پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:00 - 1399/09/04

قرار است مرغ هم از سفره مردم پر بکشد؟!

در چند روز اخیر قیمت مرغ افزایش سرسام آوری را تجربه کرد و در حالی که قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده، ابتدا به ۲۶ هزار تومان و به یکباره با افزایش ده هزار تومانی به ۳۶ هزار تومان افزایش یافت.

با کمی اختلاف این افزایش قیمت مرغ نیز از سوی مسئولان تائید شده است. چنانچه روز دوشنبه محمد علی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش مجدد قیمت مرغ  در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۲ هزار و ۷۳۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۳۰ هزار و ۱۷۶ تومان و در خرده فروشی ۳۵ هزار تومان است.

همین یک مورد به خوبی گویای این مسئله است که نوعی رهاشدگی بر بازار کالاها و اجناس حاکم شده است. گویی هر تصمیم و حتی موضع گیری دولت و کارگروه تنظیم بازار خود موجد سیر صعودی قیمت ها می شود.

افزایش قیمت مرغ در حالی رقم خورده که در اواخر مهرماه امسال بود که ستاد تنظیم بازار به دلیل کمبود نهاده ها در بازار با افزایش فوق العاده قیمت مرغ موافقت کرد و قیمت مصوب مرغ از ۱۴۴۰۰ به ۲۰۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

درباره این که چرا چنین اتفاقی در بازار مرغ رخ داده دلایل مختلفی عنوان می شود. برخی عنوان می کنند مشخص نیست نهاده های دامی با وجود تخصیص ارز دولتی و ترخیص از گمرک کجا هستند، عده ای عنوان می کنند نهاده ها در بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتر به فروش می رسند، برخی  به گران فروشی دامداران با وجود دریافت نهاده های دامی اشاره می کنند، تعدادی نیز بر کاهش میزان جوجه ریزی تاکید دارند. عده ای نیز تاکید می کنند در بازار نظارتی در حوزه توزیع و فروش وجود ندارد و نوعی آشفتگی بر بازار حاکم شده است.

اما هر کدام یا مجموعه ای از این علل دلیل گرانی مرغ باشد در اصل موضوع تغییری حاصل نمی کند که قیمت آن بر اثر سوء مدیریت با افزایش وحشتناکی مواجه شده است. به گونه ای که باید گفت در حال حاضر گوشت مرغ به یک کالای عیانی و لاکچری تبدیل شده و این روزها حتماً برخی از اقشار جامعه ناچار شده اند تا مرغ را از سفره خود نیز حذف کنند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی عنوان داشته:«نظرسنجی ها بیانگر آن است که مصرف گوشت و مرغ در بین مردم بخصوص اقشار ضعیف به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از خانوارهای ضعیف جامعه با مراجعه به مرغ فروشی ها تقاضای خرید احشای مرغ به جای خود مرغ را دارند».

در این بین انتشار توزیع مرغ دولتی کیلویی حدود ۱۸ هزار تومان و ازدحام مردم برای دریافت آنهم در این روزهایی که مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش یافته نشان دهنده اوج بحران است که هم سلامت و هم معیشت آنها گرفتار اوج بی تدبیری شده است.

با اظهارنظرهای متناقض باید امیدوار بود؟

قیمت مرغ در حالی به ۳۶ هزار تومان رسیده که بانک مرکزی در نیمه اول امسال ۵.۲میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهاده های دامی اختصاص داده است.  از سوی دیگر اشاره به این نکته نیز مهم است که  در سال ۱۳۹۲ و همزمان با شروع دولت حسن روحانی قیمت مرغ حدود ۶۴۰۰ تومان بوده و بعد از گذشت هفت سال به ۳۶ هزار تومان رسیده است.

در این بین رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به موضوع افزایش قیمت مرغ ورود کرد و توضیحاتی ارائه داده است.

حجت الاسلام حسن درویشیان در جلسه روز دوشنبه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به افزایش قیمت مرغ اعلام کرد: از ابتدای سال چندین گزارش هشدار به بخش های مربوطه ارائه شده و راهکارهای کارشناسی کنترل و کاهش قیمت مرغ نیز در این گزارش ها به مسئولان مربوطه پیشنهاد شده است.

حجت الاسلام درویشیان افزود: یکی از علل این افزایش قیمت کمبود نهاده ها بود که مقدار قابل توجهی از آن در گمرک رسوب کرده بود که هفته گذشته با پیگیری ها ترخیص شد. عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت مرغ نیز عملاً تولید این محصول را به شدت کاهش داده که همین مسأله موجب افزایش قیمت شده است.

در حال حاضر سازمان تعزیرات حکومتی قیمت مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می داند و وعده داده با گران فروشان برخورد جدی خواهد شد اما مشخص نیست این وعده تا چه میزان عملی خواهد شد.

محمد حسن سرابیان، معاون سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره گرانی قیمت مرغ اظهار کرد: در بحث گرانی مرغ پرونده‌هایی که به سازمان تعزیرات داده شده، به صورت ویژه شعبی را در نظر گرفتیم تا در اسرع وقت رسیدگی کنند.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی عنوان کرد: دستگاهی که مسئول تامین و توزیع مرغ را دارند باید پاسخگو این گرانی باشند و پرونده‌هایی که به سازمان تعزیرات ارجاع داده می‌شود به سرعت پیگیری خواهد شد.

سرابیان با بیان اینکه با متخلفان گران فروش به شدت برخورد خواهد شد، مطرح کرد: مردم می‌توانند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و گزارش گران فروش را اطلاع دهند.

البته عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرده است: یک هفته تا ۱۰ روز آینده شرایط قیمتی مرغ نیز با رسیدن تولیدات جدید به بازار  مناسب و مساعد می‌شود.

محمدعلی کمالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز عنوان داشته: باتامین به موقع نهاده ها با نرخ مصوب، برای ماه آینده جوجه ریزی مناسبی انجام شود و قیمت ها روند متعادلی را به خود بگیرد.

محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: وقفه ای کوتاه مدت در روند تولید صورت گرفته بود که با توجه به جوجه ریزی های انجام شده قیمت مرغ تا ده روز دیگر متعادل خواهد شد و به قیمت مصوب می رسد.

به نظر می رسد در شرایط کنونی و اوضاع بهم ریخته ای که بر بازار مرغ حاکم شده بسیار بعید است قیمت گذاری های از بالا به پایین موفقیت آمیز باشد. بخصوص این که کاهش قیمت نیز عملا به هفته های بعد موکول شده است.

منبع: الف
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین