پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:29 - 1399/06/28

شاخص دلار کاهش یافت

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۰ دلار اعلام شد.

به گزارش کارگر آنلاین، با وجود بازگشایی کسب و کار‌ها و ا ز سرگیری فعالیت‌های تجاری انتظار نمی‌رود اقتصاد جهانی امسال را با رشد مثبت به پایان برساند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در برآورد جدید خود پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان برای کشور‌ها به طور متوسط منفی ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پیش بینی‌های این سازمان اقتصاد چین امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که این عملکرد برای آمریکا از این هم ناامیدکننده‌تر خواهد بود تا جایی که انتظار می‌رود بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.

پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشور‌ها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.

تاکنون بیش از ۳۰ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۲۴۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۴۸ هزار و ۴۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۰۱ هزار و ۸۲۱ نفر، برزیل با ۱۳۴ هزار و ۳۶۳ نفر، هند با ۸۴ هزار و ۴۰۰ نفر، مکزیک با ۷۱ هزار و ۹۷۸ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۷۰۵ نفر بوده است.

همان طور که انتظار می‌رفت، بانک مرکزی اروپا نیز در اجلاس اخیر خود به مانند بانک‌های مرکزی کانادا و آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلی حفظ کند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۵ درصدی قرار داده است. علاوه بر منطقه یورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوییس نیز در سطح منفی قرار دارد.

کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به جلسه مدیران ارشد این بانک در خصوص صعود‌های اخیر یورو گفت: ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم، اما باید یک بار دیگر تصریح کنم که سیاست ما در دخالت نکردن در نرخ برابری ارزها، ثابت است.

در ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا در قالب برنامه محرک جدید خود متعهد به تزریق نقدینگی معادل ۱.۳۵ تریلیون یورو به بازار‌ها شد که قرار است این روند دست کم برای یک سال ادامه داشته باشد. این بانک هم چنین بر حضور پررنگ خود در بازار‌ها تا زمان پایان بحران فعلی تاکید کرده است.

پس از مدت ها، نرخ بیکاری انگلیس از چهار درصد عبور کرده که زنگ خطر جدیدی برای اقتصاد این کشور است. طبق اعلام مرکز آمار انگلیس، شمار بیکاران این کشور در سه ماهه منتهی به ژوئیه با ۱۰۴ هزار نفر افزایش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید و نرخ بیکاری نیز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴.۱ درصد رسید. این نرخ بیکاری که از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه بوده است به چندین ماه نرخ بیکاری زیر چهار درصد در این کشور خاتمه داد.

رانکو بریچ- استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می‌آید، آن‌ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می‌تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.

از طرف دیگر میزان تولیدات صنعتی آمریکا در ماه آگوست تنها ۰.۴ درصد رشد داشته که ۰.۶ درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلی بوده است. این رشد که چهارمین رشد ماهانه متوالی مثبت تولید محسوب می‌شود هنوز فاصله زیادی با رشد ۷.۶ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد. نکته نگران کننده در این بین این است که بار اصلی رشد تولیدات صنعتی روی رشد بخش کالا‌های غیر بادوام بوده است و رشد کالا‌های بادوام نتوانسته است حتی به سطح ۰.۵ درصدی نیز برسد. تداوم این وضعیت می‌تواند روی کل رشد بخش صنعت در سه ماهه سوم و متعاقب آن روی رشد اقتصادی فصلی تاثیر منفی داشته باشد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۰ دلار اعلام شد.

با توجه به پیامد‌های کرونا انتظار می‌رود روند کسری بودجه دولت ترامپ در ماه‌های پایانی امسال نیز ادامه داشته باشد به گونه‌ای که طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا، کسری بودجه دولت در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۳.۰۰۷ تریلیون دلار رسیده است. تنها در ماه آگوست میزان مخارج دولت ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمد‌های آن بوده است. درآمد‌های دولت طی این ماه پنج میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

دولت آمریکا طی این ماه ۴۲۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که نسبت به ماه قبل کاهش پنج میلیارد دلاری داشته است.

ارز‌های اروپایی

پیامد‌های کرونا بر روی اقتصاد‌های اروپایی کماکان در سطح محسوسی باقی مانده است. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش بازبینی شده خود از رشد اقتصادی کشور‌های اروپایی در دومین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۱۱.۸ درصد و منفی ۱۱.۴ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در کشور‌های اروپایی رو به کاهش است، اما در بسیاری از کشور‌ها این نرخ هنوز فاصله زیادی تا سطوح ثبت شده پیش از بحران کرونا دارد و شمار بالای بیکاران روی مخارج مصرف کننده و رشد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به اجرایی شدن برنامه‌های دو ساله و چندساله برای اشتغال زایی گفته است: اقتصاد اتحادیه اروپا امسال حدود هشت درصد کوچک می‌شود و در نتیجه برای اینکه به مصرف کنندگان و شهروندان اطمینان دهیم اقتصاد مجددا احیا خواهد شد، وضعیت بازار کار اهمیت زیادی دارد و نباید اجازه داد تا نرخ بیکاری اوج بگیرد.

لاگارد بر تعهد بانک مرکزی در کاستن از تبعات اقتصادی کرونا تاکید کرد و افزود: یک صندوق با اعتبار ۷۵۰ میلیارد یورو برای احیای اقتصاد اتحادیه اروپا ایجاد کردیم، نرخ بهره را کاهش دادیم و سیاست‌های انبساطی گسترده‌ای را اجرا کردیم که در طول تاریخ اتحادیه بی سابقه بوده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۳ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

بازارساز چینی به حضور پررنگ خود در بازار ارز ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که حمایت قابل توجهی از یوان انجام می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی چین، این نهاد در یک هفته اخیر با هدف حفظ نقدینگی در سطوح معقول اقدام به تزریق ۲۳۰ میلیارد یوان (۳۳.۶۳ میلیارد دلار) نقدینگی به بازار‌های مالی کرده است. بانک مرکزی چین هم چنین در حال خرید اوراق قرضه بانک‌های این کشور است تا توان وام دهی آن‌ها را بیشتر کند.

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۸ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۱۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۶۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۶۴ یوان چین اعلام شد.

منبع: فرارو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین