پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:39 - 1393/05/31

پایگاه نیشن:

داعش به ماری در آستین آمریکا تبدیل شد

پایگاه خبری نیشِن نوشت: آمریکا طعمه "داعش" در خاورمیانه شد که خود به شکل‌گیری آن کمک کرده بود.
کارگرآنلاین:  پایگاه اینترنتی نِیشن مولتی مدیا در مقاله‌ای به قلم "جیمز دورسی" نوشت: تصمیم اوباما رئیس جمهور آمریکا برای راه انداختن حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق، کاستی ها و اشکالات فراوانی دارد. حتی اگر اوباما موفق شود جلوی پیشروی داعش در عراق را بگیرد، با ادامه حملات هوایی ممکن است این گروه به تقویت مواضع خود در سوریه روی بیاورد؛ زیرا داعش می‌داند که احتمال مداخله نظامی اوباما برای حفظ بشار اسد در سوریه، به مراتب کمتر است. 
 
اوباما در نخستین روزهای آغاز جنگ سوریه برای حمایت از معارضان، بی میلی نشان داد. اکنون گروه داعش اگر بر سوریه مسلط شود، این کشور و همچنین عراق را با خطر تجزیه روبرو خواهد ساخت و افزون بر این تهدیدی برای لبنان و اردن به شمار می رود. اوباما همچنین درها را به روی حمایت دولت های سنی منطقه از گروه داعش که اغلب از طریق کانال های غیررسمی صورت می گیرد، باز گذاشت و برای کمک های ارسال شده به گروه های تروریست نیز هیچ گونه بازرسی قرار نداد. 
 
اکنون اوباما برای تضعیف پایگاه مردمی گروه داعش، روی ایجاد دولت فراگیری در عراق، حساب باز کرده است. 
 
اکنون که از یک سو، ده ها هزار نفر از یزیدی ها از بیم خطر داعش  در مناطق کوهستانی شمال عراق گرفتار شده اند و اوضاع آنها حاد است و از سوی دیگر امنیت منطقه کردستان تهدید شده است، اوباما چاره ای جز اقدام ندارد. با وجود این اگر دولت اوباما به جای مهار دولت اسلامی ، برای شکست دادن این گروه تلاش کند، آنگاه نگرانی ها در آمریکا درباره احتمال منحرف شدن عملیات نظامی از اهداف اولیه خود چندان بی جا نیست.
 
گروه داعش از مشاوره گروه بعث استفاده می کند. آمریکا نیز در حملات هوایی خود ناچار است جنگ افزارهای پیچیده و عمدتاً آمریکایی را که داعش دارند، بمباران کند. 
 
البته مشکلات اوباما به همین جا محدود نمی شود. اگر هدف میان مدت، جلوگیری از پیشروی داعش  و نهایتاً واداشتن این گروه به عقب نشینی با استفاده از حملات هوایی آمریکا و پشتیبانی از نیروهای زمینی عراق و کردها باشد، در کوتاه مدت اقداماتی ضروری است که احتمالاً داعش را به تجزیه کشور عراق سوق خواهد داد. دولت اوباما این ماه تصمیم گرفت مهمات و تسلیحات سبک در اختیار کردها بگذارد. 
 
این روزها، بسیاری از آمریکایی ها بعد از ده سال جنگ در افغانستان و عراق از نبرد خسته شده اند. در عین حال، اعتبار آمریکا در منطقه خاورمیانه که برای تأمین امنیت خود گزینه های چندانی به جز آمریکا در اختیار ندارد، در معرض خطر است. با وجود این، آمریکا تردید دارد که بتواند انتظارات موجود را برای تأمین امنیت در این منطقه برآورده کند.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین