پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10113:36 - 1399/09/04

مرغ قیمت ۴۰ هزار تومان را هم دید!

در حالی که قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، به قیمت مرغ در بازار به یکباره ۱۰ هزار تومان اضافه شده‌است. هر کیلوگرم مرغ امروز ۳۶ هزار تومان و ران مرغ ۳۵ هزار تومان به طور متوسط به فروش می‌رسد، هرچند هستند فروشگاه‌هایی که حتی قیمت خود را بالاتر یا پایین‌تر به فروش می‌رسانند.

کارگر آنلاین  | در روز‌هایی که بازار به حال خود رها شده است و دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت‌ها دامن می‌زنند و به راحتی با افزایش قیمت‌ها موافقت می‌کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم نظیری شده است، به طوری که در کمتر از یک هفته شما بخوانید چند روز، به قیمت مرغ در بازار به یکباره ۱۰ هزار تومان اضافه شده است.

۳۰ مهر ماه سال جاری بود که ستاد تنظیم بازار به دلیل کمبود نهاده‌ها در بازار و متناسب آن افزایش قیمت نهاده در بازار با افزایش چشمگیر قیمت مرغ موافقت کرد و به یکباره قیمت مصوب این محصول از ۱۴۴۰۰ تومان به ۲۰۴۰۰ تومان افزایش یافت.

بعد از گذشت مدت کوتاهی از تصویب این قیمت نه تنها قیمت مصوب رعایت نشد، بلکه هر کیلوگرم مرغ در محدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسید که در چند روز اخیر دوباره قیمت مرغ افزایش عجیب و غریبی یافت و به یکباره از محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش میدانی، هر کیلوگرم مرغ امروز ۳۶ هزار تومان و ران مرغ ۳۵ هزار تومان به طور متوسط به فروش می‌رسد، هرچند هستند فروشگاه‌هایی که حتی قیمت خود را بالاتر یا پایین‌تر به فروش می‌رسانند.

مرغ قیمت ۴۰هزار تومان را هم دید

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: در برخی فروشگاه‌های تهران مرغ به قیمت ۳۸ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان و در شهرستان‌ها حدود ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که این نرخ‌ها مورد قبول مرغداران نیز نیست.

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفتگو با تسنیم در واکنش به گرانی بی سابقه مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه به هشدار‌های مکرر تولیدکنندگان و رسانه‌ها به کمبود نهاده‌های دامی توجه نشد با کاهش جوجه ریزی و تولید مرغ و بحرانی کنونی مواجه شدیم.

وی افزود: در شرایطی که با کمبود و گرانی نهاده‌های روبه هستیم میل مرغداران به تولید و جوجه ریزی کاهش یافته و منجر به کمبودی شده که اکنون در بازار با آن موجه هستیم و مرغ در بازار به قیمت‌هایی عرضه شود که مورد تایید ما هم نیست.

۵۰ درصد نهاده از بازار آزاد تامین می‌شود

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر کماکان ۵۰ درصد نهاده‌های دامی مرغداران به نرخ مصوب تامین نمی‌شود که این امر هزینه تولید کنندگان را به شدت بالا برده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولید کننده به ۱۹ هزار تومان افزایش یافته است تصریح کرد: تفاوت قیمت مرغ زنده با مرغ گرم نیز در بازار زیاد شده است.

اسدالله نژاد گفت: مرغدار ۵۰ درصد مرغ زنده تولید خود را به نرخ مصوب و با قیمت‌های ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان تحویل می‌دهد و مابقی تولید خود را در بازار آزاد به فروش می‌رساند تا بتواند زیان خود را جبران کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مرغ گرم را ۲۲ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کنند و در صورتی که همین قیمت را نیز تبدیل به مرغ گرم کنیم قیمت مرغ حدود ۳۲ هزار تومان می‌شود نه ۳۶ هزار تومان و یا ۴۰ هزار تومانی که در برخی از فروشگاه‌های به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ را دلال‌ها تعیین می‌کنند نه مرغدار

وی با بیان اینکه قیمت مرغ را دلال‌ها و واسطه‌ها تعیین می‌کنند تاکید کرد: دلال‌ها و واسطه‌ها قیمت مرغ را با توجه به شرایط حاکم بر بازار تعیین می‌کنند.

اسدالله نژاد گفت: خواسته ما آن است که همه مردم به این کالای اساسی دسترسی پیدا کنند؛ با اختصاص تمام نیاز نهاده‌های مرغداران با نرخ مصوب، مرغ نیز به این نرخ در بازار عرضه شود و این قیمت‌های مرغ در بازار مورد رضایت ما نیز نیست.

قیمت‌های عجیب مرغ در بازار

این مقام مسئول اظهار داشت: در بسیاری از فروشگاه‌های تهران مرغ به قیمت ۳۸ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان و در شهرستان مرغ به طور متوسط به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها نیازمند اصلاح است.

وی درباره راهکار‌های تعدیل قیمت مرغ گفت: می‌توان با تامین صد در صد نهاده مرغداران تمام مرغ تولیدی آن‌ها را دریافت کرد و در دراز به مدت با تامین به موقع نهاده‌های دامی انگیزه برای افزایش جوجه ریزی و تولید بالا می‌رود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بر این اساس می‌توان کل مرغ تولیدی را در اختیار کشتار گاه‌ها قرار داد تا تحت نظارت در بازار توزیع شود.

منبع: فرارو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین