پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:39 - 1399/08/19

کتابخانه شهدای نوبهار قم به بهره برداری رسید

در راستای توزیع عادلانه فضاهای کتابخانه ای در کشور و در آستانه بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد.

در آستانه بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم، ۱۸ آبان ماه با حضورعلیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بهرام سرمست استاندار قم، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، سجاد عمرانی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و جمعی از علاقه مندان افتتاح شد.

در این مراسم بهرام سرمست استاندار قم ضمن تبریک سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم،‌ اظهار داشت: امروز افتخار داریم کتابخانه عمومی شهدای نوبهار را به مردم محله نوبهار، که شهدای گرانقدری تقدیم انقلاب کردند، هدیه کنیم. پروژه کتابخانه عمومی شهدای نوبهار چند ویژگی دارد که آن را از سایر پروژه ها متمایز می کند؛ نخست اینکه، به لحاظ زمانی در سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم افتتاح می شود؛ دیگر اینکه، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار از پروژه های سفر مقام معظم رهبری به قم بوده که عنایت و دغدغه ایشان را نسبت به مسائل فرهنگی و نیز مناطق کم برخوردار، به ویژه محلاتی که سهمی در انقلاب و دفاع مقدس داشتند، نشان می دهد.

وی ادامه داد: کار مهمی که باید دنبال کنیم ترویج فرهنگ کتابخوانی در کنار افتتاح پروژه های کتابخانه ای است. همچنین در عصر جدید،‌ در کنار بحث کتاب و کتابخانه به صورت فیزیکی، باید خدمات کتابخانه ای را به صورت دیجیتالی و در فضای مجازی نیز ارائه کنیم تا مردم در کنار امکان استفاده از فضاهای فرهنگی، از فضای مجازی نیز به بهترین شکل استفاده کنند؛ این موضوع به ویژه در حال حاضر که کرونا در کشور همه گیر شده است، اهمیت بسزایی می یابد.

استاندار قم ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده توسط کتابداران استان قم در فضای مجازی در ایام شیوع کرونا، از توجه ویژه نهاد به مخاطب کودک و نوجوان و تخصیص فضاهایی به این قشر در کتابخانه های عمومی قدردانی کرد.

سرمست در خاتمه سخنان خود قم را پایگاه جهان تشیع و مرکز فقاهت دانست که گنجینه های عظیمی از کتابخانه های مراجع تقلید، مراکز حوزوی و موسسات فرهنگی را در خود جای داده است. وی از تلاش برای یکپارچه سازی این کتابخانه ها خبر داد.

علیرضا مختارپور‌ دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: رویکرد نهاد، توزیع عادلانه فضاها و فعالیت های کتابخانه ای است،‌ به نحوی که دسترسی همه مردم به این مراکز و خدماتشان فراهم شود؛ با این وجود در حال حاضر از نظر تعداد کتابخانه ها و نحوه توزیع آن ها در کشور، با استانداردهای جهانی فاصله داریم و به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، بعضی پروژه ها متوقف شده است. امید داریم با وعده دولت محترم پروژه های بالای ۷۰ درصد، که بیش از ۷۰ کتابخانه است تا پایان بهار ۱۴۰۰ تکمیل شود؛ سایر پروژه ها نیز انشاالله در سال های آتی به بهره برداری می رسد. طی سال های گذشته نیز چند صد کتابخانه به مجموعه کتابخانه های عمومی کشور اضافه شده است.

وی افزود: در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، حدود ۳۰ کتابخانه عمومی افتتاح خواهد شد که سرآغاز آن افتتاح کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم است. انشاالله کتابخانه عمومی مرکزی قم نیز تا پایان سال و همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد و ظرفیت خوبی برای این استان خواهد بود.

در ادامه این مراسم مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، اظهار داشت: با توجه به موقعیت این کتابخانه در شهر مقدس قم، امید ما این است که‌ به پایگاهی فرهنگی- اجتماعی برای مردم تبدیل شود و محل خدمت رسانی باشد. در حال حاضر رویکرد نهاد، استفاده فرهنگی- اجتماعی از کتابخانه است. بر این اساس بخش های مختلف این کتابخانه شامل مخزن، بخش کودک، سالن مطالعه،‌ کلاس های آموزشی و ... به منظور ارائه خدمات فرهنگی- اجتماعی به مردم شریف این محله،‌ در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کتابخانه شهدای نوبهار،‌ کتابخانه ای استاندارد محسوب می شود که با زیربنای بیش از ۲ هزار مترمربع افتتاح شد. امید است در آینده ای نه چندان دور،‌ کتابخانه مرکزی قم نیز با همت مدیران محترم استان افتتاح شود و خدماتش برای مردم ساری و جاری باشد.

همچنین سجاد عمرانی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، گفت: کتابخانه شهدای نوبهار سال ۱۳۷۷ در شهر قم بنا شد. در سال ۱۳۸۹ به جهت نوسازی تخریب شد و امروز پس از ۱۰ سال به بهره برداری رسید. از مهم ترین ویژگی های این کتابخانه،‌ قرارگرفتن در یکی از نقاط آسیب پذیر قم به لحاظ اجتماعی است؛ بافتی که از خدمات فرهنگی کمتری برخوردار است و خدمات رسانی این کتابخانه می تواند نقش موثری در ارتقای سطح فرهنگ عمومی در شهر مقدس قم داشته باشد. در بین ۲۳ باب کتابخانه عمومی موجود در قم، در حال حاضر کتابخانه شهدای نوبهار از حیث زیربنا رتبه اول را دارد؛ بعد از افتتاح این کتابخانه گام بعدی ما تلاش برای افتتاح کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام است که بزرگ ترین کتابخانه قم خواهد بود. امیدواریم آن پروژه هم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی افزود: کتابخانه عمومی شهدای نوبهار با ۲۴۹۰ متر زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. دو طبقه به سالن های مطالعه خواهران و برادران اختصاص دارد. لابی به بخش نشریات اختصاص یافته و مخزن کتابخانه در زیرزمین قرار دارد. در این کتابخانه ۲۱ هزار جلد کتاب داریم و قابلیت افزایش مخزن به ۵۰ هزار جلد کتاب نیز وجود دارد. زیربنای بخش کودک کتابخانه ۱۳۰ مترمربع است و امیدواریم با ارائه خدمات فرهنگی جذاب به کودکان، نسلی کتابخوان تر از نسل امروز، تربیت کنیم.

عمرانی تصریح کرد: فعالیت این کتابخانه با رویکرد نهاد، نقش موثری در ارتقای فرهنگ مردم منطقه خواهد داشت. امروز نگاه ما به کتابخانه، نگاهی سنتی نیست. ما کتابخانه را به عنوان باشگاهی فرهنگی می بینیم که در آن انواع خدمات فرهنگی به مردم منطقه ارائه خواهد شد. به اعتقاد من اگر می خواهیم برای ارتقای فرهنگ مردم یک منطقه سرمایه گذاری کنیم، بهترین راه سرمایه گذاری در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. توصیه من به جوانان این است که‌ از فضاهای موجود استفاده کنند و با مطالعه کتاب ها سطح سواد، معلومات و فرهنگ خود و منطقه خود را بالاتر ببرند.

گفتنی است، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۲۲۴ مترمربع با زیربنای ۲ هزار و۴۷۱ مترمربع در ۴ طبقه احداث شده است. این کتابخانه با مخزنی به مساحت ۴۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام با زیربنای ۸۰۰ مترمربع، بخش مرجع به مساحت ۲۵ مترمربع، بخش کودک در ۱۳۰ مترمربع، بخش نوجوان در ۲۵ مترمربع و همچنین ۴ کلاس آموزشی با زیربنای ۲۰۰ متر به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به ساکنان محله نوبهار و شهر قم می پردازد. این کتابخانه در حال حاضر دارای  ۱۷ هزار و ۸۳ عنوان کتاب در ۲۱ هزار و ۸۸۷ نسخه و تجهیزاتی چون ۱۰۴ قفسه یک‌طرفه و ۳۰ قفسه دو طرفه، ۲۶۴ صندلی مطالعه، ۱۱۰ میز مطالعه دو نفره، ۲ میز مطالعه چهار نفره، ۶ میز مطالعه شش نفره و همچنین ۱۹ عدد رایانه است.

منبع: دولت.آی‌آر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین