پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:15 - 1399/07/24

چرا دوتابعیتی‌ها وارد قراردادهای نفتی می‌شوند؟

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به چرایی ورود دو تابعیتی‌ها به قراردادهای نفتی گفت: سیستم اطلاعاتی ما باید بررسی نماید و بداند انگیزه این افراد برای دریافت تابعیت کشور دیگر چیست.

کارگر آنلاین | فریدون عباسی ئیس کمیسیون انرژی مجلس، در خصوص قضیه دوتابعیتی‌ها اظهار کرد: دوتابعیتی به کسی گفته می‌شود که یا در خارج اقامات داشته و یا دارنده سرمایه یا مهارت خاصی است که سرمایه خود را در بانک‌های غربی حفظ می‌کنند و تابعیت آن کشورها را دریافت می‌نماید.

وی با بیان اینکه دو تابعیت، در سایر کشورها نیز مرسوم است، خاطرنشان کرد: اختلاس مبحثی نیست که فقط به دو تابعیتی‌ها ارتباط داشته باشد؛ در گذشته نیز اختلاس‌ها به افرادی باز می‌گشت که لزوما تابعیت خارجی نداشتند.

عباسی اضافه کرد: در قراردادهای نفتی یا هر قراردادی ابتدا باید قرارداد را صحیح بنویسیم و اگر کسی فقط تابعیت ایران را دارد باید قانون کشور را رعایت کند ولی نسبت به افرادی که تابعیت کشوری دیگر را دارند، ما با چشم هموطن به آن‌ها نگاه می‌کنیم ولی بهتر است با چشم خارجی به آن‌ها بنگریم.

وی افزود: گاه پیمانکاران خارجی هم در ایران کار کرده‌اند و تضامین را، کشورمان برای این شرکت‌ها گذاشته است؛ ولی چون دوتابعیتی‌ها به قوانین کشوری دیگر سوگند خورده‌اند، به دیگر کشورها وابستگی دارند.

عباسی با اعلام اینکه دوتابعیتی‌ها را باید با چشم شرکت خارجی بنگریم، اضافه کرد: در زمان عقد قرارداد باید ملاحظات مربوط به خارجی‌ها را در نظر بگیریم تا اتفاقی برای کشورمان نیفتد.

وی در پاسخ به چرایی ورود دو تابعیتی‌ها به قراردادهای نفتی گفت: برحسب شغل، جاسوسان مختلفی را دیده‌ام ولی لزوما دوتابعیتی نبودند ولی توسط سرویس‌های خارجی فریفته شدند.

عباسی تصریح کرد: نکته مهم، نوع تابعیتی است که فرد از آن بهره می‌گیرد و سیستم اطلاعاتی ما باید بررسی نماید و بداند انگیزه این افراد برای دریافت تابعیت کشور دیگر چیست.

وی اضافه کرد: مطمئنا دستگاه‌های امنیتی کشورهای دیگر چنین رویه‌ای را کنترل کرده و اگر فرد دچار خطا شود، راه فرار را بر او می‌بندند.

منبع: تحلیل بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین