پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:03 - 1399/07/28

بامیه بخورید و لاغر بشوید!

بامیه (Okra) ارزش غذایی بالا و کالری کمی دارد. این گیاه سبز و مقوی ملین، ادرار آور، ضد التهاب، کاهنده قند خون و چربی خون، مقوی، تقویت کننده قوای جنسی، ضد سرطان و ضد میکروب است. اما فواید بامیه برای لاغری نیز امروزه آن را به یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در رژیم‌های لاغری تبدیل کرده است.

به گزارش کارگر آنلاین، بامیه منبعی غنی از فیبر است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مردان روزانه بین ۲۸ تا ۳۴ گرم فیبر و زنان به‌طور روزانه به ۲۲ الی ۲۸ گرم فیبر احتیاج دارند. فیبر موجود در بامیه به ایجاد حس سیری در طولانی مدت و کاهش اشتها در طول روز کمک می‌کند. فیبر باعث احساس پر شدن معده می‌شود و وسوسه و تمایل به بیشتر خوردن را پایین می‌آورند. همچنین بامیه با فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود می‌بخشد و با تسهیل جذب آب به عمل دفع ضایعات بدن کمک کرده و مانع بروز یبوست می‌شود. در عین حال عمل هضم را بهبود بخشیده، نفخ و باد معده را برطرف می‌کند و برای دستگاه گوارش، معده و روده بسیار مفید است.

بامیه خاصیت دیورتیک و ادرار آوری دارد که به دفع آب اضافی بدن کمک کرده و باعث کاهش وزن می‌شود.

همچنین بامیه به دلیل وجود پلی ساکاریدها خاصیت چربی سوزی دارد و باعث کاهش وزن می‌شود. مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در بامیه همچون ویتامین C نیز به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند.

با وجود ارزش غذایی بالا، کالری بامیه بسیار کم است و همین نکته نیز از دیگر رموز تاثیر بامیه برای لاغری است.

عوارض و مضرات بامیه چیست؟
به دلیل اینکه بامیه حاوی مقادیری اگزالات است، مصرف آن برای افرادی که در معرض ابتلا به سنگ کلیه و سنگ صفرا هستند مضر است.

برای پخت و پز بامیه از ظروف مسی، آهنی یا برنجی استفاده نکنید؛ زیرا مواد فلزی توسط بامیه جذب شده و آن را سمی می‌کند. بهتر است از ظروف چینی یا سفالی برای پخت بامیه استفاده شود. همچنین با توجه به طبع سرد بامیه، افراد با مزاج سرد بهتر است بامیه را همراه با ادویه‌های گرم همچون دارچین و زنجبیل مصرف کنند.

تداخلات دارویی بامیه
در صورت مصرف همزمان داروی متفورمین و بامیه ممکن است تداخل دارویی ایجاد شود. همچنین مصرف بامیه ممکن است با داروهای انعقاد خون مانند وارفارین و کومادین ممکن است تداخل داشته باشد.


 

منبع: مجله دلتا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین