پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00003:30 - 1401/05/30

مسجد؛ زیربنای اصلی و عامل وحدت بین مسلمین

کارگر آنلاین| مسجد در کنار موقعیت عبادی که دارد، جایگاهی اجتماعی-سیاسی هم محسوب می‌شود و عامل و محل اصلی وحدت و همبستگی بین مسلمین است.

مسجد؛ زیربنای اصلی و عامل وحدت بین مسلمین علی عبدالصمدی؛  بعد از خانه و خانواده که در اسلام به عنوان کوچک ترین، اما مهم‌ترین جامعه‌ی انسانی قلمداد می‌شود، مسجد از جایگاه والایی برخوردار است.

مسجد از دیدگاه اسلامی و قرآنی صرفا محلی برای عبادت نیست بلکه مقام مسجد بالاتر است. مسجد در کنار موقعیت عبادی‌ای که دارد، جایگاهی اجتماعی-سیاسی نیز دارد و عامل و محل اصلی وحدت و همبستگی بین مسلمین است.

در حدیثی قدسی به نقل از امام صادق علیه السلام در باب اهمیت مسجد آمده است: «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَی‌الْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ» خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: مساجد خانه‌های من در زمین‌اند، خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانه‌ام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد.

بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و سیاسی – تاریخی در دهه‌های گذشته در درون هسته‌ی مساجد شکل می‌گرفت. بنیان بسیاری از خانواده‌ها از طریق آشنایی در محیط مسجد پایه گذاری شد.

متولیان مساجد با کمک نمازگزاران خداجو ضمن تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه‌ی محله توانستند بار سنگینی از روی دوش خانواده‌های نیازمند بردارند و نشان دهند مسجد در کنار اینکه محل تعبد و پارسایی است، می‌تواند محل داد و ستد درست و صحیح اقتصادی نیز باشد.

بسیاری از مساجد با تشکیل تشکل‌های ورزشی-فرهنگی و هنری توانستند حتی در مسابقات در سطح ملی جوایز نفیسی دریافت کنند.

مسجد از نظر سیاسی نیز همواره در طول تاریخ محل اجتماع افراد معترض به شرایط سیاسی زمان خود بوده است. نمونه‌ی بارز این ادعا تاریخ انقلاب اسلامی است که طی آن مبارزین با اجتماع در مساجد ضمن اقامه‌ی نماز اخبار مهم سیاسی را به گوش هم می‌رساندند و برنامه‌ی تظاهرات و اعتراضات را با یکدیگر هماهنگ می‌ساختند.

در دوران دفاع مقدس نیز پایگاه‌های بسیج محلات در درون مساجد تشکیل شدند. بسیاری از نوجوانان و جوانان و حتی افراد مسن از طریق پایگاه‌های بسیج مساجد به مناطق جنگی اعزام شدند.

در واقع، در فرهنگ اسلامی، مساجد نه فقط یک بنا بلکه پایه و زیرساخت اصلی اتحاد و همبستگی میان مسلمانان به شمار می‌رفته و می‌رود. مسجد عامل وحدت بین مسلمان چه شیعه و چه سنی است. خواهران و برادران مسلمان فارغ از اینکه از چه مذهبی هستند در صلح و آرامش ضمن تعبد و بندگی خالصانه به تعامل با یکدیگر می‌پردازند.

انتهای پیام/۱۳۳

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین