پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:45 - 1399/09/28

آمریکا در آستانه تایید دومین واکسن کرونا

یک هیات مستقل مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا روز پنجشنبه توصیه کرد به واکسن کرونای شرکت مدرنا مجوز مصرف اضطراری داده شود.

با توصیه این هیات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به زودی «مجوز مصرف اضطراری» (EUA) واکسن کرونای از نوع mRNA شرکت مدرنا را صادر خواهد کرد و گزینه دومی برای محافظت در برابر بیماری کووید-۱۹ در اختیار قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز این هیات کارشناسی با ۲۰ رای موافق، بدون رای مخالف و یک رای ممتنع نظر داد که سودمندی‌های این واکسن در افراد ۱۸ ساله و بالاتر بیشتر از خطرات آن است. این نظر یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که همین هیات از واکسن کرونای از نوع مشابهی ساخت شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک حمایت کرد و یک روز بعد FDA به این واکسن مجوز مصرف اضطراری داد.

انتظار می‌رود FDA در ساعات آخر روز پنجشنبه یا روز جمعه به این واکسن مجوز مضرف اضطراری بدهد.

این تحولات در هنگامی رخ می‌دهد که روز چهارشنبه شمار مرگ‌های روزانه ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا به رکورد ۳۸۵۰ مورد رسید و شمار فزاینده بیماران دارد از ظرفیت بیمارستان‌ها و توانایی کارکنان مراقبت بهداشتی پیشی می‌گیرد.

توزیع واکسن مدرنا به محض آنکه FDA مجوز آن را صادر کند، شروع می‌شود. آلکس آزار، وزیر بهداشت و منابع انسانی آمریکا روز پنجشنبه گفت بیش از ۵.۹ میلیون دوز واکسن به فرمانداران ایالت‌ها اختصاص داده شده است و آماده توزیع سراسری است.

واکسن‌ها به یک باره همه مشکلات را حل نمی‌کنند، زیرا ماه‌ها طول می‌کشد در کشوری توزیع شوند که انتشار ویروس در آن بالاست و بخش‌های بزرگی از جمعیت از رعایت اقدامات بهداشت عمومی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و ماسک زدن خودداری می‌کنند.

بر خلاف واکسن فایزر که به خاطر نیاز به نگهداری و حمل‌ونقل در دمای منهای ۷۰ درجه چالش‌های پیچیده‌ای در توزیع ایجاد می‌کند، واکسن مدرنا نیاز به فریزرهای ویژه بسیار سرد یا مقدار زیادی یخ خشک ندارد و می‌توان در فریزرهای معمولی آن را نگهداری کرد، بنابراین راحت‌تر می‌توان آن را به مناطق روستایی و دورافتاده فرستاد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند انتظار دارند ۴۰ میلیون دوز واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا تا پایان سال میلادی جاری در اختیار قرار گیرند که برای واکسینه کردن ۲۰ میلیون نفر کافی هستند. هر دوی این واکسن‌ها در کارآزمایی‌های بالینی در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ حدود ۹۵ درصد اثربخشی داشته‌اند و عوارض جانبی جدید ایجاد نکرده‌اند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین