پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:10 - 1399/09/11

۷۲ ساعت طلایی برای نابودی ویروس اچ آی وی

مدیرعامل انجمن احیاء ارزش ها گفت: چنانچه فردی به دلیل رفتارهای پرخطر در معرض ابتلاء به ویروس اچ آی قرار گرفت، ۷۲ ساعت فرصت دارد تا با مراجعه به مراکز درمانی این ویرس را در بدنش نابود کند.

به گزارش کارگر آنلاین، الهه شعبانی  افزود: این افراد با مصرف یک دارو به مدت یک ماه می‌توانند ویروس اچ آی وی در بدنشان را به طور کامل از بین ببرند.

به گفته وی فردی که در معرض رفتار پر خطر قرار گرفته ابتدا باید تحت مشاوره قرار گرفته و درمان را شروع کند چرا که در هر شرایطی نمی توان از دارو استفاده کرد زیرا ممکن است در صورت ابتلا به این ویروس بدن افراد مقاومت نشان دهد، اگر فردی از رفتار جنسی پرخطر و محافظت نشده یا استفاده مشترک از سرنگ آلوده اطمینان دارد، می‌تواند برای این درمان اقدام کند.

شعبانی با اشاره به مهم ترین تفاوت ویروس اچ آی وی و ایدز است، گفت: اچ آی وی ویروس و ایدز بیماری است. وقتی ویروس اچ آی وی، وارد بدن کسی شود، ما می‌گوییم آن فرد با ویروس اچ آی وی زندگی می کند در حالی که اگر آن فرد در زمان مناسب تست ندهد و متوجه بیماری خود نشود و تحت درمان و دارو قرار نگیرد، بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال که بستگی به سیستم ایمنی و سبک زندگی فرد دارد وارد مرحله ایدز خواهد شد.

مدیرعامل انجمن احیاء ارزش‌ها اضافه کرد: ایدز یعنی زمانی که بار ویروسی در بدن فرد بالا می رود و (سی دی فور) که از انواع گلبول های سفید خون است به شدت پایین می‌آید. آن وقت بدن فرد بستر مناسبی برای هر عفونت فراهم می شود و در نهایت منجر به بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ فرد خواهد شد.

شعبانی اضافه کرد: مهم‌ترین اتفاق این است که اگر کسی در معرض ویروس قرار گرفت یا رفتار پرخطری داشت، حتماً برای آگاهی از سلامتی خود تست بدهد. تست اچ آی وی، رایگان، محرمانه و داوطلبانه است و ایران جزء معدود کشورهایی است که درمان رایگان این بیماری را در اختیار افراد مبتلایان قرار داده است.

وی تاکید کرد: چنانچه تست فردی مثبت شده باید به سرعت وارد چرخه درمان شود، این افراد باید به طور مستمر داروی این بیماری را مصرف کنند تا از این طریق بار ویروس در بدنشان کاهش یابد و در نهایت به صفر برسد در این شرایط ویروس در هیچ رابطه‌ای به شریک جنسی منتقل نمی شود زیرا یار ویروس با مصرف دارو به صفر رسیده است.

مدیرعامل انجمن احیاء ارزش ها ادامه داد: فردی که دارای اچ آی وی و تحت نظر و درمان است، می‌تواند با فردی که این ویروس در بدنش وجود ندراد،  ازدواج کند. حتی فرد مبتلا می‌تواند بچه‌دار شود و بچه سالم به دنیا آورد مشروط به اینکه عمل سزارین انجام شده و به نوزاد شیر مادر ندهند.

شعبانی گفت: در واقع اچ آی وی درمان دارد و درمان آن آگاهی، تست دادن و تحت درمان و دارو قرار گرفتن است.

وی  با اشاره برنامه جهانی ۹۰۹۰۹۰ در راستای کنترل ایدز توسط کشورها، گفت: ما یک برنامه جهانی برای پایان دادن به ایدز داریم. طبق برنامه ۹۰۹۰۹۰ خیلی از کشورها در راستای این برنامه باید به سمتی بروند تا سال ۲۰۳۰ به این بیماری پایان دهند.

شعبانی افزود: یعنی ۹۰ درصد افرادی که این ویروس در بدنشان است در اولین گام تست بدهند، ۹۰ درصد آنها وارد چرخه درمان مستمر شده و به صورت پایدار دارو مصرف کنند و ۹۰ درصد با مصرف دارو بار ویروس خود را به صفر برسانند.

این فعال حوزه ایدز اضافه کرد: طبق آمارها در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری از وضعیت خود آگاهی و تحت درمان قرار گرفته‌اند اما حدود ۶۰ درصد اطلاعی از اینکه مبتلا به این ویروس شده‌اند، ندارند.

شعبانی تصریح کرد:حال برای اینکه بتوانیم به این نقطه برسیم که همه گیری ایدز را پایان دهیم باید در جامعه به صورت مداوم و نه فقط در روزهای مناسبتی، اطلاع رسانی کنیم و انگ اجتماعی نسبت به این بیماری را از بین ببریم.

وی خاطرنشان کرد: انگ اجتماعی مانع از مراجعه افراد به مراکز مربوطه و تست یا درمان آن‌ها می شود. حال آنکه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه و از بین بردن انگ اجتماعی این افراد برای آزمایش و درمان اقدام می کنند.

به گزارش ایرنا، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین