پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:57 - 1399/07/27

5 نکته برای آنکه سالم و اصولی ورزش کنید

ورزش، زمانی مؤثر است که برنامه غذایی سالمی هم داشته باشیم. از سوی دیگر پیش از ورزش، بعد از آن و در حین انجام حرکت‌های ورزشی باید مواردی را رعایت کنید. حالا که بین همه گرفتاری‌ها، برای ورزش وقت می‌گذارید، نکته‌هایی را هم رعایت کنید تا ورزش مؤثرتر بوده و آسیبی نیز به سلامت بدن وارد نشود.

به گزارش کارگر آنلاین، یکی از بزرگترین اشتباهات افرادی که ورزش کرده و ورزش را هم با هدف کاهش وزن شروع کرده و دنبال می‌کنند، کاهش ناگهانی وعده‌های غذایی بدون رعایت اصول سلامت و یا حذف یکی از وعده‌های غذایی است. در واقع کاهش وزن و بی‌حوصلگی برای آماده کردن غذا و به همراه بردن آن به محل کار، نباید دلیلی برای حذف وعده غذایی باشد. بدن ما مثل ماشین، نیازمند سوخت است. برای آنکه بتوانید به یک آگاهی اولیه درباره تغذیه سالم برسید، به این موارد توجه کنید:
قند خون شما نباید درطول روز افت کرده و دچار مشکل شوید.
گروه‌های اصلی غذا به‌ویژه پروتئین، غلات کامل، میوه و سبزی و روغن‌های سالم باید در برنامه غذایی هر روز شما وجود داشته باشند.
نباید تشنه یا گرسنه بمانید و حالت ضعف و یا خشکی دهان در شما ایجاد شود.

ورزش با شکم پر و یا خالی ممنوع!
همانقدر که ورزش کردن با شکم پر کار درستی نیست، همانقدر هم ورزش کردن با شکم خالی کار نادرستی است. اگر از جمله افرادی هستید که با زنگ ساعت با عجله بیدار می‌شوید و آماده می‌شوید تا به سرویس اداره برسید یا در ترافیک گیر نیفتید و بعد هم به محض رسیدن به محل کار، سراغ ورزش کردن در سالن ورزشی محل کار می‌روید، بزرگترین اشتباه ممکن را مرتکب شده‌اید. در این حالت، ورزش باعث افت سریع قندخون شده و نیاز بدن به تأمین قند خون افزایش یافته و شما مجبور به خوردن خوراکی بیشتر و البته شیرین هستید. به این ترتیب ورزش شما نتیجه‌ بالعکس خواهد داشت. باید شرایط بدنی شما به شکلی باشد که بدن از منابع چربی اضافی برای ورزش برداشت کرده و به ‌این ترتیب کاهش وزن پیدا کنید. بنابراین پیش از شروع ورزش به‌ویژه در ساعت‌های اولیه صبح، ابتدا سوخت بدن را با خوردن صبحانه سبک و مفید فراهم کنید.

سیراب شوید
اگر حداکثر به مدت یک ساعت ورزش می‌کنید، نوشیدن یک تا یک‌‌‌و‌‌‌نیم لیوان آب بعد از نیم ساعت ورزش، کافی است. اما اگر ورزش شما بیش از این مدت بوده و به شکل حرفه‌ای، ورزش را دنبال می‌کنید، باید «نوشیدنی ایزوتونیک» بنوشید. این نوشیدنی‌ها سریع جذب شده و باعث تعدیل و تأمین آب مورد‌نیاز بدن می‌شوند.
نکته: نوشیدنی ایزوتونیک چیست؟ نوشیدنی‌ای است که در هر یک لیتر از این مایع، 400 تا 1000 میلی‌گرم سدیم و 60 تا 80 گرم هیدرات کربن باشد. علاوه‌براین، این نوشیدنی می‌تواند حاوی کلسیم، منیزیم یا پتاسیم باشد. این نوشیدنی املاح دفع شده از بدن در اثر ورزش را تأمین می‌کند.

پروتئین، دوست شماست
برای بازسازی و تقویت عضله‌ها، بدن باید به مقدار کافی پروتئین دریافت کند. بهترین منابع دریافت پروتئین عبارتند از، تخم‌مرغ، انواع ماهی ها، سویا، لبنیات، انواع آجیل خام، غلات و حبوبات به‌ویژه انواع لوبیا. خوردن یکی از این خوراکی‌ها پس از ورزش، به ماهیچه‌سازی و تقویت آنها کمک می‌کند.

پس از ورزش آب بنوشید
همان‌طور که در حین ورزش کردن به نوشیدن آب نیاز دارید، پس از ورزش نیز باید نیاز بدن به آب را برطرف کنید. اگر ورزش شما معمولی تا متوسط است، روزانه نیم تا یک لیتر بیش از اندازه معمول نوشیدن آب، آب بنوشید. بیش از این مقدار، به نوشیدن آب بیشتر بر اساس فرمولی که به آن اشاره می‌کنیم، نیاز دارید.
فرمول نیاز بدن به آب در ورزش سنگین: 35 میلی‌لیتر مایعات سالم و طبیعی مانند آب ضربدر وزن بدن به کیلوگرم مساوی است با میزان نیاز روزانه شما به منابع آبی سالم به میلی‌لیتر.

منبع: سلامت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین