پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11019:10 - 1399/09/19

سال آینده دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود؟

چند ساعت از سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر دلار ۱۱ هزار تومانی می‌گذرد، اما برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار ۱۱ هزار تومانی توجیه دارد.

بودجه امسال نرخ دلار را ۱۱ هزار تومان برآورد کرده است، یعنی برآورد‌ها نشان می‌دهد بازار باید به سمت کاهشی شدن نرخ ارز حرکت کند و دولت به این امر امیدوار بوده و تا حدی برنامه ریزی کرده است.

دلار ۱۱ هزار تومانی به وقوع می‌پیوندد؟

صحبت‌هایی هم توسط رئیس جمهور مطرح شد که با این مضمون:" یکی از مسائل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچکدام این‌ها آرزو نیست. دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه این‌ها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام گرفته است. ".

اما توضیحات در این باره ادامه دار نبود و سوالات بسیاری را برای ما و مخاطبان ایجاد کرد. حال این سوال پیش می‌آید که دلاری که هم اکنون در مرز ۲۶ هزار تومان است، می‌تواند به ۱۱ هزار تومان برسد؟

حجت الله فرزانی کارشناس ارشد اقتصادی بانکی و مالی در خصوص دلار ۱۱ هزار تومانی، اظهار کرد: نرخ ۱۱ هزار تومان دلار در نگاه مناسبتی و اقتصادی فعلی با توجه به نرخ تورم پیش روی کشور تا پایان سال، شاید در نگاه اول نگاهی غیر عاقلانه شود. اما در صورت بروز برخی اتفاقات و گشایش‌های اقتصادی می‌توانیم احتمال دلار ۱۱ تومانی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در ابتدا نیاز است کشور از حالت یک جانبه گرایی حذف شده و تحریم‌های ظالمانه از بین برود. روابط اقتصادی با دنیا گسترش پیدا کند، فروش نفت در کشور به میزان سابق بازگردد و سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد. همچنین منابع ارزی و دلاری که در کشور‌های دیگر بلوکه شده است. به کشور باز گشته و به اقتصاد تزریق شود.

منبع: پارسینه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین