پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:23 - 1399/10/09

نوشیدنی‌های خطرناک برای افراد مبتلا به دیابت

در گزارش زیر با ۵ نوشیدنی و دمنوش مفید برای دیابت آشنا خواهید شد. این دمنوش‌ها می‌توانند قند خون را کنترل کنند، حساسیت به انسولین را تقویت کرده و التهاب ناشی از دیابت را کاهش دهند.

به گزارش کارگر آنلاین، دیابت یکی از بیماری‌های مزمنی است که در حال حاضر گریبان جمعیت زیادی از مردم دنیا را گرفته است. این بیماری درمان دائمی ندارد و تنها می‌توان با اصلاح سبک زندگی و استفاده از بعضی دارو‌ها آن را کنترل کرد. یکی از بخش‌های مهم سبک زندگی، رژیم غذایی است و نوشیدنی‌های مفید برای دیابت هم در این بخش قرار می‌گیرند. در این مقاله با ۵ نوشیدنی و دمنوش مفید برای دیابت آشنا خواهید شد. این دمنوش‌ها می‌توانند قند خون را کنترل کنند، حساسیت به انسولین را تقویت کرده و التهاب ناشی از دیابت را کاهش دهند.
۱. چای دارچین

بسیاری از افرادی که دچار دیابت هستند برای کاهش قند خون از مکمل‌های حاوی دارچین استفاده می‌کنند؛ اما تحقیقات نشان داده نوشیدن یک فنجان دمنوش دارچین می‌تواند تاثیری معادل مصرف مکمل‌های دارچین را داشته باشد.
۲. چای زردچوبه

زردچوبه یکی از پر خاصیت‌ترین ادویه‌هایی است که خوشبختانه در ایران هم به وفور پیدا می‌شود. این ادویه بیشتر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فراوان و قدرت کاهش التهاب‌ها مورد توجه است. ماده کرکیومین Curcumin به عنوان ماده موثر موجود در زردچوبه هم به عنوان یکی از مواد کاهش دهنده قند خون شناخته شده است.

· تحقیقات نشان میدهند کرکیومین می‌تواند از طریق بهبود حساسیت نسبت به انسولین منجر به تقویت سطح قند خون سالم شود.

· تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۲۰ روی انسان و حیوان انجام شد، نشان داد دریافت کرکیومین به طرز واضحی روی کاهش قند و چربی خون اثر گذار است.

· تحقیقات دیگری هم مدعی شده‌اند کرکیومین موجود در زردچوبه منجر به کاهش تخریب سلولی، تفویت عملکرد کلیه و کاهش التهابات می‌شود.

· دمنوش زردچوبه را می‌توانید با استفاده از زردچوبه درست کنید یا سراغ انواع آماده آن در بازار بروید. جالب است بدانید ماده پایپرین Piperine که یکی از ترکیبات اصلی فلفل سیاه است، باعث بهبود عملکرد کرکیومین می‌شود؛ بنابراین می‌توانید کمی فلفل سیاه را به دمنوش زردچوبه اضافه کنید تا از خواص بیشتر آن بهره‌مند شوید.

· در تحقیقی که روی ۳۰ نفر بزرگسال با سطح قند خون طبیعی انجام شد، مشخص شد نوشیدن ۱۰۰ میلی گرم دمنوش دارچین قبل از مصرف محلول شکر منجر به کاهش سطح قند خون شده است.

· تحقیق جدید دیگری نشان داده است مصرف یک مکمل شش گرمی دارچین به مدت ۴۰ روز می‌تواند سطح گلوکز قبل از غذا را در خون کاهش دهد.

· چندین روش وجود دارد که دارچین از طریق آن‌ها به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند؛ یکی از این روش‌های پایین آوردن سرعت پخش شدن قند در جریان خون است. دیگری بالا بردن میزان حساسیت به انسولین است.

· در سال ۲۰۱۳ پژوهش‌ها نشان دادند اگر چه دارچین می‌تواند به طرز محسوسی برای قند ناشتا مفید واقع شود؛ اما به نظر نمی‌رسد برای کنترل میانگین قند خون یا HbA ۱ C موثر باشد. به همین دلیل لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود تا نتایج مطمئنی به دست آید.
۳. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه در کشور ما بیشتر از آنکه به شکل دمنوش مورد استفاده قرار گیرد به عنوان یکی از بهترین انواع عرقیات مفید گیاهی و سنتی استفاده می‌شود و بیشتر هم به دلیل خواص آرامش بخش و قیمت مناسبش هم رده گلاب در نظر گرفته می‌شود؛ اما خوب است بدانید در سایر کشور‌های دنیا این گیاه به صورت دمنوش به فروش می‌رسد و برای خواص کنترل قند خون هم شناخته می‌شود.
 

· محققان می‌گویند استفاده از بادرنجبویه باعث تحریک جذب گلوکز می‌شود و سنتز گلوکز در بدن را مهار می‌کند. همین مسئله هم منجر به کاهش سطح قند خون خواهد شد.

· تحقیقی که بر روی ۶۲ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد، نشان داد مصرف ۷۰۰ میلی گرم عصاره بادرنجبویه به شکل کپسول آن به مدت ۱۲ هفته به طور مشخصی باعث کاهش قند ناشتا می‌شود. HbA ۱ c، فشار خون، تری گلیسرید و نشانگر‌های التهاب هم در این افراد کاهش پیدا کرده بود.

· اگر چه این نتایج امیدوار کننده به نظر می‌رسند، هنوز به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.
۴. چای بابونه

تحقیقی که روی ۶۴ فرد مبتلا به دیابت انجام شد، نشان داد کسانی که به مدت هشت هفته هر روز بعد از صرف هر سه وعده غذایی ۱۵۰ میلی گرم دمنوش بابونه که از سه گرم بابونه تهیه شده بود را نوشیده بودند، به طور مشخصی دچار کاهش سطح انسولین و HbA ۱ c شدند.

· دمنوش بابونه نه تنها باعث بهبود کنترل قند خون می‌شود؛ بلکه از بدن در برابر استرس اکسیداتیو مراقبت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به بروز مشکلات ناشی از دیابت شود.

· همین تحقیقات یادآور می‌شوند کسانی که دمنوش بابونه نوشیده بودند، به طور واضحی با افزایش سطح آنتی اکسیدان رو به رو شدند که نکته بسیار مثبتی است. یکی از این آنتی اکسیدان‌ها به طور خاص به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند
۵. چای سبز

همانطور که در این مطلب می‌خوانید مزایای چای سبز برای سلامت بی‌شمار است؛ در میان این مزایا چای سبز برای دیابت هم به صورت مفید عمل می‌کند. برای مثال چای سبز باعث کاهش تخریب سلولی، التهابات و بهبود کنترل قند خون می‌شود.

· بعضی از ترکیبات موجود در چای سبز شامل ماده‌ای به نام EGCG است که به عنوان تحریک کننده جذب گلوکز می‌شود و به همین دلیل سطح قند خون را کاهش خواهد داد.

· مروری بر ۱۷ مطالعه انجام شده بر ۱۱۳۳ نفر فرد سالم و مبتلا به دیابت نشان داده است مصرف چای سبز اثرات واضحی بر کاهش قند خون ناشتا خواهد داشت.

· به خاطر داشته باشید بعضی انواع دمنوش گیاهی با دارو‌های دیابت تداخل دارویی ایجاد می‌کنند. برای مثال دمنوش‌های روبیوس، شنبلیله، گلابی خاردار Prickly Pear و نوعی دمنوش به نام Gymnema Sylvestre با دارو‌های رایج دیابت مثل متفورمین و گلیبورید (گلی بن کلامید) تداخل ایجاد خواهند کرد.

· سعی کنید خودتان را به طعم بدون شکر دمنوش‌های مفید برای دیابت عادت دهید. استفاده از نوشیدنی‌های شیرین شده تاثیرات مثبت دمنوش‌ها را از بین خواهد برد.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین