پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:50 - 1399/08/01

موج چهارم کرونا تهران را تعطیل می کند؟

طغیان موج سوم کرونا در یک جهش خیره‌کننده از نمودار200 مرگ در روز به عدد 300 رسیده است و طی سه روز گذشته بیش 300 نفر در کشور جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین، اما این همه غافلگیری کرونا برای مردم ایران نیست و با اعلام روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت و درمان برای نخستین‌بار بیش از 5000 نفر در یک روز به ویروس کووید19 مبتلا شده‌اند، با این حال کارشناسان پزشکی در کشور معتقدند این آمار را باید حدود دو تا دو و نیم برابر بیشتر در نظر بگیریم؛ یعنی آمار حدودی 12 هزار نفر مبتلا و 700 فوتی در یک روز.پیش‌بینی‌ها نیز از افزایش فوتی‌ها به بیش از 600 نفر (طبق آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان) در روزهای آینده حکایت دارد. همان‌طور که روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش‌بینی نگران‌کننده‌ای از کرونا در ابتدای زمستان 99 داشت: «ما به شدت نگرانیم که اگر روند بیماری به این شکل ادامه پیدا کند، تلفات زیادی در دی‌ماه خواهیم داشت».کارشناسان تأکید می‌کنند باید شهرهای فرا‌قرمز حداقل برای دو هفته تعطیل شوند و برای قطع زنجیره ویروس، فعالیت‌های غیرضروری به حداقل برسد. حسینعلی شهریاری نیز در این رابطه تاکید می‌کند: «اگر ترددها از تهران به مدت دو هفته ممنوع شود، ادارات تعطیل شوند و پاساژها و پارک‌ها و ... هم بسته شوند، زنجیره انتقال بیماری کرونا تا حدودی قطع می‌شود، اما مشکل این است که گوش رئیس‌جمهور به حرف کسی بدهکار نیست».رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی عدد 43 ثابت مانده است و همچنان سفرهای درون‌شهری با تردد شهروندان و تراکم بیش از حد جمعیت در اتوبوس و مترو ادامه دارد. با وجود اجباری شدن ماسک از منزل، برخی از این قانون سرپیچی می‌کنند و معلوم نیست با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش بیماران بدحال، تا هفته‌های آینده چه اتفاقاتی در انتظار همه ما باشد.
حال تهران خوب نیست
گفته‌های رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و تاکید او بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران، تنها اظهار‌نظر در این رابطه نیست. چندی پیش نیز محسن هاشمی از دولت خواست پایتخت را به مدت دوهفته و به‌صورت کامل تعطیل کند. در همین حال روز گذشته زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه ایران وارد موج چهارم کرونا شده خواستار اجرای تعطیلی کامل تهران دست‌کم به مدت دو هفته شد. او گفت که در فروردین به دلیل تعطیلات و نگرانی‌هایی که مردم داشته‌اند، آمار مبتلایان نسبت به قبل از آن کاهش یافته است.در همین حال حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد: «تنها در دوشنبه (28 مهر) 160 نفر از جان‌باختگان کرونا در تهران دفن شده‌اند». به گفته خلیل‌آبادی، در هفته‌های اخیر و به دلیل پر‌بودن تخت‌های بیمارستانی، خانواده‌‌های برخی از مبتلایان به کرونا آنان را به شهرهای دیگر منتقل کرده‌اند. همزمان فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت:«باید بنا به شرایط موجود تصمیمات جدیدتری برای مقابله با کرونا بگیریم و نیازمند اعمال محدودیت بیشتر با قدرت بازدارندگی بالاتری خواهیم بود». علیرضا زالی بر این باور است که چهره این اپیدمی بسیار خشن به نظر می‌رسد، بنابراین باید در دستورالعمل‌های بهداشتی بازنگری صورت بگیرد. او در ادامه می‌گوید: «متاسفانه با توجه به فرسایشی شدن کرونا، کادر درمانی خسته شده و با مشکل نیروی انسانی روبه‌رو هستیم.همچنین نیروهایی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند برای بازگشت به چرخه درمان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. اگر کماکان با افزایش آمار شیوع بیماری کرونا مواجه شویم و اعمال محدودیت جدیدی صورت نگیرد با توجه به ظرفیت کم پتانسیل درمانی و کادر بهداشت به مشکل خواهیم خورد.»
راه‌های شمال همچنان باز است
یکی از نگرانی‌ها در رابطه با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، تعطیلات پیش‌رو و موج سفر به شهرهای شمالی کشور است. ظاهرا تا روز چهارشنبه و زمان تنظیم این گزارش، دولت هیچ اقدامی برای بستن راه‌های استان‌هایی که با پیک بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام نداده و فقط سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از مردم خواسته است به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از هرگونه اقدام به سفر به طور جدی خودداری کنند.
رکورد جدید ابتلا به کرونا در یک روز
دیروز دوباره و مطابق انتظار با توجه به میزان شیوع و همچنین افزایش تست‌های تشخیص کرونا در ایران، تعداد مبتلایان با بیش از 12 درصد افزایش به 5616 بیمار رسید. این درحالی است که تعداد قربانیان 10 نفر کم شده است. با این حال استان سیستان و بلوچستان از سفیدی در‌آمده و به هشدار رسیده است. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده که از سه‌شنبه (29 مهر) تا چهارشنبه (30 مهر) 5 هزار و 616 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شده که دو هزار و 340 نفر از آنها بستری شده‌اند. این آمار در طول مدت شیوع کرونا بی‌سابقه و به شدت نگران‌کننده بوده است.با احتساب این آمار، مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور به 545 هزار و 286 نفر رسیده است. همچنین در طول مدت یاد شده، 312 بیمار جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 31 هزار و 346 نفر رسیده است. همچنین 4861 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

منبع: سلامت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین