پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:18 - 1401/03/07

چگونه فرزندمان را یک ثروتمند تربیت کنیم؟

کارگرآنلاین | همان­قدر که یادگیری دوچرخه‌­سواری یا بستن بند کفش برای فرزندتان ضروری است اینکه او یاد بگیرد چطور پولش را مدیریت کند و ثروت جمع کند نیز اهمیت دارد.

به گزارش کارگرآنلاین تجربه نشان داده بسیاری از خانواده­‌ها آموزش درباره مسائل جنسی یا مواد مخدر را آسان‌­تر از آموزش مدیریت مالی و پولدار شدن به فرزندشان می‌­دانند چون فکر می‌­کنند که خودشان و رفتارشان برای یاد دادن چنین موضوعی به بچه‌ها مناسب نیست! جالب است که تحقیقات به‌تازگی نشان داده والدین اولین الگوی رفتاری مالی برای فرزندانشان هستند. فعالیت‌­های ساده‌­ای نظیر کمک­‌های نیکوکارانه، بودجه‌­بندی، پس‌­انداز و سود از مسائلی هستند که می­‌توانید درباره‌­شان با فرزندتان صحبت کنید.

استراتژی‌های ساده زیر به شما کمک می‌کند حتی اگر خودتان در زمینه مالی ضعف دارید فرزندتان را در این زمینه آموزش دهید تا با واقعیت‌­های مالی زندگی آشنا شود.

بخشیدن را به او یاد دهید
یکی از مهم­ترین عادت­‌های مالی که می‌­توانید به فرزندتان آموزش دهید، بخشیدن است. در فرزندتان انگیزه‌­ای ایجاد کنید که به کارهای خیرخواهانه علاقه‌­مند شود. اگر خیلی کوچک است می­‌توانید از مفاهیمی استفاده کنید که متوجه‌شان شود مثلاً توضیح دهید که چرا کارهای نیکوکارانه انجام می‌­دهید و اینکه همین چند هزار تومان که به فرد نیازمند می­‌دهید می‌­تواند در زندگی او چه تأثیری داشته باشد. به‌علاوه می­‌توانید پیشنهاد دهید که از این به بعد یک‌چهارم پولش را برای کار خیرخواهانه کنار بگذارد. شما نیز به‌طور هم‌زمان همین کار را انجام دهید. پولی که جمع می‌­شود را به نهادهایی بدهید که با جمع‌کردن همین پول­‌های اندک کارهای مهمی انجام می­‌دهند. به‌­طور مثال خیریه‌­هایی که به نفع کودکان کار یا بی‌­سرپرست فعالیت می‌کنند.

هرچقدر تلاش کند، دریافت می­‌کند
از بین تمامی مفاهیم مهمی که می‌­توانید به کودک چهار یا پنج ساله خود درباره مسائل مالی و پولدار شدن آموزش دهید، نگهداری برای روزهای مبادا خیلی ضروری است. اینکه یاد بگیرد از داشتن لذتی بگذرد تا لذتی دیگر به دست آورد. درواقع مهارت کلیدی که نیاز است والدین در پرداخت هوشمندانه، پس­‌انداز و سرمایه­‌گذاری طولانی‌مدت به فرزندانشان یاد دهند، همین است. برای بچه­‌ها باید راه­های جذاب­‌تری برای یاددادن صبوری ایجاد کرد. بهتر است برای او وظایفی تعریف کنید مثل‌اینکه اسباب­‌بازی‌­هایش را جمع کند، به مادرش در آشپزی کمک کند و موارد مشابه. بعد از انجام دادن این کارها برایش پولی در قلک یا شیشه قرار دهید و هر زمان کاری انجام داد به آن اضافه کنید. با این کار فرزندتان می­‌بیند که بعد از انجام کارها، پس­‌اندازش بیشتر می‌شود و تأثیر کارش را خواهد دید.

به‌آسانی یک بسته شانسی!
یکی از چیزهایی که فرزندتان را خوشحال می­‌کند بسته­‌های شانسی است که همیشه از شما تقاضای خریدش را دارد. از همین بسته­‌ها استفاده کنید و به او بودجه‌بندی و چگونگی صرف پول را یاد بدهید. برای مثال اگر هزینه یک بسته شانسی 12 هزار تومان است این­طور حساب کنید که محتویات داخل آن بسته که شامل اسباب­‌بازی، سی­‌دی کارتون و غیره است به‌صورت مجزا چقدر می­‌شود. اگر کمتر از یک بسته کامل است به‌صورت جداگانه آن را بخرید. اگر نه خرید همان بسته به‌صرفه‌تر است. به‌علاوه می‌­توانید در همین حین به او یاد دهید که چیزهایی را انتخاب کند که قیمت کمتری دارند. مثلاً اینکه کدام اسباب‌بازی ارزان­‌تر از بقیه است. با این روش او یاد می­‌گیرد بر اساس بودجه­‌ای که دارد، خرید کند و چیزی را انتخاب کند که قیمت مناسب­‌تری دارد. این کارها راه‌های پولدار شدن را به او یاد می‌دهند.

ارزش سود را یادآور شوید
جمله معروفی از بنجامین فرانکلین، بنیان‌گذار ایالات‌متحده هست که می­‌گوید: «پولی که پس‌­انداز می­‌شود، اگر در یک حساب سود ده باشد، بهتر از پولی است که به دست ­می­‌آید.» دریافت سود، یک ویژگی شخصیتی افراد حسابگر است. نه‌تنها از پولی که سرمایه­‌گذاری می­‌کنیم سود می­‌گیرد، بلکه به سودش هم سود تعلق می­‌گیرد. اگر این مسئله را به کودکان بالای هفت سال با مثال درستی توضیح دهید این موضوع را متوجه می‌­شود. درست است که سود بانک‌­ها در حال حاضر چندان نیست اما شما با سود 100 درصد به او ارزش این کار را یاد بدهید. به‌طور مثال مدت یک‌ماهه را در نظر بگیرید و به فرزندتان هزار تومان بدهید و روز بعد به او هزار تومان دیگر بدهید. در روز سوم دو هزار تومان و هرروز به همین طریق سود اضافه کنید. با این روش او متوجه مفهوم سود پول خواهد شد و علاقه‌­ا­ش به پس­‌انداز سرمایه­، دریافت سود در آینده و پولدار شدن بیشتر می­‌شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین