پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:49 - 1399/10/16

روغن ترخون و تاثیرات بی‌نظیر آن بر روی سلامتی

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که با استفاده از این گیاه تهیه می‌شود، روغن ترخون می‌باشد. د این مقاله به بررسی خواص این روغن می‌پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، روغن ترخون (Tarragon) برای سال‌ها یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی محسوب می‌شده است که پزشکان سراسر آسیا از آن استفاده می‌کرده اند. در سال‌های اخیر آزمایش‌های گوناگونی بر روی این گیاه صورت گرفته است که نتایج نشان می‌دهد در روغن ترخون ترکیبات شیمیایی مفیدی مانند سینوئل، استراگول، اوسیمن، متیل کاویاکول، تانن و phellandrene وجود دارد. علاوه بر این، دکتر رانمارو موری، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه اوساکا ژاپن بر این باور است که سطح آنتی اکسیدانی روغن ترخون از بسیاری گیاهان دیگر مانند چای سبز نیز بیشتر می‌باشد.

ترخون ، با نام Estragon نیز شناخته می شود ، گیاهی چند ساله است که بومی اوراسیا و مناطق شمالی آمریکای شمالی می باشد. این گیاه که می تواند چهار تا شش پا قد داشته باشد و می تواند به سرعت از طریق ریشه های ریزوم گسترش یابد. ترخون مزایای سلامتی بسیاری دارد، از همه آنتی اکسیدان ها گرفته تا رشد عضلات و کمک به هضم. ترخون را می توان در غذاهای پخته شده و سس شده استفاده کرد یا در آب آن را دم کرد تا دم نوش آن تشکیل شود.
درمان آرتریت

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مفصلی که انسان را تهدید می‌کند، آرتریت می‌باشد. جالب است بدانید که از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر در کهن‌سالی با آرتریت مواجه می‌شوند. دو عامل اصلی بر روی این بیماری تأثیر دارند که این دو عامل شامل گردش خون نامناسب خون و لنف و انبوه سمومی مانند اسید اوریک در مفاصل می‌شوند. مشاهدات نشان می‌دهد که مصرف این روغن می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند، همچنین جالب است بدانید روغن ترخون قادر است با تحریک ادرار و مدفوع، در سم زدایی نیز نقش داشته باشد. بنابراین، استفاده از این روغن برای کسانی که با آرتریت دست و پنجه نرم می‌کنند، به شدت توصیه می‌شود.
افزایش اشتها

افرادی که قصد دارند وزن خود را افزایش بدهند، معمولاً سعی می‌کنند بیشتر غذا بخورند. برای این کار، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بی خطرترین و موثرترین آنها مصرف روغن ترخون می‌باشد. افرادی که از این روغن استفاده می‌کنند، سطح ترشح هورمون‌های گوارشی‌شان به شدت افزایش پیدا می‌کند. افزایش این هورمون‌ها باعث می‌شود تا اشتها به صورت مضاعفی بیشتر شود. بررسی‌های بیشتر به صورت دقیق نشان می‌دهد که این موضوع فرایند هضم را تسریع می‌کند و در نتیجه معده شما به سرعت خالی می‌شود.

 

خواص روغن ترخون
افزایش گردش خون

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین خواص استفاده از روغن ترخون افزایش گردش خون در بدن می‌باشد. دانشمندان باور دارند که ترکیبات شیمیایی موجود در ترخون باعث بیشتر شدن لنف می‌شوند. این موضوع برای کسانی که از کم خونی رنج می‌برند خبر بسیار خوبی است. آمارهای موسسه بهداشت جهانی حاکی از این است که بیش از ۲۵ درصد مردم دنیا دچار کم خونی هستند. بهبود گردش خون باعث می‌شود تا انتقال و توزیع مواد مغذی، اکسیژن، هورمون‌ها و آنزیم‌ها در سراسر بدن تسریع پیدا کند. این موضوع همچنین می‌تواند به افزایش انرژی در بدن نیز منجر شود.
از بین بردن کرم‌های روده

بعضی از اوقات استفاده از میوه‌ها و سبزیجات آلوده و یا سایر خوراکی‌های ناسالم باعث می‌شود تا انگل‌ها وارد بدن شوند و مشکلات متعددی را ایجاد کنند. از جمله مهم‌ترین این انگل‌ها می‌توان به کرم روده اشاره کرد که بیشتر در کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در ترخون به شدت برای کرم‌ها سمی هستند و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند به سرعت کرم‌های روده را از پا در بیاورد. آزمایش‌ها حاکی از این هستند که روغن ترخون قادر است با بیش از ۱۵۰ گونه مختلف از انگل‌ها مبارزه کند.
کمک به هضم با استفاده از روغن ترخون

یکی دیگر از خواص مهمی که به این روغن نسبت می‌دهند، تقویت دستگاه گوارشی می‌باشد. آنتی اکسیدان های موجود در ترخون با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان روده، معده و مری در ارتباط هستند. علاوه بر این، همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، ترخون می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش بدهد. این موضوع می‌تواند به صورت قابل توجه از ابتلا به یبوست، نفخ و گاز معده جلوگیری کند. متأسفانه در سال‌های اخیر با افزایش مصرف غذاهای فست فودی و فراوری شده، درصد مشکلات گوارشی بیشتر شده است.
طریقه مصرف روغن ترخون

به دو روش می توانید از این روغن گیاهی استفاده کنید. اول اینکه ۱۰ قطره روغن گیاهی ترخون را با ۱۰ قطره روغن فندق مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذای اصلی روی شکمتان بمالید. پوست‌تان را به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد آن برود.

روش دوم اینکه یک تا دو قطره از این روغن را به طور مستقیم زیر زبانتان بچکانید یا اینکه با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده و بعد از غذا بخورید. توصیه می شود این کار را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید، همچنین چون این روغن سمی است، مقدار مصرف خورکی آن بسیار ناچیز است.
مضرات روغن ترخون

    این روغن‏ به دلیل وجود استراگول سمّی بوده، استراگول نام دیگر میتل چاویکول است و از این رو نباید به کودکان کم سن (زیر ۴ سال) و زنان باردار داده شود. همچنین افرادی که به سایر گیاهان خانواده Asteraceae حساسیت دارند نیز نباید از ترخون و روغن آن به میزان زیاد استفاده کنند.
    ترخون تقریبا ایمن است وقتی که به مقدار خوراکی از طریق دهان مصرف می شود. اگر از طریق دهان به عنوان داروی کوتاه مدت استفاده شود، بسیار ایمن است. استفاده طولانی مدت از ترخون به عنوان یک دارو به احتمال زیاد غیر ایمن است. ترخون حاوی ماده شیمیایی به نام استراگول است که ممکن است باعث سرطان شود.
    ترخون برای گرم مزاجان مضر است و در صورت مصزف مداوم مشکلاتی برای آنها ایجاد می کند.
    مصرف ترخون سبب خشونت سینه می شود، بنابراین باید آن را با عسل میل نمود.
    زیاده‎روی در خوردن ترخون شهوت را کم و خون را تیره می‎کند.

 

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین