پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:45 - 1401/03/25

اثرات مخرب شبکه اجتماعی در خانواده

کارگر آنلاین | در سال های اخیر گسترش اینترنت و استفاده از فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی علاوه بر مزایای بسیاری که دارد باعث تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، اشتغال بیش از حد آنها و دوری اعضای خانواده از یک دیگر شده است. این فاصله عاطفی به حدی است که ممکن است اعضای خانواده زیر یک سقف برای مدت زمان طولانی کنار یکدیگر حضور داشته باشند اما مدت زمان زیادی را با یک دیگر در ارتباط نباشند و گاها حتی کلمه ای نیز با هم صحبت نکنند.

به گزارش کارگر آنلاین  مطمئنا فاصله افتادن در بین اعضای خانواده و نبود احساس عاطفی در بین آنها موجبات خطرات و آسیب های بسیاری را در آینده برای هر یک از اعضای خانواده در پی خواهد داشت. کارشناسانی که به بررسی عمیق روابط عاطفی بین اعضای خانواده ها می پردازند عمده دلیل خشونت های عاطفی را نداشتن ارتباط و تعامل درست و نبود بستری مناسب برای گفت و گو میان اعضای خانواده می دانند.

با توجه به مواردی که گفته شد لازم است تا در سریع ترین زمان و به صورت برنامه ریزی شده در راستای کاهش اثرات مخرب شبکه های اجتماعی در خانواده قدم برداشت. مطمئنا اولین قدمی که می بایست در این راستا برداشته شود توسعه بخشیدن به روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده و ایجاد فضای گفت و گو صمیمی میان آنها می باشد.

در کنار افزایش چشمگیر استفاده از تلفن های همراه هوشمند و همچنین مشغول شدن بسیاری از افراد در فضای مجازی برای ساعت های طولانی ممکن است افراد در یک محیط کنار یکدیگر نشسته باشند ولی حرفی برای گفتن با هم ندارند و همین امر سبب شده است تا کمتر شاهد دورهمی های خانوادگی باشیم که به صورت دوره ای برگزار و افراد در آن با هم گفت و گو کرده نظرات و مشکلات یکدیگر را مشنوند و در راستای حل آن اقدام میکنند.

شاید بتوان یکی از عواملی که سبب جذب بیش از پیش افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به شبکه های اجتماعی شده است تولید محتوای اصولی و بهینه ای باشد که بسیاری از سایت ها و کانال ها در دستور کار خود قرار داده اند. این سایت ها و کانالها بیشتر سعی دارند تا با شناخت مخاطبین خود نسبت به تولید محتوا متناسب با سلایق آنان بپردازند که همین امر سبب می شود تا افراد بیش از پیش خود را درگیر بررسی اینگونه سایت ها و کانال ها در فضای مجازی نمایند.

یکی از شبکه های اجتماعی که در حال حاضر بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است اینستاگرام می باشد. در این شبکه اجتماعی هر شخصی می تواند با راه اندازی صفحه ای شخصی نسبت به انتشار فایل های ویدیویی و یا تصاویر خود به همراه توضیحات مربوط به آن اقدام نماید. برخی افراد مایلند تا برای افزایش فالوور صفحه خود از برنامه ها و نرم افزار های فالوور گیر و افزایش فالوور استفاده کنند که همین امر سبب می شود تا افراد بیشتری به صفحه آنها سر زده و به دنبال کنندگان آنها بپیوندند. با افزایش تعداد فالوور های یک شخص مطمئنا شخص بیش از پیش درگیر فعالیت در صفحه مجازی خود شده و از همین رو ساعت های بسیاری را برای در ارتباط بودن با دوستان مجازی خود در این شبکه سپری می کند.

یکی از معضلاتی که بسیاری ازز کارشناسان متخصص در زمینه خانواده به آن اشاره میکنند آن است که مشغول بودن بیش از اندازه افراد در فضای مجازی باعث شده است تا افراد یک خانواده خیلی کم با هم در ارتباط باشند و حتی کمتر از 15 دقیقه در روز با هم به گفت و گو بپردازند. کاهش میزان عواطف در بین خانواده به خصوص زوج های جوان سبب شده است تا رفتار های آنان تا حد بسیار زیادی تغییر کرده و همین امر موجب ایجاد اختلافات بسیار و حتی طلاق در بین زوج ها شده است. یکی از مواردی که منشا آن را می توان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دنبال نمود ارتباط گرفتن افراد با افراد غریبه و بعضا از جنس مخالف بوده که همین امر سبب کاهش اعتماد بین زوجین شده و آرامش زندگی آنان را از بین می برد.

مطمئنا در صورتی که استفاده از اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت کنترل شده در نیاید در آینده ای نزدیک با فرزندانی رو به رو هستیم که یا به دلیل مراقبت زیاد استقلال ندارند و یا به دلیل آزادانه گشتن و غرق شدن در فضای مجازی با کمترین میزان اعتماد به نفس، تجربه و مهارت قادر به انجام فعالیتی نبوده و در نتیجه ممکن از با موجی از افسردگی های ناشی از استفاده بیش از فضای مجازی و دوستی های رخ داده در آن رو به رو باشیم به دلیل است که توصیه می کنیم خانواده ها بیش از پیش به فرزندان آنها بها دهند، در روز زمانی را برای گفت و گو با آنها در میان گذارند و سعی کنند تا با ایجاد دوستی با آنان مشکلاتشان را شنیده و در صدد رفع آنها برایند. مطمئنا پدر و مادر یک دختر و یا یک پسر جوان بسیار بیشتر از هزاران دوست مجازی می تواند به او در برابر مشکلات پیش آمده در زندگی اش راهنمایی های لازمه را ارائه دهد.

4 راهکار برای استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی

در ادامه این مقاله قصد داریم تا با اشاره به 5 راهکار برای استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی از میزان اثرات مخرب آنها بکاهیم و سعی کنیم با ارائه اطلاعاتی در این زمینه به اشخاصی که بیش از حد خود را درگیر این مباحث نموده اند بگوییم که میتوانند از همین فضا بهترین استفاده را ببرند.
زمان خود را مدیریت کنید

بسیاری از افرادی که از شبکه های اجتماعی به وفور استفاده می نمایند با مشکلی به نام عدم مدیریت زمان دست به گریبان هستند. این اشخاص با صرف مدت زمان بسیار طولانی در این شبکه ها بیشترین زمان روز خود را در آن سپری می نماید و طبیعتا دیگر زمانی برای کار کردن، تفریح نمودن و استفاده از موقعیت هایی که پیش رو دارد را از دست می دهد. برای اینکه شخص بتواند مدیریت زمان خوبی را بر روی استفاده از شبکه های اجتماعی خود داشته باشد می بایست مقداری برای خود برنامه ریزی داشته باشد به عنوان مثال شخص خود را مجبور نماید تا بیش از 1 ساعت در شبکه های اجتماعی وقت صرف نکند و سایر زمان را به کار های دارای اهمیت بیشتر اختصاص دهد. میتوانید برای اینکه خود را ترغیب به رعایت این قانون کنید برای درست رعایت کردن آن به خود جایزه دهید و در صورتی که محدودیت اعمال شده را نقض کردید برای خود جریمه ای در نظر بگیرید. مطمئنا در بسیاری از این مواقع فرد به تنهایی نمیتواند از پس این موضوع براید به همین منظور می توانید از خانواده و دوستان خود نیز کمک بگیرید تا شما را یاری دهند.
حساب‌های کاربری خود را محدود یا یکپارچه کنید!

مطمئنا یک فرد نمی تواند به حضور در همه شبکه های اجتماعی علاقه مند باشد به همین منظور بهتر است تا شبکه های اجتماعی خود را به یک یا دو شبکه محبوبتان محدود کنید و در ادامه اینکه می توانید تمامی شبکه های اجتماعی خود را با استفاده از نرم افزار هایی که به همین منظور ساخته شده اند یک پارچه کنید تا در زمانی که قصد ارسال پستی در یکی از این شبکه های اجتماعی را دارید آن پست در سایر شبکه های اجتماعی شما نیز بازنشر داده شود به این صورت دیگر زمان شما بابت چک نمودن تمامی شبکه های اجتماعی و همچنین ارسال همان پست در آنها تلف نخواهد شد.
مفید باشید!

سعی کنید همواره به جای کپی برداری از محتوای سایر افراد در شبکه های اجتماعی برای صفحه مجازی خود تصاویری که خودتان آنها را تهیه نموده اید را استفاده نمایید. همچنین با انتشار محتوایی که خود آنها را نوشته اید می توانید نظرات و عقاید خود را با دیگران در میان گذارید و نه اینکه صرفا با کپی نمودن محتوای دیگران نظرات آنها را به عنوان نظر خودتان درج کنید.
حرفه‌ای باشید!

در صورتی که در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و… عضو هستید سعی کنید همواره صفحات و کانال ها و گروه هایی را دنبال نمایید که در آنها مطالب مفید و به روزی درج می شود و صرفا جنبه علمی دارند به همین صورت شما رفته رفته بر علمتان افزوده خواهد شد و از شبکه های اجتماعی مطالب بسیار زیادی را خواهید آموخت و نه تنها اینگونه استفاده از شبکه های اجتماعی آسیب زننده و مضر نیست بلکه بسیار سود آور نیز می باشد و بعد ها شما می توانید با استفاده از همین اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی به دست آورده اید زندگی بهتری را برای خود و خانواده اتان بسازید.

امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم شما را به خوبی با اثرات مخرب شبکه های اجتماعی در خانواده آشنا نموده و راهکار های لازمه را به شما ارائه داده باشیم. از این پس شما می توانید با رعایت کردن مواردی که در این مقاله به آنها اشاراتی شد نسبت به تحکیم بنیان خانواده خود و دور نگهداشتن اعضای خانواده خود از گزند آسیب های شبکه های اجتماعی اقدام نمایید و خانواده ای شاداب تر و سالم تر داشته باشید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین