پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:00 - 1399/09/05

آیا نوزادان از گزند کرونا در امان هستند؟

این پرسش که آیا نوزادان از گزند کرونا در امان هستند ذهن بسیاری را مشغول کرده است ، گاه می بینیم که کودکانی در سنین پایین بدون ماسک در محافل عمومی به همراه خانواده در رفت و آمد هستند اما این دل نگرانی همیشه همراه خانواده آنان است که مبادا کودک یا نوزادشان به کرونا مبتلا شوند.

کارگر آنلاین | نشانه های همه گیری بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور پیدا شد و بیشتر موارد ابتلا به آن در روزهای نخستین، افراد سالمند و بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما به مرور زمان دامنه این بیماری به افراد میانسال و جوان نیز کشیده شد و اکنون شاهد آن هستیم که شمار کودکان و حتی نوزادان درگیر با کرونا رو به افزایش است.

برخی باورها و پندارها همچنین بر این مدار شکل گرفت که کودکان زیر ۸ سال دچار بیماری کرونا نمی‌شوند. اما رفته رفته با انتشار بیشتر بیماری، مواردی از ابتلای کودکان و نوزادان به ویروس کرونا گزارش شده است . اگرچه به نظر می‌رسد که کودکان و نوزادان به نسبت افراد دیگر کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و نشانه های بسیار خفیفی از بیماری را بروز می‌دهند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز چهارشنبه به این پرسش که آیا کرونا برای نوزادان نیز خطرآفرین است ؟ پاسخ داد و با بیام اینکه نوزادان و کودکان نیز در تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند اظهار داشت : بیماری کرونا به صورت طیفی از علائم، از بی علامتی (قبل از بروز علائم) تا موارد شدید و سندروم حاد تنفسی در اقشار مختلف خود را نشان می دهد.

عبدالرسول همتی ضمن اشاره به دوران نهفتگی بیماری کرونا افزود: کودکان نیز در تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و نوزادان و شیرخواران (کودکان زیر یک سال) به دلیل تکامل ناکافی سیستم ایمنی جزو افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به این ویروس محسوب می شوند.

دکتر همتی اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود، اطلاعات محدودی در مورد احتمال انتقال ویروس این بیماری از مادر به جنین یا از مادر به نوزاد حین انجام زایمان وجود دارد و اغلب موارد ابتلای نوزادان از راه تماس با ترشحات تنفسی مادر یا سایر مراقبان پس از تولد اتفاق می افتد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام تست تشخیصی کرونا (تست PCR) برای نوزادان را منوط به نظر تیم سلامت و دستورالعمل های کشوری دانست و مشکوک یا مبتلا بودن مادر طی دوران قبل و بعد از زایمان، تماس نوزاد با سایر افراد مبتلا از جمله کارکنان بخش های نوزادان و بستگان، وجود علامت در نوزاد را از جمله موارد ضروری در تصمیم گیری برای انجام این تست برای نوزادان برشمرد.

وی انجام مراقبت های معمول بهداشتی نوزادان را حائز اهمیت برشمرد و از والدین خواست با رعایت اصول کنترل و پیشگیری کرونا و ضمن هماهنگی تلفنی قبلی با پایگاه سلامت و پایگاه پزشک خانواده، برای دریافت خدمات مراقبتی ضروری نوزاد و کودک اقدام کنند.

دکتر معصومه صفاری مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ، در خصوص مراقبت از نوزادان مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا در منزل گفت: در صورتی که نوزاد متولد شده از مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا، بدون علامت باشد؛ همانند سایر نوزادان، ۴۸ ساعت پس از تولد ترخیص می شود.

صفاری ، آموزش علائم خطر در نوزاد را شامل ناپایداری دمای بدن، دیسترس تنفسی، بیحالی، خوب شیر نخوردن و مواردی از این دست از سوی اعضای تیم سلامت به والدین و مراقبان نوزاد و آگاهی کامل نسبت به این علایم را ضروری دانست و تاکید کرد: مراجعه والدین به بیمارستان، دو روز پس از ترخیص برای معاینه مجدد نیز بایستی مدنظر قرار گیرد.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت ادامه داد: پیگیری وضعیت نوزاد در سن سه تا پنج روزگی با حضور پزشکان و مراقبان بهداشتی و با رعایت تمامی اصول پیشگیری و کنترل کرونا در پایگاه های سلامت و پایگاه های پزشک خانواده با استفاده از سیستم نوبت دهی انجام می شود.

دکتر صفاری اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که در منزل، فرد مراقب نوزاد (غیر از مادر) جزو گروه های پرخطر از نظر ابتلا به کرونا نباشد. قبل و بعد از هرگونه مراقبت یا تماس با نوزاد برای تغذیه، و دیگر مراقبت ها، مادر و هر فرد مراقب نوزاد، دستان خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون مایع بشویند و از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

او ادامه داد: در صورت نبود امکان اختصاص یک اتاق جداگانه، نوزاد در یک مکان مشخص و ثابت که دست کم دو متر از افراد سالم و افراد مشکوک به کرونا فاصله داشته باشد، نگهداری شود. ضروری است تماس پوستی با نوزاد به کمترین میزان ممکن کاهش یابد و خانواده از در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد پرهیز کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین