پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:23 - 1399/08/03

بوقلمون را به سفره خود دعوت کنید

یافته های جدید محققان کانادایی در خصوص بیماری رژیمی سلیاک نشان می دهد که استفاده از رژیم های غذایی سرشار از نوعی اسیدآمینه می تواند به بهبود چنین بیمارانی کمک نماید.

یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دانشگاه مک مستر کانادا دریافته اند که تریپتوفان که یک اسیدآمینه مهم موجود در گوشت بوقلمون است همراه برخی از پروبیوتیک ها می تواند به مبتلایان به بیماری سلیاک کمک کند تا واکنش بهتری به رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشند.

این یافته ها که در نشریه بین المللی Science Translational Medicine منتشر شده اند، ارزش درمانی بالقوه هدف قرار دادن متابولیسم تریپتوفان در روده را در مبتلایان بیماری سلیاک برجسته می کند. این کار برای کنترل بهتر علائم این افراد ، و تسریع بهبود روده در آن ها، حتی زمانی که از رژیم بدون گلوتن استفاده می کنند، اهمیت دارد.

به گفته مجریان این پژوهش، «در حال حاضر، تنها درمان موجود برای بیماری سلیاک، رعایت دقیق رژیم غذایی بدون گلوتن است که البته کاری دشوار است و همیشه هم به بهبود کامل روده یا رفع علائم مربوطه منجر نمی شود».

تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که توسط بدن تولید نمی شود و لازم است از طریق غذاهایی مانند مرغ، شکلات، موز و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم مصرف شود. گوشت بوقلمون نیز به عنوان منبعی سرشار از این آمینواسید به حساب می آید.

تریپتوفان برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است و می تواند توسط باکتری های روده تجزیه شود. مولکول های فعال حاصل از تجزیه این آمینواسید می توانند با گیرنده های داخل روده ای که التهاب را کنترل می کنند تعامل خوبی داشته باشن.

محققان این پروژه می گویند: «بیماری سلیاک ، درواقع شامل تخریب غشای روده فوقانی است و هنگامی ایجاد می شود که فردی با ژن های مستعد و خاص این بیماری، گلوتن را در رژیم غذایی خود مصرف نماد. با این حال این گونه هم نیست که حاملان ژن سلیاک با خوردن گلوتن به این بیماری مبتلا شوند و ابتلا به آن شرایط خاصی دارد».

حالا یافته های پژوهش مورد اشاره توسط محققان دانشگاه مک مستر کانادا، می تواند راهگشای درمان های جدیدی برای این بیماری باشد.

گفتنی است طبق اظهارات این محققان، مطالعات بالینی آینده، می توانند استراتژی های درمانی مانند استفاده از مکمل تریپتوفان را در ترکیب با پروبیوتیک های خاص، در بیماران سلیاک که به رژیم غذایی بدون گلوتن پاسخ نمی دهند، بررسی نمایند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین