پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:07 - 1399/09/09

آغاز نوسان در تابلوی بورس سبز رنگ+تحلیل تازه

رشد حجم، تعداد و ارزش معاملات طی دو هفته اخیر، نشان از ورود سرمایه های جدید به بازر است. به طوریکه گفته میشود طی دو هفته گذشته، ۱۰ درصد از پول های خروجی از بورس به این بازار برگشته است. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، ارزش معاملات به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.
کارگر آنلاین | سایت بورس پلاس در تحلیلی تازه نوشت : رشد حجم، تعداد و ارزش معاملات طی دو هفته اخیر، نشان از ورود سرمایه های جدید به بازر است. به طوریکه گفته میشود طی دو هفته گذشته، ۱۰ درصد از پول های خروجی از بورس به این بازار برگشته است. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، ارزش معاملات به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.
 
این اتفاق درحالی رخ داده است که پیش از این پیش بینی می شد چنانچه بایدن برنده انتخابات آمریکا شود، حرکت بازار سرمایه نزولی خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد. هرچند تا چند روز بعد از انتخابات حرکت شاخص نوسانی بود اما در نهایت وزنه تراز به سمت صعود بازار سنگینی کرد.
 
درست اواسط دی ماه سال گذشته بود که ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بغداد باعث هراس سرمایه‌گذاران نسبت به ریسک‌های غیراقتصادی و ریزش سنگین ۳/ ۴درصدی نماگر اصلی بورس تهران شد. این در حالی است که پیش از این اتفاق، بازار سهام با رشد بیش از ۶ درصدی همراه شده بود و انتظار می‌رفت این روند صعودی ادامه پیدا کند.
 
این بازار همواره شاهد واکنش هیجانی معامله‌گران به شوک‌های غیراقتصادی و فروکش سریع هیجان پس از مدتی کوتاه بوده است.
 
در حال حاضر بیشترین ریسک بازار سهام پیرامون موضوع بودجه و اظهار نظرهای محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است، نفت ۴۰ دلار و نرخ دلار ۱۱ هزار تومان (میانگین نرخ نیمایی و دلار ۴۲۰۰ تومانی) در نظر گرفته شده است که این مهم برای بازار سهام به شدت خطرناک ارزیابی می‌شود.
 
زمانی که نرخ ۱۱ هزار تومانی در فروش نفت که مطمئنا مبالغ بالایی هم نخواهد بود در نفت ۴۰ دلاری ضرب شود، یقینا با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهیم بود. امیدواریم دولت در صورت کسری تمام فشار بودجه ۱۴۰۰ را بر دوش بازار سرمایه نگذارد، به این بازار به‌عنوان منبع تامین بودجه نگاه نکرده و دید بلند مدتی نسبت به این بازار داشته باشد. در چنین مواقعی به‌طور معمول دو راهکار دولتی مورد استفاده از بورس وجود دارد؛ نخست موضوع فروش سهام و عرضه بیشتر از حد ظرفیت است. دیگری نیز فشار بر شرکت‌های تولیدکننده از طریق «مالیات، حق انتفاع معادن، نرخ انرژی و نرخ خوراک و مواردی از این قبیل» خواهد بود. بر این اساس نباید همانند سال جاری کسری از محل بازار سرمایه تامین و هر اتفاقی شبانه به بازار تحمیل شود.
 
در صورتی که سیاست خارجی ایران مبنی بر عدم اعمال سناریوی شدید نظامی تداوم پیدا کند تهدیدی شامل حال صنایع و شرکت‌های بورسی نخواهد شد. به نظر می‌رسد که سیاست خارجی کشور همچنان درانتظار اقدامات تیم جدیدی است که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه خواهد زد. با این حال شانس بهبود روابط از دیدگاه اهالی بازار سرمایه وجود دارد. بنابراین وجود چنین تحلیلی در فضای معاملاتی بازار سهام باعث شد که در معاملات روز گذشته شاهد واکنش منفی در این خصوص نباشیم، مگر اینکه طی روز‌های آتی تغییری در این رویکرد ایجاد شود.
 
هر چند که پول نسبت به گذشته کمتر شده اما همچنان در فرآیند معاملاتی بازار سهام در حال گردش است. در حال حاضر نیز چند گروه لیدر بازار پس از صعود وارد فاز اصلاحی می‌شوند و سریعا پول به سمت سایر گروه‌هایی که از پتانسیل افزایشی برخوردارند تغییر مسیر می‌دهد. در صورتی که سیگنال منفی شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به بازار ارسال نمی‌شد یقینا استارت حرکت شرکت‌های کامودیتی محور زودتر در بورس زده می‌شد. اکنون می‌توان انتظار داشت که طی هفته معاملاتی جاری در بازار سهام شرکت‌هایی که طی  دو هفته اخیر صعودی بودند کمی استراحت و مابقی شرکت‌هایی که از پتانسیل افزایشی برخوردارند و تا حدودی به بازارهای جهانی وابسته هستند رشد کنند.
 
به نظر می‌رسد فعلا بزرگان کامودیتی محور بورس جهت بازار را تعیین می‌کنند. گروهی دیگر از تحلیل‌گران نیز معتقدند بورس دوباره با قیمت دلار هم‌جهت شده است و با توجه به وضعیت تورمی اقتصاد ایران، ثبات یا افزایش قیمت اسکناس آمریکایی بورس را صعودی خواهد کرد. در نتیجه با توجه به رشد ۴۰۰ تومانی قیمت دلار در روز شنبه، اگر قیمت دلار امروز کاهش محسوسی پیدا نکند می‌توان انتظار داشت که تابلوی بورس امروز هم سبز رنگ باشد. 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین