پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:59 - 1401/03/08

آشنایی با خواص باور نکردنی گل قاصدک

کارگر آنلاین | قاصدک جز گیاهانی است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند، همچنین قاصدک دارای مواد مغذی بالایی می باشد و برای سلامت بدن هم مفید است.

به گزارش کارگر آنلاین ، قاصدک ها از خانواده گیاهان گلدار هستند که در بسیاری نقاط دنیا رشد می کنند. همچنین آنها با نام تاراکساکوم یا همان کل قاصدک شناخته می شوند.شما احتمالا با قاصدک بسیار آشنا باشید به عنوان یک گیاه لجبازی که هیچگاه چمنزار یا باغچه شما را ترک نمی کند.

گرچه در تجویزات سنتی گیاهان دارویی، قاصدک ها به خاطر خواص گسترده دارویی که دارند، بسیار قابل احترام هستند. برای قرن ها، قاصدک ها برای درمان بی شمار بیماری های فیزیکی همچون سرطان، آکنه، بیماری های کبدی و اختلالات گوارشی استفاده می شده اند.

حقایق مواد مغذی قاصدک
قاصدک ها کالری کمی دارند و سرشار از قند و فیبر هستند. قاصدک ها حاوی ویتامین های A، B۶، C و K و همچنین مواد معدنی چون آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم هستند.

فواید قاصدک ها برای سلامتی
ادرار آور
ادرار آور ها برای تامین مایعات ساخته شده اند. این مواد موجود در قاصدک ها، می توانند، افزایش فشار خون، مشکلات کبدی و کلیوی را درمان کنند و گاهی منجر به کاهش وزن نیز شوند.

قاصدک یک آنتی اکسیدان است:
خرگوش هایی که از رژیم غذایی دارای مکمل های با کلسترول بالا به همراه ریشه قاصدک تغذیه کردند فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان در آنها افزایش داشته است.برگ ها و مخصوصا گلبرگ قاصدک شامل ترکیبات فنولیکی هستند که خواص آنتی اکسیدانی را در خون انسان از خود نشان داده اند. ریشه ی قاصدک همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی خود را در سلول های چربی موش ها نشان داده است.

قاصدک برای کاهش التهاب:
قاصدک در موش ها از ریه های آنها در مقابل صدمات و زخم های ایجاد شده در آن محافظت می کند و علائم ناشی از التهاب را کاهش می دهد.قاصدک کره ای تولید چندین علامت التهابی را سلول های ایمنی موش متوقف کرده است. یکی از مهمترین عوامل التهاب در بدن عامل NF-KB می باشد. عصاره قاصدک از پوشش سلول با کاهش التهاب محافظت می کند. به خصوص قندهای پیچیده موجود در قاصدک التهاب را در موش ها به وسیله مسدود کردن عامل مذکور، کاهش داد.

قاصدک برای حفاظت از کبد:
یکی از محبوب ترین دلایل مصرف قاصدک تاثیر محافظ آن بر روی کبد است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عصاره برگ قاصدک از کبد در مقابل انواع آسیب های کبدی مراقبت می کند.

مواد مغذی بالا قاصدک:
از ریشه گرفته تا گل، قاصدک ها گیاهان بسیار مغذی می باشند و دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند. قسمت های سبز قاصدک را میتوان به صورت پخته شده یا خام خورد و به عنوان منبع غنی از ویتامین های A و C و K مصرف کرد. این گیاه همچنین حاوی ویتامین E و مقدار کمی از ویتامین های B است.

نکته دیگر آنکه قسمت های سبز این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی از مواد معدنی شامل آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. ریشه قاصدک سرشار از کربوهیدرات انولین است، نوعی فیبر محلول که در گیاهان مختلفی موجود است و از رشد بدن پشتیبانی می کند و میزان باکتری های مفید در روده تان را تثبیت می کند. در بخش سلامت نمناک گفته ایم که ریشه قاصدک اغلب به صورت خشک و به طرز دم نوش مصرف میشود و همچنین می توان آن را به صورت عادی نیز مصرف کرد.

قاصدک برای کمک به کنترل قند خون:
شیکوریک و کلروژنیک اسیر دو ترکیب فعالی هستند که در قاصدک وجود دارند. این دو ماده در تمامی قسمت های گیاه وجود دارند و احتمالا به کاهش قند خون کمک می کنند. آزمایشات و مطالعاتی که روی بعضی از حیوانات انجام گرفته چگونگی بهبود ترشح انسولین از پانکراس را نشان می دهند در حالی که جذب قند در بافت های ماهیچه ای بهبود قابل توجهی یافته است. این فرآیند به بهبود حساسیت انسولین و کاهش سطح قند خون منجر می شود.

قاصدک برای کاهش کلسترول:
بعضی از ترکیبات موجود در قاصدک ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهند که البته ریسک بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که سطح کلسترول و تری گلیسیرید به طور عجیبی در موش هایی که با عصاره قاصدک درمان شده بودند، کاهش پیدا کرده بود.

یک مطالعه بر روی خرگوش ها، تاثیر اضافه کردن ریشه و برگ های قاصدک به رژیم غذایی کلسترول بالای خرگوش را تایید کرد.در نتیجه خرگوش هایی که قاصدک خورده بودند، مقدار کلسترولشان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. هرچند این نتایج جذاب هستند اما تحقیقات بیشتری برای تاثیرات قاصدک بر روی کلسترول انسان ها مورد نیاز است.

قاصدک برای کاهش فشار خون:
بعضی از افراد ادعا می کنند که قاصدک ممکن است باعث کاهش فشار خون گردد، اما شواهد پشتیبان کننده از این مدعا محدود است. روش های سنتی داروهای گیاهی از قاصدک برای تاثیرات ادرار آوری آن بر اساس باوری که در زمینه سم زدایی داشتند، استفاده می کردند. در پزشکی غربی، داروهای ادرار آور جهت خارج کردن مایعات اضافی استفاده می شوند که می تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

یک مطالعه بر روی انسان ها دریافت که قاصدک می تواند یک ادرار آور موثر باشد. گرچه این مطالعه در یک دوره کوتاه و درباره ۱۷ نفر انجام شد.

قاصدک حاوی پتاسیم است، یک ماده معدنی که با کاهش فشار خون در افرادی که سابقه آن را داشتند در ارتباط است. بنابراین قاصدک احتمالا یک تاثیر غیر مستقیم بر روی فشار خون شخص با توجه به محتوای پتاسیمی خود دارد.

قاصدک برای کمک به کاهش وزن:
توانایی قاصدک برای بهبود سوخت و ساز کربوهیدرات ها و کاهش جذب چربی ممکن است به کاهش وزن منجر گردد. گرچه این نکته وجود دارد که که این مسئله به صورت علمی به اثبات نرسیده است.

قاصدک برای مبارزه با سرطان:
شاید یکی جذاب ترین ادعاهای سلامتی قاصدک، ظرفیت آن برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بسیاری از سیستم های بدن باشد. پیش از این هم در سلامت نمناک گفته شد عصاره ریشه قاصدک ظرفیت مهمی را در کاهش رشد سلول های سرطانی در کبد، روده و بافت لوزالمعده دارد.

قاصدک برای حمایت از گوارش سالم و درمان یبوست:
طب سنتی گیاهی از قاصدک برای درمان یبوست و علائم مربوط دیگر به گوارش استفاده می کند. علاوه بر آن، ریشه قاصدک مملو از منابع فیبری انولین است. تحقیقات بیان می دارند که انولین ظرفیت قوی برای کاهش یبوست و افزایش حرکات گوارشی دارد.

قاصدک برای افزایش ایمنی بدن:
پاره ای از تحقیقات می گویند که قاصدک ممکن است خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی داشته باشد که می تواند از قابلیت بدن شما در مقابله با عفونت حمایت کند.

درمان مفید مراقبت از پوست:
تحقیقات آزمایشگاهی و جانوری بیان می کنند که قاصدک ممکن است از پوست در برابر صدمات نور خورشید، پیری پوست و آکنه محافظت کند.

در یک مطالعه، کاربرد عصاره گل و برگ های قاصدک بر روی پوست قبل یا بعد از در معرض اشعه ماورای بنفش قرار گرفتن، می تواند از پوست محافظت کند. نکته جذاب تر اینکه ریشه قاصدک چنین تاثیری را ندارد.

قاصدک برای پشتیبانی از استخوان های سالم:
تحقیقات بسیار کمی درباره تاثیر قاصدک روی سلامت استخوان ها انجام شده است. گرچه این نکته وجود دارد بعضی از ترکیبات مغذی خاص قاصدک در تثبیت استحکام استخوان ها مشارکت دارند.

قسمت های سبز قاصدک منبع خوبی از ویتامین K و کلسیم هستند که هر دوی اینها از پوکی استخوان جلوگیری می کنند.

قاصدک برای جلوگیری از آکنه:
آب قاصدک برای مبارزه با آکنه موثر است. طبیعت محرک، ادرار آور و سم زدای آن به تنظیم ترشح هورمون ها، افزایش تعریق و گشاد کردن منافذ،کاهش کمک می کند. تمامی این عوامل به تسهیل سم زدایی طی تعریق و ادرار کمک می کنند. شیره قاصدک اگر به صورت موضعی به کار گرفته شود می تواند عفونت های میکروبی را مهار کرده و علائم آکنه را کاهش داد. همچنین قاصدک می تواند سرعت درمان را به علت محتوای ویتامین C خود، افزایش دهد؛ بنابراین زخم های به جا مانده از آکنه و التهاب آن به طور قابل توجهی کم خواهد شد.

قاصدک برای جلوگیری از مشکلات کیسه صفرا:
برگ های قاصدک برای کیسه صفرای تنبل و تحریک پذیر بسیار مفید هستند از آنجا که قاصدک به ترشح صفرا و گوارش بهتر چربی ها کمک می کند. همچنین عصاره قاصدک به سم زدایی از طریق زدودن آب اضافی و پالایش خون کمک می کند.

قاصدک برای جلوگیری از کم خونی:
قاصدک ها از مقدار خوبی از آهن، ویتامین و پروتئین برخوردار هستند. بارها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که در حالیکه آهن قسمت مهمی از هموگلوبین خون را تشکیل داده است، ویتامین B و پروتئین نیز برای تشکیل گلبول های قرمز خون و سایر قسمت های خون ضروری میباشند.

قاصدک برای مراقبت قبل از زایمان:
همانطور که گفته شد، ویتامین A و کلسیم و آهن در قاصدک ها وجود دارند که مواد مغذی برای هر مادری محسوب می شوند. این مواد می توانند به کم خونی نرمال و تقویت کبد کمک کنند. همچنین این مواد به سه ماهه سوم بارداری کمک می کنند و از زنان باردار از شب کوری محافظت می کنند. گرچه اطلاعات قابل اعتماد کمی در این زمینه موجود است. بنابراین نکته قابل سفارش این است که قبل از اضافه کردن قاصدک به غذای خود در حین بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

عطاران سنتی از قاصدک به عنوان درمان حالت های آرتروزی استفاده می کنند. حالت هایی مانند آرتروز استخوان ها، اختلالاتی مانند نقرس و درد مزمن مفاصل.

قاصدک برای قرن ها از قاصدک به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان یرقان و زردی پوست که با سو عملکرد کبد، سیروز کبدی، هپاتیت و امراض کبدی در ارتباط است، استفاده می کردند.

عوارض جانبی قاصدک ها:
عوارض جانبی متعددی از قاصدک ها وجود دارد وقتی که آن را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید:

قاصدک ها می توانند در کاهش قند خون مفید باشند اما برای بیمارانی که در واقع از داروهای تعدیل کننده قند خون استفاده می کنند، ممکن است باعث افت شدید قند خون و در نتیجه شرایط خطرناکی شود.

شیره ی قاصدک منجر به خارش، سوزش و واکنش های آلرژیک بر روی پوست شود و باید از چشم ها دور نگه داشته شوند.

انواع نادری از انولین (نوعی فیبر) در این گیاه وجود دارند که در بعضی از افراد که مستعد آلرژی میباشند، می تواند بسیار شدید باشد. به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که توجه داشته باشند که مصرف هر نوعی از دم نوش این گیاه می تواند به آثار منفی منجر شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین