پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:27 - 1399/10/01

مشکلات دهان و دندانی ناشی از دیابت

یکی از اثرات مخربی که بیماری دیابت بر سلامتی می گذارد، مشکلات دهان و دندان است. بیماری های لثه و خشکی دهان از جمله مشکلات افراد دیابتی می باشند.

به گزارش کارگر آنلاین، یک فرد دیابتی از بیماری های مختلفی مانند مشکلات دهان و دندان نیز رنج می برد. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا لثه های شما هر ازگاهی ورم می کند یا از خشکی دهان رنج می برید؟ این به دلیل مشکل دیابت شماست زیرا با سلامت دهان و دندان در ارتباط است و از بسیاری جهات می تواند مشکلات دندانی را بدتر کرده و حتی مشکلات مختلفی نیز ایجاد کند.

حقیقت این است که سطح کنترل نشده قند خون می تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات زیادی شود. درحالی که کرم خوردگی و پوسیدگی دندان موضوعی طبیعی است اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد که هر فرد دیابتی باید با آن ها آشنا شود. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

دیابت و دندان
ارتباط بین دیابت و سلامت دهان

موارد زیادی با سلامتی ما در ارتباط هستند که از آن ها بی خبریم. دیابت و اثرات سوء آن بر سلامتی یکی از این موارد است. در حالی که این وضعیت مزمن ممکن است با ایجاد چندین مشکل سلامتی مانند افزایش وزن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و . . . همراه باشد و سلامت را به خطر اندازد، مشکلات بهداشت دهان و دندان اغلب نادیده گرفته می شود. این بدان دلیل است که توجه زیای به سلامت دهان و دندان خود نمی کنیم.

ارتباط دیابت و سلامت دندان
مشکلات بهداشت دهان و دندان ناشی از دیابت
بیماری لثه:

بیماری لثه به دلیل حملات باکتریایی ایجاد می شود و این حملات در نتیجه ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی از دیابت رخ می دهد. بنابراین بدن قادر به مقابله با این باکتری های مضر نیست و در نهایت به بیماری لثه مبتلا می شود.

باکتری ها به راحتی وارد لثه شده و باعث تورم و خونریزی می شوند که نشانه های اولیه بیماری لثه هستند. با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم می توانید خطرات را از خود دور کنید و بنابراین افراد دیابتی باید روزی 2 بار مسواک بزنند.

بیماری لثه
پریودنتیت:

پریودنتیت یک بیماری پیشرفته لثه بوده که ممکن است به دلیل دیابت تحریک شود. این بیماری به بافت های نرم دهان و استخوان حمله می کند تا ساختار نگهدارنده دندان را مختل کند. اگردرمانی به موقع صورت نگیرد، ممکن است دندان شما خراب شود.

پریودنتیت یک بیماری مزمن دهان است و افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری به آن قرار دارند. بدن آن ها قادر به مقابله با عفونت نیست و در صورت ابتلا به پریودنتیت، سلامت دهان و دندان آن ها را بدتر می کند.

پریودنتیت
خشکی دهان:

خشکی دهان یا زروستومیا یکی دیگر از مشکلات بهداشت دهان و دندان است که می تواند به دلیل دیابت ایجاد شود. بزاق تولید شده در داخل دهان از میکروب های مضر و باکتری ها محافظت می کند. دیابت می تواند بر تولید بزاق تاثیر بگذارد که خطر عفونت را افزایش می دهد.

در بخش سلامت دهان و دندان در نمناک خواندید که خشکی دهان ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود به همین دلیل بیماران دیابتی برای افزایش تولید بزاق باید آب زیادی بنوشند.

خشکی دهان
آفت دهان یا کاندیدیازیس دهانی:

این یک عفونت مخمر دهانی است که باعث خونریزی لثه، قرمزی و لکه های سفید در دهان می شود همچنین ممکن است باعث ترک خوردن لب ها همراه با اختلال چشایی زبان شود.

این شرایط ممکن است با خوردن غذای شخص دیگری منتقل شود. بنابراین بسیار مهم است که به موقع درمان شود. این آفت ممکن است با خشکی دهان و عفونت باکتریایی همراه باشد که می تواند مشکل بزرگی را ایجاد کند.
سندروم سوزش دهان:

دیابت ممکن است باعث سندروم سوزش دهان شود که در افراد بالای 60 سال شایع تر است که برای درمان صحیح باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین