پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:41 - 1399/08/03

درباره عفونت مجاری ادراری بیشتر بدانید

باکتری‌ها می‌توانند روی هر قسمت از دستگاه ادراری از جمله مثانه و کلیه‌ها تأثیر بگذارند.

 مردان هم ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شوند، اما شیوع UTI در زنان بسیار بیشتر است. کوتاه‌تر بودن مجرای ادرار در خانم‌ها و نزدیک بودن این مجرا به واژن و مقعد باعث می‌شود ورود باکتری‌ها به مثانه در خانم‌ها راحت‌تر صورت بگیرد. بیش از نیمی از زنان در دوره‌ای از زندگی خود به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.


افراد دیابتی و مردانی که از مشکل بزرگ شدن پروستات رنج می‌برند از گروه‌های دیگری هستند که در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند.


علایم شایع UTI شامل نیاز فوری به ادرار کردن، احساس سوزش هنگام دفع ادرار، احساس درد، احساس فشار یا درد زیر شکم، ادرار کدر یا وجود خون در ادرار و بوی شدید ادرار است.


در صورت درمان نکردن به موقع، عفونت ادراری می‌تواند به کلیه‌ها گسترش یابد و مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.


برای جلوگیری از عفونت ادراری، باید مایعات زیادی بنوشید، از تعویق زیاد زمان رفتن به سرویس بهداشتی خودداری و مثانه خود را قبل از خواب کاملاً تخلیه کنید.


مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن یک لیوان آب زغال‌اخته به طور روزانه می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های ادراری مکرر کمک کند. تحقیقات جدید همچنین تأثیر مفید سایر محصولات زغال اخته، از جمله زغال اخته خشک و مکمل‌های غذایی حاوی آن را ثابت کرده است. زغال اخته حاوی ترکیباتی است که می‌توانند مانع اتصال برخی از باکتری‌ها به دیواره مجاری ادرار شوند.


برای تشخیص UTI، پزشک نمونه ادرار شما را از نظر باکتری‌ها و سلول‌های خونی آزمایش می‌کند. به این عمل آزمایش ادرار گفته می‌شود. آگاهی از دستورالعمل مناسب برای چگونگی جمع آوری نمونه ادرار به منظور جلوگیری از آلودگی باکتریایی بسیار مهم است.


UTI معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. این‌که آنتی بیوتیک‌ها دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند اهمیت زیادی دارد. همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر به منظور دفع ادرار زیاد و تخلیه مثانه، می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

منبع: kidney.org

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین