پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:23 - 1399/07/30

نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن

انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن، نوشته محمد اسماعیل توسلی و ام کلثوم فیاضی را به چاپ رسانده است.

 انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن، نوشته محمد اسماعیل توسلی و ام کلثوم فیاضی را به چاپ رسانده است.

خداوند عادل و حکیم با تشریع زکات به عنوان حق فقرا در اموال اغنیا به یاری فقرا شتافت. به گونه ای که روایات وجوب آن را از ضروریات دین شمرده و مقدار آن را برای رفع فقر کافی دانسته است. به خاطر اهمیت زکات در فرهنگ اسلامی یکی از دغدغه های نظام اسلامی و خواست به حق مومنین فراهم آوری زمینه های لازم نظری و عملی برای اجرای کامل آن در ایران اسلامی است.

کتاب حاضر با یک مطالعه تطبیقی به بررسی ابعاد معنوی، فقهی و اقتصادی زکات در اسلام به امکان سنجی فقهی توسعه موارد وجوب و احیای موارد خارج شده از آن می پردازد. این کتاب نشان داده، انتخاب رای فقهی می تواند اثر مهمی روی افزایش یا کاهش عایدات زکات و در نتیجه زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی داشته باشد.

این پژوهش در شش فصل تنظیم شده است.

در فصل اول و دوم به گستره زکات در قرآن و ویژگی ها و آثار پرداخت زکات می پردازد.

در فصل سوم و چهارم به مبحث زکات در روایات فقه شیعه و اهل سنت همت می گمارد.

در فصول پنجم، ششم ضمن بهره گیری از مطالعه های پیشین در جهت گسترش پایه مالیاتی زکات، دلایلی جدیدی را برای توسعه موارد وجوب آن اقامه کرده است.

این مطالعه چالش قابل اعتنایی را در مدل های برآورد ظرفیت زکات بالقوه دیده و مدل تکاملی جدیدی را برای واقعی تر کردن برآورد ظرفیت زکات پیشنهاد داده است.

کتاب حاضر در نهایت به مسأله تحلیل اقتصادی اثر زکات بر رشد و توسعه اقتصادی از جنبه مالیات بودن آن نیز توجه کرده است./826/ن602/ق

لینک انتشارات دانشگاه امام صادق(ع):    http://ketabesadiq.ir

نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن

∎​

منبع: رسا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین