پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:47 - 1399/08/14

اگر دنبال کار و نیروی کار هستید بخوانید!

با آغاز به کار سامانه اشتغال و کسب و کار ایرانیان علاوه بر امکان درج و ثبت اطلاعات شغلی شاغلان و مشاهده و اصلاح سوابق شغلی، زمینه ایجاد فرصتهای کسب و کار برای جوانان جویای کار و جذب نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان فراهم شد.

به گزارش کارگر آنلاین ، امروزه تحولات بازار کار اثرات متعددی بر نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. آنچه بازار کار برخی کشورها را از دیگر کشورها متمایز می‌کند، وجود اطلاعات بهنگام و دقیق از بازارکار، ارائه پیشنهادات سیاستی به ‌موقع و نظارت بر اجرای صحیح سیاستها جهت افزایش اثربخشی در بازار کار است.

وزارت کار بر اساس بند ۴ سیاست‌های اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سامانه ملی اشتغال و کسب و کار را راه اندازی کرده است؛ سامانه ای که درصدد شناسایی و رصد تغییر و تحولات بازار کار برآمده و ضمن ثبت اطلاعات شغلی همه افراد در سن کار و شاغلان و بیکاران، زمینه شکل گیری فرصتهای کسب و کار برای کارجویان و کارآفرینان را با در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز کارفرمایان فراهم خواهد کرد.

اطلاعات شغلی خود را ثبت و رزومه دریافت کنید

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به آغاز به کار سامانه ملی اشتغال و کسب و کار از همه آحاد جامعه اعم از بیکاران، شاغلان، افراد خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد و بدون کار، کارآفرینان و فعالان عرصه کسب و کار و کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز دعوت کرده تا وضعیت شغلی خود را در سامانه ثبت و بارگذاری و پس از تکمیل، رزومه شغلی دریافت کنند. این اطلاعات در اختیار کارجویان، کارفرمایان و سیاست‌گذاران قرار می گیرد تا در طراحی و تدوین بهترین راهبردهای بازار کار و سیاستهای اشتغال کشور موثر واقع شود.

عیسی منصوری ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کارـ در گفت وگو با ایسنا، این سامانه را یکی از ابزارهای سیاستگذاری موثر در حوزه اشتغال دانسته و می گوید: از طریق داده های سامانه امکان دسترسی به آمار دقیق شاغلان، بیکاران و افراد جویای کار و از بازار کار خارج شده و اطلاعات عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور فراهم می شود و بستر فرصتهای شغلی مناسب برای نیروهای کار به وجود می آید.

او سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای افراد را از جمله مزیتهای سامانه برشمرده و می افزاید: زمانی که کارفرما به دنبال جذب نیروی کار است اطلاع دقیق وی از میزان تخصص و مهارتهای فردی نیروی کار کمک می کند تا قابلیتهای او به شکل مطلوب و در جای مناسبی استفاده شود.

به گفته معاون وزیر کار، با راه اندازی این سامانه کلیه اطلاعات شغلی، تحصیلی و مهارتی شاغلان، بیکاران و جویندگان کار در بخشهای خصوصی و دولتی و افراد در سن کار از ۱۵ سال به بالا در سامانه ثبت می شود و نتایج آن در جهت گیری های مربوط به بخشهای آموزش عالی و برنامه ریزی سیاستگذاران حوزه بازار کار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

ایجاد سامانه ملی اشتغال موجب شفافیت آمارها و اطلاع رسانی در خصوص تعداد بیکاران و تعداد نیروهای شاغل در کشور و پل ارتباط میان کارجو و کارفرما خواهد بود.

درحال حاضر اطلاعات سامانه ملی اشتغال در چهار محور قابل استفاده است؛ اول تصمیم گیری برای سیاست‌گذاری در سطح کلان کشور، دوم بکارگیری اطلاعات به دست آمده در مطالعات و پژوهشهای اجتماعی و اقتصادی، سوم استفاده از ظرفیت سامانه در کمک به کارفرمایان و صاحبان کسب و کار جهت استخدام نیروی انسانی و چهارم کمک به اشتغال جوانان جویای کار و شاغلانی که به دنبال ارتقای شغلی هستند.

هادی ابوی فعال حوزه کار در گفت وگو با ایسنا،  ایجاد سامانه ملی اشتغال را موجب شفافیت آمارها و اطلاع رسانی در خصوص تعداد بیکاران و تعداد نیروهای شاغل در کشور و پل ارتباط میان کارجو و کارفرما دانسته و می گوید: نتایجی که از ثبت اطلاعات در سامانه به دست می آید در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی مؤثر است.

او معتقد است در حال حاضر آمار و ارقام دقیقی از تعداد کارگران به ویژه کارگران غیر رسمی وجود ندارد و تمام آمارها برمبنای بیمه شدگان تامین اجتماعی است در صورتی که آمار واقعی شاغلان و بیکاران باید در اختیار باشد و اگر سامانه مذکور به درستی اجرا و عملیاتی شود در واقعی شدن آمارها اثرگذار خواهد بود.

تشکیل بانک اطلاعات مشاغل، جویندگان کار و رشته های پرطرفدار

به گزارش ایسنا، این سامانه اگر چه به تازگی آغاز به کار کرده اما به تدریج با تکمیل داده های ثبتی بازارکار، اطلاعات مربوط به مهارتها و رشته های تحصیلی و دانشگاهی پرطرفدار، آمار دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان، آمار تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش فنی و حرفه ای، مشاغل پرطرفدار و مشاغل رو به افول، فرصتهای خالی شغلی و تعداد بکارگماری جویندگان کار توسط مراکز کاریابی، آمار شرکتهای با بیشترین استخدام و بیشترین تعدیل نیروی کار، مشاغل با دستمزدهای بالا و مشاغل با دستمزدهای پایین و تجربیات موفق در اجرای برنامه های اشتغالزایی در استانهای مختلف را در اختیار ذینفعان قرار می دهد.

سامانه ملی اشتغال و کسب وکار تا پایان امسال فعال است و افراد شاغل و جویای کار برای تکمیل اطلاعات و ثبت نام تا پایان سال فرصت دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین