پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:34 - 1399/09/05

«شاهین» به‌زودی رخ‌نمایی می‌کند

زمستان امسال، بازار خودرو مهمان یک تازه‌وارد خواهد بود. قرار است «شاهین» در ۳ ماه پایانی سال تحویل مشتریان شود. در واقع این مدل جدید می‌آید که بازار خودرو کشور را در ماه‌های نزدیک به عید نونوار کند.

این خودرو در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی طراحی و تولید شده است. با تمام چالش‌ها و همکاری نکردن شرکت‌های خارجی، خودروساز توانست خودرو شاهین را براساس استانداردهای هشتادوپنج‌گانه داخلی و در سطح استانداردهای اروپایی، طراحی و به‌مرحله تولید انبوه نزدیک کند.

این خودرو نیامده به بازار، توانست متقاضیان خرید خودرو را به خود جذب کند. به‌گونه‌ای که در طرح اخیر پیش‌فروش محصولات سایپا بیش از ۱۰۰هزار نفر برای این خودرو ایرانی ثبت‌نام کردند.


استقبال و اعتماد مشتریان


قرار است خودروسازان در نهضتی داخلی، مدل‌های جدید خود را به بازار عرضه کنند، بازاری که شاید بیش از ۳۰ سال باشد چشم به راه خودروهای جدید است. با چراغ سبز خودروسازان خارجی، برخی مدل‌ها با کمترین داخلی‌سازی مونتاژ و به بازار عرضه می‌شدند که باید گفت سود حاصل از فروش بیش از اینکه نصیب طرف ایرانی شود به کام خودروساز خارجی بود. شروع تحریم‌ها اگرچه نوعی سرگردانی و حیرانی را در صنعت خودرو به‌وجود آورد و تولید همراه با افت بسیار تقریبا متوقف شد اما در ادامه با استفاده از توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌هایی که می‌توانست سال‌ها قبل مورد استفاده قرار بگیرد، تلاش‌ها برای بومی‌سازی قطعات و خودروها آغاز شد. شاهین و آریا دو مدل جدید از شرکت خودروسازی سایپاست که قرار است با این دو خودرو توانمندی خود را به رخ بازار بکشد. پیش‌فروش شاهین(رهام) انجام شد و به‌گفته مدیران سایپا، مشتریان استقبال خوبی از آن داشتند. به گزارش سایپانیوز، آنها استقبال متقاضیان برای ثبت‌نام خودرو جدید این گروه خودروسازی را اتفاقی مثبت برای صنعت خودرو ارزیابی و اظهارکردند مردم با اعتماد به خودرو داخلی به این باور و یقین رسیدند که شاهین براساس سلایق و علایق مردم طراحی شده است و شاید بتوان گفت شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده‌آل برای خانواده‌ ایرانی است. از این‌رو گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده خودرو شاهین باکیفیت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا فصلی نو از تولیدات ملی در بازار خودرو، آغاز شود.


یک محصول ایرانی


قطعه‌سازان داخلی تا ۹۲ درصد قطعات شاهین را داخلی‌سازی و تامین کرده‌اند و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است، روبه‌رو نبود، درصد داخلی‌سازی بسیار بالاتر از این عدد بود.
تامین بیش از ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن نگاه کرد؛ نخست اینکه با توجه به سطح فناوریکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقای سطح دانش فنی خود، قطعاتی باکیفیت و فناوری بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی نیز شده است.
در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به‌معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.


امکانات رفاهی، قابلیت‌های فنی


شاهین، نخستین سدان بر پایه پلتفرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز(Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه‌های تاشو برقی، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و... وارد بازار شود.
شاهین همان‌طور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر روانه خیابان‌های کشورمان شود.
سدان شاهین آخرین مدل از تولید خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا نیست و به‌طور قطع در آینده نزدیک خانواده‌ای از پلتفرم SP۱۰۰ تولید خواهد شد که این امر نشان از انطباق‌پذیری پلتفرم شاهین با سگمنت‌های مختلف دارد؛ استراتژیی که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفته‌اند.


به‌روزترین پلتفرم صنعت خودرو ایران


در راستای تکمیل سبد محصولات سایپا و تنوع‌بخشی که هدف‌گذاری شده، قرار است کراس‌اوور پلتفرم SP۱۰۰ با نام تجاری آریا نیز تولید شود. درحال‌حاضر، این پلتفرم به‌عنوان به‌روزترین سازه توسعه محصول در کشور شناخته می‌شود و هنوز سایر خودروسازان، امتیاز چنین پلتفرمی را در اختیار نگرفته‌اند. مرکز تحقیقات سایپا با ارتقای دانش فنی‌مهندسی و در چند سال گذشته توانسته مگاپلتفرم SP۱۰۰ را طراحی کند و مالکیت معنوی آن را در اختیار داشته باشد. خط تولید پلتفرم SP۱۰۰ سایپا که شاهین نخستین فرزند آن خواهد بود، با ظرفیت کامل می‌تواند در هر نوبت ۲۴۰ خودرو با توانایی ارتقا به ۴۸۰ خودرو را تجاری‌سازی و در هر نوبت، ۱۴۳ اشتغال مستقیم ایجاد کند. فرآیند مهندسی محصول جدید سایپا بر پایه خودکفایی، توجه به نیازهای روز مشتریان و استانداردهای مورد نیاز خانواده‌های ایرانی است. در نگاه جدید گروه خودروسازی سایپا، تمامی جزییات خودرو با دقت کنار هم قرار گرفته و با توجه به استانداردهای روز کشور به استانداردهای اروپایی هم پرداخته شده است. از این‌رو سایپا در پروژه شاهین، اطلاعات مهمی از ایمنی خودرو را برای نخستین‌بار برای مشتریان به نمایش گذاشته است. در این خودرو تلاش شده عمده فناوری‌های روز مورد نیاز متقاضیان خرید خودرو تامین شود.


ایمن‌ترین خودرو ایرانی


از دیگر نکات قابل‌توجه خودرو شاهین می‌توان به سطح ایمنی آن اشاره کرد زیرا با تست‌هایی که شاهین در مراکز بین‌المللی پشت‌سر گذاشته، این خودرو را باید در ردیف ایمن‌ترین خودروهای تولید شده در کشور قرار داد. از جمله تست‌هایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت‌سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودروهای روز جهان نیز به‌کار گرفته می‌شود، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل می‌کنند، عکس‌العمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد. همچنین این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی هستند، پاس کند؛ موردی که خود برگ برنده‌ای در کارنامه محصول جدید سایپا به‌شمار می‌رود.


یک طراحی خاص و هماهنگ


به‌طور اجمالی باید گفت مهم‌ترین شاخص طراحی جلوی خودرو که کاراکتر آن را ترسیم کرده، جلوپنجره بیضی شکلی در قاب کرومی است که به گرافیک چراغ‌های کاملا هماهنگ شده و چهره‌ای جذاب برای آن رقم زده است. در این بخش همچنین خطوط روی درب موتور که به سمت جلوپنجره کشیده شده‌اند در حجم‌دهی آن نقش مهمی دارند. در طرفین رینگ‌های ۱۵ اینچی، خطوط سقفی که با شیبی ملایم به سمت صندوق رفته‌اند و خطوط فرم‌دهنده روی بدنه، شاخص‌ترین جزییاتی هستند که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در انتهای خودرو نیز چراغ‌های دوتکه عقب که بخش کوچکی از آن روی صندوق قرار دارد و محل قرار‌گیری پلاک، پررنگ‌تر از بقیه اجزا بوده و تعریفی جذاب و مناسب را برای آن رقم زده است، استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی روشنایی در روز که علاوه‌بر زیبایی، طراحی آن ‌را همگام با خودروهای روز کرده است.


سخن پایانی


سخن از تولید داخل و خودروهای نو، جرقه امید را در دل متقاضیان خودرو روشن می‌کند. امید است با همت و توان مهندسان و متخصصان داخلی و با راست‌کرداری مدیران، بتوان به محصولات داخلی برای بلندمدت اعتماد کرد و منتظر مدل‌های جدیدتر به‌طور سالانه به‌ویژه در حوزه خودروهای برقی‌ بود.
 

منبع: روزنامه صمت
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین