پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:12 - 1399/07/12

قناعت ثروتی است که تمام نمی شود

آیت الله مجد گفت: همه ثروت ها روزی به پایان می رسد اما تنها ثروتی که انسان هر چقدر هزینه کند، کاهش نخواهد یافت، قناعت است.

آیت الله «سیداصغر مجد» گفت: همه ثروت ها روزی به پایان می رسد اما تنها ثروتی که انسان هر چقدر هزینه کند، کاهش نخواهد یافت، قناعت است.

 

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) با اشاره به کلامی از امیرالمومنین (ع) گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند من کثرا کلام من کثرا خطاء، کسی که زیاد حرف بزند، خطایش هم بیشتر می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: باید در حرف زدن و گوش دادن قناعت کنیم یا حرف نزنیم یا حرف خوب بزنیم، حرفی که بین مردم بماند و پس از سال ها به خوبی از ما یاد کنند.

 

آیت الله مجد با اشاره به بسیاری از حرف ها دروغ است، گفت: اگر دیدیم کسی غیبت می کند یا تهمت می زند، باید به وی تذکر بدهیم.

 

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: به قول سعدی تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد؛ بنابراین باید در نحوه صحبت کردن دقت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حرف ناب ارزش شنیدن دارد هر چقدر هم زیاد باشد، تاکید کرد: ناب تر از کلمات ائمه معصومین نداریم؛ بنابراین باید احادیث و روایات ائمه معصوم را زیاد مطالعه کنیم.

 

آیت الله مجد ادامه داد: انسان باید در هر کاری قناعت کند و اسراف نکند، به عنوان نمونه هر کجا قرآن می بینیم در کنارش مفاتیح الجنان نوشته عباس قمی نیز وجود دارد چرا که کامل، جامع و ناب است.

 

وی با بیان اینکه کلام ائمه بهترین کلمات است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند اَلْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ یَنْفَدُ. قناعت ثروتی است که تمام شدنی نیست.

 

آیت الله مجد با اشاره به مصداق دنیوی قناعت و اسراف گفت: در امور دنیا نیز همین طور است و اگر در همه ابعاد زندگی قناعت کنیم، زندگی خوبی خواهیم داشت؛ به عنوان نمونه برخی حقوق های خوبی دریافت می کنند اما چون قناعت نمی کنند و درآمد خود را با اسراف هزینه می کنند در همان اوایل روزهای ماه دست شان خالی می شود.

 

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم تاکید کرد: فردای قیامت کارها و اعمال و حرف های ما مجسم می شود و درباره کوچک ترین اعمال ما پرسش خواهد شد، همان طور که در آیات ۷ و ۸ الزلزاله  فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یَرَهُ، وَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ: پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!

 

وی با بیان اینکه یوم الحسره یکی از اسامی روز قیامت است، گفت: در دنیا باید جوری زندگی کنیم که برای روز قیامت خسران و حسرتی نداشته باشیم.

 

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم با بیان اینکه در احادیث و روایات داریم اگر همه آب های دنیا به جوهر تبدیل شود و همه درختان دنیا به قلم باز هم نمی توانند ثواب یک رکعت نماز جماعت را بنویسند، گفت: در خصوص حضور در نماز جماعت نیز باید بگویم که آنهایی که در صفوف نماز جماعت حضور نمی یابند نیز در قیامت حسرت می خورند که چرا شرکت نکرده اند و آنهایی که آمده اند نیز حسرت می خورند که چرا تعداد دفعات بیشتری در نماز جماعت حضور نیافته اند.

 

 

 

منبع: شبستان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین