پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:26 - 1399/10/06

کار عجیب ۵۰غواص شهید در عملیات کربلای ۴

آن ها که همه اهل روستای سورک مازندران بودند در این وصیت نامه قول می دهند که هرکس شهید شد دیگران را شفاعت کند.

 عملیات کربلای ۴ هیچ گاه فراموش نمی شود، عملیاتی که در آن ۵۰ رزمنده از دل یک روستا پای وصیت نامه ای را امضا می کنند که همگی به شهادت رسیده اند.

سخن از مردان عاشورایی عملیات کربلای ۴، گروهان حضرت فاطمه(س)، گردان عاشورا از لشکر ویژه و خط شکن ۲۵ کربلاست که در آن می توانی از جوان ۱۴ ساله تا پیرمرد ۵۴ ساله، از معلم گرفته تا کارگر، از پدر و فرزند در کنار هم تا برادر در کنار برادر، بیابی.

عملیاتی که ساعت ده شب در شرق بصره با ورود غواص‌ها به نهر عرایضی در سوم دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد. عملیاتی که بدن ۱۷۵ شهید غواص آن در حالی که دست هایشان بسته بود و لباس غواصی به تن داشتند در تفحص چند سال پیش پیدا شد و به آغوش ملت بازگشت.

شب قبل از عملیات با توجه به احتمال شهادت همه یا عده زیادی از رزمندگان به پیشنهاد یکی از رزمندگان غواص و برای ثبت لحظات آخر زندگی این فرزندان مازندران ، یک وصیت نامه دسته جمعی نوشته شد که از آن دوران به یادگار مانده است.

آن ها که همه اهل روستای سورک مازندران بودند در این وصیت نامه قول می دهند که هرکس شهید شد دیگران را شفاعت کند.

امروز کمی درباره این عملیات و نظر کاربران درباره جان فشانی رزمندگان در این عملیات نوشته ایم.

عملیات کربلای ۴ این عملیات قرار بود با استفاده از تاریکی شب، به صورت ناگهانی انجام شود و هدف از انجام آن، گرفتن نقطه اتکایی در ساحلِ غربی آب‌راه اروندرود بود. پس از تسخیر ساحل غربی، قرار بود حمله تا تصرف بصره ادامه یابد.

با شکست این عملیات، ۲ هفته بعد عملیات کربلای ۵ به صورت جداگانه انجام شد که پیروزی بزرگی برای رزمندگان کشورمان بود. جان فشانی های کربلای ۴ هرچند حرف و حدیث هایی درباره انجام این عملیات به رغم شائبه لو رفتن آن مطرح است اما آن چه در این عملیات بیش از همه عملیات ها به چشم می آید جان فشانی رزمندگان است.

همان طور که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از این با اشاره به ناکامی نظامی در کربلای ۴ این‌عملیات را به‌ دلیل شجاعت عجیب نیروهای ایرانی در خط‌شکنی و نترسیدن از مرگ، یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس بیان کرده بود.

واکنش کاربران کاربران زیادی هم به این عملیات واکنش نشان دادند که تعدادی از آن ها را در ادامه می خوانید. * کجایند آن غیور مردان؟ کجایند آن هایی که از جان خود گذشتند که امروز ما راحت زندگی کنیم. * آشنایان ره عشق در این بحر عمیق، غرق گشتند و نگشتند به آن آلوده... *

و ما چه می دانیم،کربلای۴ یعنی چه؟ جوان دسته گُل با دست های بسته زیر گِل یعنی چه!؟ * کاش شما با همان دست های بسته در لباس غواصی دستمان را بگیرید، دست هایی که در پیشگاه خداوند باز است و آزاد.

*روزنامه خراسان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین