پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:21 - 1399/08/10

درخانه بمانید و درآمدزایی کنید!

به دنبال شیوع کرونا نه تنها صنوف و بخشهای خدماتی و بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفتند؛ بلکه برای مشاغل خرد و کوچک هم مشکلاتی به وجود آمد. بر همین اساس وزارت کار طرح توسعه مشاغل خانگی را با توجه به مزیتهای بالای کسب و کارهای خانگی در دوران کرونا، به شکل ویژه در ۳۱ استان کشور به اجرا درآورد.

کارگر آنلاین | طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت کار است که با هدف ایجاد اشتغال پایدار و به‌ منظور کمک به رونق اقتصادی خانوارها و تبیین و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در ۳۱ استان در حال اجرا است.

اجرای این طرح در سه فاز پیش بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌ها و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است، فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعداد سنجی، بهره گیری از آموزش‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می پردازد.

پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کارهای خانگی، امکان رسیدگی به چند شغل به طور همزمان، کاهش هزینه رفت و آمد و اجاره‌بهای محل کار و استفاده از بازار فروش اینترتی از جمله مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی است.رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، توسعه کسب و کارهای خانگی را یک فرصت مناسب در ایام کرونا دانسته و به ایسنا می گوید: در شرایط فعلی تولید ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم یک ضرورت اساسی به شمار می رود که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی، الزام به حضور در منزل و منع ترددها می تواند به پرورش خلاقیت شاغلان خانگی و ایجاد درآمد برای آنها منجر شود.

به گفته وی، وزارت کار اجرای فاز اول این طرح را طی قراردادی به جهاددانشگاهی واگذار کرد که زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای ۲۷۰۰ نفر و اتصال آنها به بازار را به دنبال داشته است.

امامدادی توسعه مشاغل خانگی را نیازمند تغییر رویکرد و ایجاد موج جدید دانسته و تاکید دارد که در بحث توسعه اشتغال خانگی ضمن پرداختن به رشته های جدید باید به سمت بروزرسانی رشته های قدیم تر برویم و با نگاه جدیدی برای رشته های قدیمی برنامه ریزی کنیم.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نقش آفرینی موثر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای به اجرا در آمده و اجرای آن تاثیر بسزایی در کاهش بیکاری استانها داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، مهمترین مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی، مدیریت خانواده در حین انجام کار است تا نه تنها خللی به زندگی شخص و وظایف خانوادگی وارد نشود بلکه فرد فضای محیط کاری را مطابق با سلیقه خود ایجاد کند.

پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کارهای خانگی، کاهش هزینه رفت و آمد و اجاره‌بهای محل کار ، امکان رسیدگی به چند شغل به طور همزمان، استفاده از بازارهای فروش اینترنتی برای اتصال به بازار و بهره وری و بازدهی سریع از دیگر مزایای این طرح به شمار می رود.

پیش از این ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در "طرح ملی توسعه مشاغل خانگی" با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از ششم شهریور ماه آغاز شد و وزارت کار طی فراخوانی از علاقمندان راه اندازی مشاغل خانگی دعوت کرد تا برای ثبت درخواست و تکمیل فرم اطلاعات به سامانه  http://www.inhb.ir/ مراجعه کنند.شرایط متقاضیان داشتن حداقل ۱۸ سال سن، بومی بودن در استان محل ثبت نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است و افرادی که بیمه خویش فرمایی هستند منعی برای ثبت نام ندارند.

اخیرا معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار اعلام کرد که ۱۰ درصد بودجه مشاغل روستایی به مشاغل خانگی اختصاص می یابد تا به تحقق اهداف اشتغالزایی طرح و حمایت بیشتر از متقاضیان مشاغل خانگی کمک کند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر کسب و کارهای خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد به ویژه برای زنان تبدیل شده است و افراد با کار در خانه علاوه بر آنکه سطح درآمد خود را افزایش و کسب و کارشان را توسعه می دهند، به اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند.امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به مشاغل خانگی اختصاص داده و از ظرفیت بنگاههای خرد و کوچک در این خصوص بهره‌ برده‌اند.

 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین