پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:04 - 1399/09/12

قیمت لبنیات در بازار افزایشی می شود ؟

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: در دو سه ماه آتی دیگر شاهد افزایش قیمت لبنیات نخواهیم بود. دولت سعی دارد که قیمت شیر خام را ثابت نگه دارد.

کارگر آنلاین |  مهدی هدایت‌نیا در خصوص میزان افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: قیمت لبنیات نسبت به ماه گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته‌ که تنها دلیل آن، افزایش قیمت شیر خام بوده و بازار صادرات شیر نیز سنگین‌تر شده است. تعهدات گاوداران در عرضه شیر خام قیمت 3100 تومان بوده که اجرا نشده و قیمت آن به 5000 تومان هم رسیده است. حتی تعهد جدیدی که اعمال کرده‌اند تا گاوداران شیر را به قیمت 4500 تومان به کارخانجات دهند نیز بعید است اجرایی شود.

وی افزود: دامدار علوفه مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند، از همین رو محصولات خود را به قیمت بالاتری عرضه می‌کند. در حال حاضر قیمت محصولات لبنیات در بازار بر اساس شیر 4150 تومانی قیمت‌گذاری شده، در حالی که دولت قیمت شیر خام را به 4500 تومان افزایش داده است. قیمت شیر خام 10 درصد افزایش یافته، در حالی که قیمت لبنیات در بازار افزایشی نداشته باشد. در همین رابطه کارخانجات نیمه‌دولتی استان 8 میلیارد تومان زیان داشته، زیرا باید شیر خام را گران بخرد و به قیمت مصوب دولت به فروش برساند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاکید داریم که کارخانجات باید شیر را به همان قیمتی که لبنیات در بازار عرضه می‌شود خریداری کنند اما قیمت شیر خام در خراسان رضوی حدود 4700 تا 4800 تومان به کارخانجات عرضه می‌شود، حتی از قیمت مصوب دولت نیز بالاتر است.

هدایت‌نیا گفت: علوفه مورد نیاز دامداران که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود تا زمانی که به دست دامدار برسد، قیمتش دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. در این زمینه دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: درخواست ما این است که ارز 4200 تومانی برای علوفه مورد نیاز دامداران حذف شده و یارانه دولت مستقیما به دست مصرف‌کننده برسد. در حال حاضر دامدار ادعا دارد که از دولت یارانه‌ای دریافت نمی‌کند اما در آن صورت و پس از حذف یارانه علوفه دامداران که حدود 900 میلیون دلار است، می‌توانند لبنیات را به صورت کوپن و یا بن خرید لبنیات در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دهند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی اضافه کرد: با حذف یارانه‌ علوفه دامداران ما نیز می‌توانیم به شکلی ساده‌تر معاملات خود را انجام دهیم. حتی گاوداران هم دیگر اعتراضی در این زمینه نخواهند داشت. اگر علوفه با ارز آزاد در اختیار دامدار قرار گیرد، قیمت شیر خام به 7100 تومان خواهد رسید. اگر این کار برای یک بار انجام شود تبعات آن کاهش خواهد یافت. با افزایش قیمت سودی نخواهیم برد. با وضعیت موجود کارخانجات ضرر کرده‌اند، البته ضرر اصلی را مردم می‌کنند که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند. اگر مردم لبنیات مصرف نکنند، بازار سرد خواهد شد.

هدایت‌نیا تصریح کرد: وقتی یارانه علوفه دامداران حذف شود، قیمت لبنیات نیز با نوسانات ارز تغییر خواهد کرد. کاهش قیمت ارز ارتباطی به افزایش قیمت لبنیات ندارد، زیرا ارز مورد نیاز دامداران با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود. تمام علوفه کشور با ارز دولتی در اختیار شبکه توزیع قرار می‌گیرد. مشکل عدم نظارت کافی در این مجموعه است که علوفه مورد نیاز با قیمت بیشتری به دست دامداران می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم قیمت لبنیات افزایش خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد: در دو سه ماه آتی دیگر شاهد افزایش قیمت لبنیات نخواهیم بود. دولت سعی دارد که قیمت شیر خام را ثابت نگه دارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین