پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00021:29 - 1399/10/05

کمبود منیزیم ابتلا به دیابت را تشدید می‌کند

کمبود منیزیم به گفته پزشکان و متخصصان ابتلا به دیابت نوع ۲ را تشدید می‌کند، زیرا بر اثر این کمبود، قند خون به درستی کنترل نمی‌شود.

«رضا نریمانی» متخصص غدد افزود: منیزیم از عناصر اصلی برای سلامتی است که از طریق مواد غذایی تامین می شود.  بیشتر مبتلایان به دیابت دچار کمبود منیزیم هستند و هرچه این کمبود جدی تر باشد، سطح قند خون ناشتا همچنین قند خون پس از صبحانه نیز بالاتر می رود.

وی اظهار داشت: کمبود منیزیم زمینه ساز اختلال در عملکرد انسولین و در نتیجه افزایش سطح قند خون می شود.  اندازه گیری منیزیم در مبتلایان به دیابت یا حداقل در افرادی که قند خون آنها به خوبی کنترل نمی شود، می تواند به بهبود اقدامات درمانی برای پیشگیری و کاهش عوارض بیماری کمک کند.

منیزیم سلاح واقعی در برابر استرس 

این پزشک با بیان اینکه منیزیم همراه با کلسیم، برای استحکام دندان ها و استخوان ها ضروری است، ادامه داد: از طرفی منیزیم سلاح واقعی در برابر استرس بوده،  سیستم ایمنی بدن نیز به این ماده نیاز داشته و بر جلوگیری از پیری سلول ها و ناراحتی های قلبی عروقی نیز تاثیرگذار است.

نریمانی اضافه کرد: کمبود منیزیم با بروز علایمی مانند احساس خستگی مزمن، استرس، بی خوابی و گرفتگی عضلات همراه است که معمولا افراد تحت رژیم های غذایی و خانم های باردار و شیرده بیش از دیگران در معرض این کمبود هستند.

به گفته وی، کاهش میزان منیزیم موجود در خاک و در نتیجه کاهش منیزیم مواد غذایی روزانه، افزایش مصرف روزانه شکر و کافئین در عادات غذایی، استفاده از فلوراید و کلر در آب لوله کشی که موجب ترکیب این مواد با منیزیم و در نتیجه کاهش منیزیم در آب مصرفی می شود و افزایش استرس روزانه افراد از دلایل عمده کمبود منیزیم در بدن است.

نریمانی تصریح کرد: توصیه می شود در سنین میانسالی به طور متوسط ۴۰۰ میلی گرم منیزیم در برنامه روزانه تغذیه گنجانده شود که این نیاز در مردان بیشتر از زنان است.  کودکان تا سه سالگی روزانه ۸۰ میلی گرم و در ۶ سالگی به ۱۰۰ میلی گرم، ۹ سالگی ۲۰۰ میلی گرم و دوران نوجوانی به ۳۰۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند.

به گفته وی، منیزیم در مواد غذایی غلات سبوس دار، شکلات تلخ، سبزیجات سبزرنگ، حبوبات و انواع مغزها موجود است و مصرف روزانه آنها موجب تامین نیاز بدن می شود و از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش وزارت بهداشت، بیش از نیمی از مردم جهان از ابتلای خود به دیابت نوع ۲ بی خبر هستند و این آمار در ایران ۲۵ درصد است.

بر اساس آمار مطالعات انجام شده تا سال ۹۵، حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران به دیابت نوع ۲ دچار هستند که ۱۱ درصد جمعیت کشور را شامل می شود. آمار دیابت در کشورهای منطقه در حال افزایش و هزینه‌های زیادی صرف کنترل و درمان دیابت می‌شود.

در ایران دیابت پنجمین علت مرگ و میر است، در منطقه خاورمیانه شیوع دیابت بالاتر از ۱۰ درصد بوده و بیشتر از دنیا است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین