پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:29 - 1399/07/18

بهترین ساعت برای اجابت دعا چه زمانی است؟

تفسیر اجمالی آیه ۹۸ سوره یوسف و تفسیر امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

 

کارگر آنلاین | قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

پدر گفت: به زودی از درگاه خدا برای شما آمرزش می‌طلبم که او بسیار آمرزنده و مهربان است.

تفسیر آیه ۹۸ سوره یوسف

اسماعیل‌بن‌فضل‌هاشمی گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: «مرا از یعقوب (ع) که وقتی فرزندانش به او عرض کردند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!. (یوسف/۹۸) خبر دهید که چرا به ایشان فرمود: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی»؛ چرا طلب آمرزش را تأخیر انداخت و فوراً آن‌ها را نبخشید و نیز وقتی برادران یوسف (ع) به حضرتش عرضه داشتند: «به خدا سوگند، خداوند تو را بر ما برتری بخشیده و ما خطاکار بودیم»!

[یوسف]گفت: «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست! خداوند شما را می‌بخشد و او مهربان‌ترین مهربانان است!. (یوسف/۹۲،۹۱) چرا یوسف (ع) فرمود: «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست! خداوند شما را می‌بخشد و او مهربان‌ترین مهربانان است»!. (یوسف/۹۲) پس بدون درنگ از خطاء آن‌ها درگذشت و آن را به تعویق نیانداخت»؟ امام (ع) فرمودند: دلیلش آن است که قلب جوان نازک‌تر از قلب پیر است؛ از این‌رو یوسف (علیه السلام) بدون درنگ از خطای برادرانش گذشت.

ولی یعقوب (ع) عفو و گذشت را به تأخیر انداخت؛ و نیز برادران یوسف (ع) نسبت به یوسف (ع) مستقیماً جنایت کردند ولی در حقّ یعقوب (ع) جنایتشان به خاطر جنایت بر یوسف (ع) بوده؛ لاجرم یوسف (ع) نسبت به حقّ خودش مبادرت به عفو نمود، امّا یعقوب (ع)، چون گذشتش در واقع عفو از حقّ غیر بوده نه از حقّ خود به ناچار آن را تا سحر شب جمعه تأخیر انداخت.

منبع: پارسینه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین