پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:47 - 1399/09/04

والدین در دعوای فرزندان دخالت نکنند

یک روانشناس کودک در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما بر عدم دخالت والدین در دعواهای رایج بین فرزندان تاکید کرد گفت: پدر و مادرها فقط بچه‌ها را به آرامش دعوت کنند.

کارگر آنلاین  | دکتر سمانه رضایی روانشناس کودک و استاد دانشگاه در برنامه "یه روز تازه" درخصوص دغدغه‌های مردم پیرامون مسئله فرزندآوری گفت: قاعدتا مسئله تعداد زیاد افراد خانواده در یک محیط کوچک، دغدغه است اما راهکار هم دارد. یکی از راه‌های آن این است که تعامل خوبی با بچه‌ها داشته باشیم. همچنین مدل دکوراسیون منزل را با تعداد فرزندان هماهنگ کنیم. همچنین باید و نباید‌های ما بچه‌ها را لجوج می‌کند.


وی افزود: طبیعی است که یکسری وسایل تزئینی در منزل یک تازه عروس باشد اما زمانی که فرزنددار می‌شود باید وسایل خانه را جمع و جورتر بچیند تا فضا برای کودکان بازتر شود.


این روانشناس کودک درباره اختلاف سنی بین فرزندان گفت: خیلی جاها اختلاف 3 تا 5 سال را پیشنهاد می‌دهند، اما من فکر می‌کنم این موضوع به شرایط خانواده‌ها بستگی دارد؛ اینکه یک مادر به لحاظ جسمانی و روانی آمادگی تربیت دو یا سه فرزند را دارد یا خیر؛ اگر خانواده‌ها آماده باشند مشکلی ندارد و اتفاقا فاصله کم باعث می‌شود که فرزندان در یک گروه سنی باشند.


وی ادامه داد: قاعدتا بچه‌ها باید از سن 2 به بعد، در خوابیدن مستقل باشند. منتهی اگر این استقلال با فاصله حفظ شود، ایراد ندارد که اتاق او جدا از پدر و مادر نباشد. در کل بهتر است که کودکان از 3 سالگی وارد اتاق دیگر شوند زیرا لازم است که بچه‌ها مستقل باشند. احترام به این حس مالکیت می‌تواند به یک کمد هم ختم شود، بنابراین والدین باید به این حس پایبند باشند حال اگر کل بچه‌ها در یک اتاق باشند هم اشکالی ندارد.


رضایی تصریح کرد: خوابیدن فرزندان در یک اتاق، تا قبل از اینکه به سن بلوغ برسند موردی ندارد اما از زمانی که به تفکرات جنسی آگاه می‌شوند بهتر است محل خوابشان جدا باشد. این کار باعث می‌شود که هم حریم شخصی را درک کنند و هم خودمراقبتی را یاد بگیرند. البته زمانی که فرزندان در دو گروه سنی متفاوت هستند، خیلی وقت‌ها بچه‌ها با سن پایین‌تر، موقع خواب در کنار خواهر یا برادر بزرگتر از خود، آرامش بیشتری دارند. الا اینکه گمان کنیم وجود این دو کنار هم باعث دعوا می‌شود و شاید آخرین راه‌حل جداکردن اتاق‌هایشان باشد.


این استاد دانشگاه در ادامه درباره دعواهای رایج بین فرزندان بیان کرد: وقتی وارد اجتماع هم می‌شویم افراد مخالف با خود را می‌بینیم بنابراین بهتر است از دعواهای خواهر و برادری نترسیم. تا زمانی که این دعواها در حد تعارض‌های کلامی باشد موردی ندارد به شرطی که پدر و مادرها وارد این دعوا نشوند. زمانی هم که کار به دعوای حرکتی رسید، فقط بچه‌ها را به آرامش دعوا کنند.


گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 10 صبح روی آنتن می‌رود.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین