پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:00 - 1399/07/12

«پرتاب‌های فلسفه» وارد کتابفروشی‌ها شد

کتاب «پرتاب‌های فلسفه» نوشته محمدمهدی اردبیلی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

کارگر آنلاین | کتاب «پرتاب‌های فلسفه» نوشته محمدمهدی اردبیلی به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب معتقد است هر متنی، نوعی پرتاب است، پرتابی که نتیجه‌اش از اساس غیرقابل پیش‌بینی است. به‌این‌ترتیب از نظر محمدمهدی اردبیلی، نوشتن نوعی قمار است؛ فرد تاملی می‌کند و چیزی می‌نویسد. این‌که این‌نوشته متنی اصیل است یا مبتذل، موثر، بی‌اهمیت، عمیق، سطحی، ماندگار یا گذرا، از پیش مشخص نیست. پس نه نویسنده و نه دیگران نمی‌توانند سرنوشت یک‌متن را پیش‌بینی کنند.

اردبیلی می‌گوید نوشته‌های کتاب پیش‌رو همگی یادداشت‌هایی فلسفی‌اند که به میانه جهان پرتاب شده‌اند و در دست مخاطب جا گرفته‌اند. او می‌گوید این‌یادداشت‌ها هرچند پیش‌تر به نحو دیگری منتشر شده‌اند، برای چاپ در قالب این‌کتاب، بازنویسی و بازآرایی شده‌اند. مولف کتاب پیش‌رو می‌گوید «این‌دفتر، یک اثر پژوهشی آکادمیک نیست. در نتیجه نویسنده برخلاف سایر متون پژوهشی، به جای ارجاعات متعدد به منابع مختلف، به بیان ایده‌های خود پرداخته است و البته همان چند منبع معدود لازم‌الذکر را نیز در انتهای دفتر درج کرده است.»

پس از «ایده پرتاب» که در حکم مقدمه کتاب است، ۴ بخش اصلی «پرتاب‌های فلسفه»‌ آمده‌اند که به‌ این‌ترتیب‌اند: «بخش اول: مختصات پرتاب»، «بخش دوم: نیروی پرتابه»، «بخش سوم: زاویه پرتاب» و «بخش چهارم: پرتاب».

در بخش اول، مخاطب با این‌نوشته‌ها روبرو می‌شود:‌ انسداد، نقدِ رادیکال، خلقِ متن، نقدِ درون‌زا، حیاتِ متن. عناوین مندرج در بخش دوم کتاب هم به این‌ترتیب‌اند: فیلسوف در بحران، اندیشیدن به اکنون، قدیس‌مآبیِ متفکر، روشنفکرِ مردمی.

وسوسه خوردن، معصومیت کودکانه، ترس از تاریکی، نفرین‌شدگان، هیولای گیوتین، زلزله هم عناوین سومین بخش کتاب هستند و در بخش چهارم هم این‌مطالب چاپ شده‌اند: عشق، پدر، سفر، جنازه، سنگ قبر، مرگ، سوگواری، تعهد فیلسوف، سکوت.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

فیلسوفان پس از پارمنیدس برای هزاران سال منطقِ هستی را، یعنی ندای هراکلیتوس را، بحرانِ ضروریِ هستی‌شناختی را، فراموش/پنهان کردند. امروز هرچند مدتی است که با رها شدن از سلطه ثبات‌گراییِ جزم‌اندیشانه این ندا انعکاس یافته و به گوش‌ها رسیده، اما عملا دستمایه دشمنان شده است و دریغا باز هم برای پرت‌کردن حواس: اسطوره عصر ما همان مقبول‌سازی، تحمیل و کژنماییِ بحران‌هاست از سوی ذی‌نفعانشان. این جاست که روشنفکران نیز فریب می‌خورند و مصادره می‌شوند. این‌جاست که صدای فیلسوفان بحران‌اندیش، اگر اصلا تولد یافته باشند، از فرط بلندی شنیده و فهم نمی‌شود؛ حتی اگر خانه‌ها و کتابخانه‌ها پر از کتاب‌هایی درباره بحران باشد.

این‌کتاب با ۱۱۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین