پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:00 - 1399/09/17

سعید مومیوند، محیط‌بان همدانی پس از 3 سال حبس آزاد شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از آزاد شدن محیط‌بان همدانی پس از سه سال حبس خبر داد.

محسن جعفری‌نژادبسطامی اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات و حمایت‌های صورت‌گرفته و پیگیری‌های قضایی و قانونی، روز گذشته -یکشنبه ۱۶ آذرماه- محیط‌بان همدانی آزاد شد.

وی ادامه داد: آزادی محیط‌بان «سعید مومیوند» در پی نگاه مساعد دستگاه قضایی و با پیگیری‌های حفاظت محیط زیست انجام شد و امیدواریم بتوانیم او را با حکم نهایی که مبتنی بر غیرعمد بودن اتفاق است، برای همیشه به دامان خانواده‌اش برگردانیم.

جعفری‌نژادبسطامی بیان کرد: وثیقه ۵ میلیاردی که برای جرم اولیه او پیش‌بینی شده بود، در اختیار دستگاه قضایی گذاشته شد و این محیط‌بان به طور موقت آزاد شده است تا پرونده مسیر قانونی خود را طی کند.

وی با بیان اینکه آزادی محیط‌بان «سعید مومیوند» خبر مسرت بخشی برای تمامی عاشقان محیط زیست، محیط‌بانان و فعالان این حوزه است، گفت: حکم نهایی پرونده او در استان همدان صادر خواهد شد.

وی اضافه کرد: پرونده مسیری در دیوان عالی کشور طی کرد و حکم قتل غیرعمد آن مصوب و به استان ابلاغ شد و در شعبه‌ای که در استان پیش بینی می‌شود مجدداً بررسی خواهد شد همچنین با توجه به اینکه حکم از مرجع بالاتری ابلاغ شده از دستگاه قضایی استان تقاضامندیم با توجه به مستندات پرونده حکم صادر شده تأیید شود.

 وی ضمن تشکر از افرادی که در این مدت پیگیر وضعیت این محیط‌بان بودند، دستگاه قضایی و ارگان‌های مرتبط و رسانه‌های استان، مطرح کرد: این اتفاق، نویدی برای تمام محیط‌بانان است که بتوانند در انجام وظیفه سخت و خطیر خود بیش از پیش کوشا باشند و امیدواریم در هیچ‌جای کشور شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان یادآور شد: محیط‌بان «سعید مومیوند» در پی اتفاقی که در منطقه حفاظت شده «نشر» همدان صورت گرفت و به دنبال درگیر شدن با یک شکارچی که منجر به فوت وی شد، بیش از سه سال در زندان بود.

در سال ۹۵ محیط‌بانان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در منطقه محافظت‌شده «نشر»، شاهد حضور فردی مسلح در این منطقه محافظت شده می‌شوند و خودروی آنان که پیکان بود را توقیف می‌کنند و یکی از دو سرنشین متواری می‌شود. محیط‌بان مومیوند پس از اخطار فراوان اقدام به شلیک هوایی می‌کند اما با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه این تیر ناخواسته به فرد خاطی اصابت می‌کند. فرد مجروح متأسفانه پس از گذراندن ۱۷ روز در کما، جان خود را از دست می‌دهد و پس از دو سال رأی قصاص نفس برای محیط‌بان صادر و محیط‌بان در سال ۹۷ به اعدام محکوم می‌شود.

در خردادماه ۹۸ با پیگیری‌ها و اعتراض‌های انجام شده حکم او نقض شد و دیوان عالی کشور پرونده را برای تجدیدنظر به همان شعبه دادگاه و همان قاضی که حکم اعدام را صادر کرده بود، فرستاد. در نتیجه پرونده به دستگاه قضایی همدان بازگشت ولی مجدد در دادگاه استان، رای قصاص صادر و این محیط‌بان محکوم به اعدام شد. با اعتراض دوم به رای دادگاه، پرونده محیط‌بان «مومیوند» برای دومین بار به دیوان عالی کشور فرستاده شد و در دیوان عالی حکم اعدام را نقض کرد و پرونده را به شعبه دیگری ارجاع داد. در پی بررسی مجدد این پرونده از سوی دادگاه قرار شد تا محیط بان با قرار وثیقه آزاد شود.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین