پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:08 - 1402/08/27

 به مناسب هفته کتاب و کتابخوانی/بقلم شیخ علی واشقانی فراهانی

هویت جامعه به کتاب و کتابخوانی و قلم است

کارگر آنلاین |   از جمله موارد ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور ارزشهاست و آنچه که در طول تاریخ تحقق عبرتها و درسها بر ملت بوده و است، و از این موارد هفته کتاب و کتابخوانی می‌باشد بیست و چهار آبان ماه، که بدیهی است در صدر جامعه اسلامی اولین مکان کتاب و کتابخوانی مساجد بودند […]

    از جمله موارد ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور ارزشهاست و آنچه که در طول تاریخ تحقق عبرتها و درسها بر ملت بوده و است، و از این موارد هفته کتاب و کتابخوانی می‌باشد بیست و چهار آبان ماه، که بدیهی است در صدر جامعه اسلامی اولین مکان کتاب و کتابخوانی مساجد بودند […]

 

 

از جمله موارد ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور ارزشهاست و آنچه که در طول تاریخ تحقق عبرتها و درسها بر ملت بوده و است، و از این موارد هفته کتاب و کتابخوانی می‌باشد بیست و چهار آبان ماه، که بدیهی است در صدر جامعه اسلامی اولین مکان کتاب و کتابخوانی مساجد بودند و اولین کتابی که به روی مردم گشوده شد قرآن بود و در عصر معاصر هم مساجد از بهترین نهاد کتابخانه و کتابخوانی می‌باشد که ظاهر مسجد خود نیز عامل امر به معروف و نهی از منکر است و همانا با افزایش جمعیت کتابخانه‌هایی مفید و شایسته در شهرها و حتی روستاها تحقق یافته است، و کتاب و قلم سفیر عقلند و عقل مترجم و مفسر کتاب و قلمند، و کتاب و قلم هویت (ماهیت) مردم است و ملتی صعود و تعالی خواهند یافت که همگام با کتاب و کتابخوانی و قلم گردند که کتاب و قلم همانند پزشک و معلم اخلاق در تقویت جامعه و کاهش ناهنجاریهای جامعه را هدایت می‌کند که همانا پیامبر (ص) رسالت خویش را با کتاب (قرآن) مردم را به دین اسلام و آموزه‌های دینی دعوت کرد، که قلب و آرامش انسان به کتاب و کتابخوانی است کتاب خوب و مقتضای روز همچون هواست که انسان با آن تنفس می‌کند و دارای حیات می‌باشد و با کتاب مفید هم زندگی خواهد داشت زندگی بدون کتاب زندگی نباتی است زندگی با کتاب و کتابخوانی همچون خارج شدن از تاریکی به سوی روشنایی است که نزول هر ملتی فاصله داشتن از کتاب و کتابخوانی سرچشمه می‌گیرد، توسط کتاب علم از تاریخ گذشته به تاریخ عصر معاصر و آینده انتقال می‌یابد و جامعه را از تحولات تاریخ آگاه می‌سازد و نباید فراموش کرد که هیچ چیزی منزلت و جایگاه کتاب ا نمی‌تواند داشته باشد و غیر از کتاب که مردم خود را از کتاب و کتابخوانی بی‌نیاز می‌دانند بدانند که غیر از کتاب دروغ و غیر دروغ در تکنولوژی وجود دارد. و شبکه‌های مجازی که نباید فراموش کرد که صدای خودکار و مداد کم رنگ مهمتر و بی همتا از هر چیز دیگر است و مورد اعتماد، و شیرازه زندگی و جامعه و حکومتها به کتاب است.

و اما کتابی که از قرآن سخن می‌گوید بعید است دروغ بگوید. آری کتابی که در حوزه اسلام تألیف می‌شود همانا سعادت ملت را پیش روی خود دارد، باید از ابتداء فرزند خود را با کتاب و کتابخوانی و قلم آشنا کرد قبل از آنکه قلب او جای غیر کتاب و قلم باشد که همانا با توجه به اینکه در روستای واشقان که از توابع شهرستان فراهان اراک است به کار کشاورزی اشتغال داشتیم. اما با کتاب و کتابخوانی به تشویق والدین توجه داشته و کتاب الهی را نیز قرائت و در جلسات آموزش قرآن حضور می‌یافتیم. که تجربیات را باید کتاب نمود، که دیگران در عمل اشخاص قضاوت خواهند کرد که کتاب رفع اختلافات و ایجاد صلح و آرامش در جامعه ایجاد خواهد نمود که چه نیک است در هفته کتاب و کتابخوانی به فرزندان خود کتاب هدیه نمائیم و با این عمل کرد آنها را با کتاب آشنا نموده و در این هفته معنای حقیقی کتاب و ارزش آن را در زندگی برای آنها نیز بازگو کنیم که بدرستیکه اولین چیزی که خداوند خلق کرد قلم بود و حتی نزر فرهنگی کتاب به مسجد، مردم و دوستان هدیه نمود. قرآن نیز به آنچه قلم می‌نویسد قسم یاد می‌کند و رسول خدا (ص) بوسیله قلم آنچه را نمی‌دانستند آموخت که در مدیریت کشور و بلکه کتاب و قلم از یک جایگاه منحصر بفرد برخوردار است که لحظه اداره جهان بدون کتاب و قلم امکان پذیر نخواهد بود و اگر کسی علاقه‌مند است که بعد از مرگ با مردم هم سخن باشد یا باید کتابی بنویسد و یا کار عام المنفعی بسازد که بعد از مرگش همکلام و همدل با مردم باشد، یادآور می‌شود که سال ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات مساجد تهران که سرگشذت مساجد را در قالب کتاب بنویسید که برای نسل‌های حال و آینده بسیار مفید است که در این راستا کتاب سیمای مسجد امام رضا (ع) را قبل از سال ۱۳۹۵ تألیف نموده بودم و بعد از بیانات رهبری در خبرگزاری محراب و پایگاه تخصصی مسجد انتشار یافت و در راستای بیان رهبری همین کتاب سیمای مسجد امام رضا (ع) مشاهده شد با توجه به اینکه اشخاص تنگ نظر تحمل این کتاب را نداشتن و متن خبر همین کتاب را در خبرگزاری پایگاه تخصصی مسجد در این فرصت یادآور می‌شویم که به شرح ذیل می‌باشد:

این کتاب در چهار فصل تدوین یافته است که نگارنده آن در فصل نخست «جایگاه و نقش مسجد در اسلام» در هفت موضوع و در فصل دوم، به «سیمای مسجد حضرت امام رضا (ع)» در یازده مبحث میپردازد. فصل سوم با موضوع «مسجد امام رضا(ع) از دیدگاه مردم و نمازگزاران» و فصل چهارم درباره «جایگاه مسجد در آثار اهل هنر» است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از  عقیق مساجد از صدر اسلام به عنوان مهم‎ترین پایگاه‎های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شمرده می‎شدند و اهمیت آن به قدری بالا بود که پایههای تمدن اسلام از آنجا نهادینه شد.

متأسفانه طی سالیان اخیر مساجد به دلایل متعددی کارکردهای اصلی خود را از دست داده‎اند و تنها به محلی برای اقامه نماز تبدیل شدهاند. در این بین ائمه جماعاتی هستند که به این تهدید توجه کرده‎اند و بر اساس رسالتی که بر عهده دارند، اقدامات مناسبی را در راستای احیای مساجد انجام داده‎اند و سعی کرده‎اند منویات مقام معظم رهبری را جامعه عمل بپوشانند. یکی از نکات مهمی که معظم له در دیدار اخیر ائمه جماعات اشاره داشتند، نگاشتن سرگذشت مساجد بود؛ ایشان در این دیدار اشاره داشتند: «مساجد ما یعنی مساجدی که امروز خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی هستند و غالباً ۳۰ سال ۴۰ سال عمر دارند، یک تاریخ شنیدنی و زیبایی دارند؛ غالباً اینجور هستند. در این مساجد علمایی آمدهاند، ائمّه جماعتی آمدهاند، رفتارهایی داشتهاند، برخوردهایی داشتهاند، مؤمنینی در اینجا آمدهاند، جوانهایی در اینجا تربیت شدهاند، از اینجا بسیج‎هایی صورت گرفته است، شهدایی [دادهاند]، پیکرهای شهیدی به این مساجد برگشتهاند؛ اینها تاریخ است، اینها سرگذشتهای جذّاب یک مسجد است؛ این سرگذشتها را باید حفظ کرد. هرکدام از این مساجد میتواند یک سرگذشت واقعیِ جذّابِ درسآموزی داشته باشد … این را در قالبهای گوناگون ـ قالب کتاب، قالب مقالات مجلّهای، قالب عکس، قالب کلیپ ـ میشود درآورد …»

حجتالاسلام علی واشقانی فراهانی، امام جماعت برگزیده سال ۸۸ در مسجد امام رضا(ع) از جمله ائمهای است که سالیان اخیر کتابی را در راستای سرگذشت مسجد امام رضا(ع) با عنوان «سیمای مسجد امام رضا(ع)» نگاشت که در ادامه به محتوای آن اشاره میکنیم.

هویت جامعه به کتاب و کتابخوانی و قلم است /بقلم شیخ علی واشقانی فراهانی

این کتاب در چهار فصل تدوین یافته است که نگارنده آن در فصل نخست «جایگاه و نقش مسجد در اسلام» در هفت موضوع و در فصل دوم، به «سیمای مسجد حضرت امام رضا (ع)» در یازده مبحث میپردازد. فصل سوم با موضوع «مسجد امام رضا(ع) از دیدگاه مردم و نمازگزاران» و فصل چهارم درباره «جایگاه مسجد در آثار اهل هنر» است. این فصل به صورت مصور از آثار هنرمندانی استفاده کرده است که توسط هنر خطاطی درباره اهمیت مساجد حدیث یا آیهای نگاشته‌اند.

برخی از موضوعاتی که در کتاب به آن پرداخته شده است، عبارتند از: «امامت و مدیریت مسجد»، «جایگاه مسجد از دیدگاه قرآن»، «مهمترین نقش و کارکرد مسجد در صدر اسلام»، «جایگاه مسجد از دیدگاه امام خمینی (ره)»، «نامگذاری مسجد امام رضا (ع)»، «تأمین مالی احداث مسجد»، «آشنایی با مختصات مسجد»، «آشنایی با برنامه های فرهنگی ـ مذهبی مسجد»، تأسیس هیئت متوسلین به حضرت امام رضا (ع)».

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین