یک گروه تمام تلاش‌شان را برای خندان و حرکت کردن گروه مجسمه شده انجام دهند.

3- بازی حافظه
مشاعره کردن یکی از بازی‌های پرهیجان است که در عین بازی به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند اما ممکن است همه کودکان علاقه به شعر یا حفظ کردن آن نداشته باشند. ازجمله بازی‌هایی که می‌توانید برای تقویت حافظه و بدون نیاز به پیشینه ذهنی با کودکان بازی کنید، جمله‌سازی و اضافه کردن یک بخش به بخش قبلی است. ابتدا نفر اول با یک جمله "برای گردش با خاله و دایی ناهار بیرون بردیم" شروع و نفر بعد علاوه بر تکرار این جمله باید یک بخش به آن اضافه کند، نفر بعد نیز باید همین کار را تکرار کند.

همچنین بازی‌های ساده گفتنم اسم افراد یا شهر؛  ابتدا یک نفر اسم انسان، شهر یا... را بیان می‌کند و نفر بعدی باید کلمه خود را با آخرین حرف اسمی که گفته‌شده است شروع کند. مثلاً آبادان... نوشهر... رامسر

4- بازی لمس یا چشیدن
حدس زدن برای کودکان هیجان‌انگیز است. حدس لمسایی یا چشایی می‌تواند برای بچه‌ها بسیار جذاب باشد. مقداری میوه و خوراکی‌های مختلف را در یک ظرف بریزید، چشم کودک را ببندید و با قرار دادن یک بخش کوچک در دهان او، بخواهید تا اسم خوراکی خورده شده را حدس بزند.

همچنین می‌توانید وسایل یا حتی خوراکی‌ها و میوه‌هایی که با لمس کردن قابل‌شناسایی و تشخیص باشند را در یک جعبه بریزید، چشمان کودک را ببندید و اجازه دهید با لمس کردن اسم وسیله موردنظر را بیان کند. در این بازی می‌توانید از ثانیه‌شمار استفاده کنید و از کودک بخواهید ظرف مدت 10 ثانیه یا کمتر حدس خود را بزند. یا یک نفر از از اتاق بیرون می‌رود و یک شی را داخل کیسه قرار می‌دهد. نفر دوم باید با لمس کردن آن شی، ماهیت آن را تشخیص دهد. با توجه به سن و قابلیت‌های کودک، این بازی را می‌توان تغییر داد. برای شروع، از اشیای ساده مثل شانه یا قاشق استفاده کنید. سعی کنید بازی را همراه با کودک، گام‌به‌گام، جلو ببرید و در اشیا، تنوع ایجاد کنید. اگر وقت بیشتری داشته باشید، می‌توانید به‌جای کیسه، یک جعبه درست کنید و در بخشی از جعبه، سوراخی به‌اندازه یکدست ایجاد کنید و اشیا را داخل جعبه قرار دهید. می‌توانید برای درست کردن و تزیین جعبه، از کودک کمک بگیرید. این بازی، به تقویت حس لامسه کودکان، کمک می‌کند.

5- بسکتبال خانگی
کودکان به‌ویژه اگر پسر باشند عاشق بازی کردن با توپ هستند. یک سبد که می‌تواند سبد لباس‌های کثیف یا هر سطل دیگری باشد را در نقطه‌ای از خانه قرار دهید، از توپ‌های سبک و یا گلوله‌های جوراب‌های رنگی- جوراب‌ها را داخل هم بگذارید تا به صورت یک توپ درآید- نیز می‌توانید استفاده کنید. فاصله‌ای را بین خودتان و سبد یا سطل مشخص کنید. شروع به پرتاپ توپ یا جوراب‌ها به درون سبد کنید. به‌راحتی با ابزار ساده‌ای می‌توانید یک توپ‌بازی ساده در خانه انجام دهید.

6- خانه‌سازی با نی و کاست
هرچقدر کودکان دهه 60 و 70 از دیوارچینی نوار کاست‌های روی هم و ساخت اشکال مختلف با نی‌های پلاستیکی رنگی لذت می‌بردند به همان اندازه برای کودکان امروز هم می‌تواند جذاب باشد. ممکن است بگویید نوار کاستی دیگر وجود ندارد، اما باید گفت انواع خانه‌سازی کودکانه در بازار وجود دارد که می‌توان حکم نوار کاست‌های گذشته را داشته باشد. نی‌های پلاستیکی رنگی هم هنوز در بازار موجود است آنها را تهیه  و در کنار فرزندتان اشکال مختلف با آن بسازید.

7- بازی‌های کاغذی
دوز، اسم و فامیل، یک نقطه بی‌نقطه، نقطه‌بازی و... نیز انواع بازی‌های کاغذی هستند که اگر فرزندتان سواد خواندن و نوشتن داشته باشد می‌توانید این بازی‌ها را با او انجام دهید.

دوز: روی یک صفحه کاغذ یا تخته خط‌هایی را همراه با سه‌نقطه در ابتدا انتها و وسط آن رسم کنید و با استفاده از نخود یا لوبیا این بازی را انجام دهید. هرکسی زودتر بتواند سه نخود و لوبیای خود را در یک خط و امتداد بچیند برنده است.

اسم و فامیل: بازی نام‌آشنا برای همه دوره‌ها بوده است. نوشتن اسم، فامیل، رنگ، حیوان در یک ستون و انتخاب یک حرف از حروف الفبا برای شروع آن کلمه بسیار برای کودکان هیجان‌انگیز است مخصوصاً اگر برای این کار یک‌زمان مشخصی تعیین کنید.

یک نقطه، بی‌نقطه: در این بازی هر یک از افراد باید یک تعداد مشخص از اسم انسان یا هر چیز دیگری که باهم توافق می‌کنند را در مدت‌زمان مشخص‌شده بنویسند. اسم‌های مشابه خط‌زده می‌شود و اسم‌های متفاوت حکم امتیاز را برای شما دارد.

نقطه‌بازی: روی یک صفحه کاغذ در سطر و ستون بافاصله کم نقطه‌هایی را رسم کنید. هر یک از شرکت‌کنندگان زودتر بتوانند یک‌خانه مربع شکل رسم کنند، برنده این مسابقه می‌شود. 

8- پانتومیم‌های کودکانه
تماشای سری‌های مختلف برنامه خنداونه موجب شد تا بسیاری از خانواده‌ها با بازی پانتومیم آشنا شوند. کودکان نیز از این حرکات و حدس‌ها لذت می‌برند. متناسب با سنشان می‌توانید باهم پانتومیم بازی کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین