پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:42 - 1399/09/26

دو هزار تلاوت در رادیو قرآن تولید می‌شود

مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن از تولید دو هزار قطعه تلاوت با همراهی  ۵۴۵ قاری ممتاز کشور تا پایان سال خبر داد.

محمدامین مهدوی در خصوص تولید تلاوت تحقیق مجلسی و استودیویی از قاریان ممتاز کشور گفت: طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال حداقل ۲۰۰۰ قطعه تلاوت قرآن کریم جدید با همراهی ۵۴۵ قاری ممتاز از سراسر کشور تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید و پخش تلاوت از قاریان ممتاز کشور، یکی از اصلی ترین مأموریت های گروه تلاوت رادیو قرآن بوده و هست. البته این موضوع اخیرا به دلایل متعدد کمرنگ شده بود.

از طرفی مجموع تلاوت های ثبت شده در بانک جامع تلاوت رادیو قرآن که مرجع پخش تلاوت در رادیو قرآن و رادیو تلاوت است، بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ قطعه تلاوت تحقیق ایرانی است که توزیع آن نیز در میان قاریان، متناسب و فراگیر نبوده و کمترین سهم به قاریان ممتاز شهرستانی اختصاص دارد.

وی افزود: از آنجا که این قاریان دارای دوره طلایی تلاوت بوده و مسئولیت صداوسیما برای حفظ این میراث، انکار ناپذیر است این گروه طی یکسال اخیر که دوره جدید فعالیت خود را تجربه می کند، تولید بیش از دو هزار قطعه تلاوت تحقیق قرآن کریم را با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با آثار تلاوتی قاریان نسل جدید، حفظ این قابلیت ها و آثار هنری، غنی سازی بانک جامع تلاوت قرآن کریم رادیو قرآن، پاسخگویی به انتظارات قاریان و جامعه قرآنی کشور را در دستور کار خود قرار داد.

مهدوی اضافه کرد: برای تحقق این هدف پس از جلسات هم اندیشی با خبرگان و نهاد های ذیربط، از جمله شورای عالی قرآن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اساتید و پیشکسوتان این هنر مقدس، گزینش نهایی قاریان را انجام و قطعات تلاوتی کارشناسی شده بین این عزیزان توزیع شده است.

وی ادامه داد: البته تقطیع آیات نیز با کارشناسی حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور از اساتید و پژوهشگران ممتاز کشور صورت گرفته که کل قرآن به ۹۷۰ قطعه تقسیم و هر قطعه دارای مفهومی مستقل یا جامع است.

به گفته این مقام مسئول از دیگر ویژگی های این طرح، مدت زمان تلاوت آن است که کمتر از ۱۰ دقیقه است که با توجه به کوتاهی مدت تلاوت قابلیت پخش متعدد آن از شبکه های رادیویی و تلویزیونی وجود خواهد داشت.

مهدوی با اشاره به همکاری و مشارکت معاونت سیمای استان ها در این طرح بیان داشت مقرر شده استودیو ها و امکانات سازمان همراه با ظرفیت نیروی انسانی فنی، تهیه کنندگان و کارشناسان استانی در مراکز استان ها به یاری این پروژه آمده و طبق هماهنگی که با قاریان هر استان صورت خواهد گرفت، در بازه زمانی یک ماهه این عزیزان هر زمانی که آمادگی تلاوت داشته در مراکز صدا و سیما حضور یافته و قطعات اعلامی خود را تلاوت نمایند.

وی افزود: قاریان قرآن نیز می توانند جدای از قطعات تعیین شده، دو قطعه دیگر نیز به انتخاب و سلیقه خود تلاوت نموده تا پس از کارشناسی و بازشنوایی نهایی این آثار از ابتدای سال ۱۴۰۰ در جدول پخش رادیو قرآن، رادیو تلاوت و شبکه های استانی قرار گیرد.

مهدوی در خصوص شاخص های گزینش قاریان برای این طرح گفت: احراز ممتاز بودن قاری از سه طریق حضور در مسابقات سازمان اوقاف به عنوان برگزیده استانی، شرکت در ارزیابی ها و سطح بندی های تلاوتی شورای عالی قرآن یا تأییدیه اساتید مبرز قرآن کریم صورت پذیرفته، ضمن اینکه نداشتن تلاوت در آرشیو تلاوت های رادیو قرآن و یا داشتن کمتر از ۲۰ اثر تلاوتی در بانک جامع تلاوت شبکه به عنوان دیگر شاخص گزینش و در نهایت آمادگی فعلی قاری برای تلاوت سه شاخص اصلی گزینش این عزیزان بوده است.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین