پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:17 - 1399/09/05

مسافران کرونایی جریمه می‌شوند؟

با توجه به در نظر گرفتن جرایم بسیار برای متخلفان کرونایی باید پرسید که حدود ۷۰۰ بیمار کرونایی که تنها در چند روز گذشته اقدام خرید بلیت به صورت حضوری یا غیر حضوری کرده‌اند نیز مشمول جریمه می‌شوند؟

 در پی گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور که تعداد مبتلایان و جانباختگان روز به روز بیشتر شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از صریح‌ترین اظهاراتش هشدار داد که اگر به همین منوال پیش برود و مردم و برخی دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف رعایت نکنند، به آمار مرگ و میر سه رقمی هم می‌رسیم و اگر این اتفاق بیافتد، کنترل آن بسیار سخت‌تر می‌شود.

در همین راستا پروتکل‌های جدید و سختگیرانه‌تری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به اجرا درآمد و به عنوان مثال قرار شد تا ضمن اجرای تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و سایر استان‌های قرمز محدودیت‌های مشابهی در استان‌ها و شهرستان‌های نارنجی و حتی زرد رعایت شود. همچنین استعلام وضعیت ا۱بتلا مسافران به ویروس کرونا از طریق سامانه معرفی شده از سوی وزارت بهداشت اجباری و مقرر شد از سفر هر مسافری که از تست مثبت کرونای او کمتر از ۱۴ روز گذشته است جلوگیری شود.

پیش از این محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی- در این باره به ایسنا گفته بود که از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت‌های تردد به همراه دیگر پروتکل‌های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شده و درصددیم تا از طریق شبکه تلفن همراه بیماران کرونایی را رصد کرده و از تردد آن‌ها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.

وی افزود: با مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا هر کسی که تست کرونای مثبت داشته باشد، حق ندارد از طریق سیستم حمل و نقل عمومی مسافرت کند و بر این اساس به همه بخش‌های حمل و نقل ابلاغ کرده‌ایم که این مصوبه باید به دقت اجرایی شود.

 با وجود اجرای این پروتکل‌ها و متصل شدن سیستم صدور بلیت اینترنتی و حضوری همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای حمل و نقل عمومی به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اینکه بارها از سوی مسئولان مختلف اعلام شده اگر کسی کرونا مبتلا می‌شود باید در خانه بماند تا ضمن بهبودی، با رعایت نکات قرنطینه‌ای از گسترش این ویروس به اطرافیان و خانواده جلوگیری کند شود، به نظر می‌رسد مردم آنطور که باید قوانین و مقرارت ابلاغ شده را جدی نمی‌گیرند.

علیرغم اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه که بلیت سفر با وسائل حمل‌ونقل عمومی به مبتلایان به کرونا فروخته نمی‌شود، برخی اقدام به خرید بلیت به صورت اینترنتی یا حضوری کرده‌اند که البته از مسافرت آن‌ها جلوگیری شده است.

چرا که شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی- با بیان اینکه اجرای پروتکل اخیر درباره استعلام وضعیت ابتلا مسافران به ویروس کرونا از چهارشنبه هفته گذشته در حوزه ریلی و شنبه هفته جاری در حوزه هوایی تکمیل شد، در این باره به ایسنا گفت: در این راستا از ابتدای آذر ماه تا کنون برای بیش از ۷۰۰ مسافر که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و از اعلام نتیجه تست‌شان کمتر از ۱۴ روز گذشته بود، بلیتی صادر نشد.

اما سوال اینجاست که آیا در شرایطی که برای ترددهای غیر ضرور از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، استفاده نکردن از ماسک برای مردم و مشاغل مختلف، سفرهای برون شهری و تردد در شهرهای قرمز و نارجی و... جریمه‌های متعددی در نظر گرفته شده است، نباید جرایمی هم برای بیمارانی که با وجود مثبت شدن تست‌شان اقدام به سفر می‌کنند و اگر بتوانند بدون در نظر گرفتن دوران قرنطینه و ایزوله شدن‌شان، قوانین را دور زده و به مسافرت بروند جریمه سنگینی در نظر گرفته شود تا دیگر کسی به خودش اجازه چنین تخلفاتی ندهد که ممکن است سلامتی و حتی جان چندین و چند نفر را به خطر بیاندازد؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین