پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:30 - 1399/10/21

دلایل ناشنوایی در کودکان و لزوم غربالگری شنوایی در بدو تولد

در هفته جهانی ناشنوایان کامران خداکرمی از دلایل ناشنوایی کودکان، لزوم انجام غربالگری شنوایی در بدو تولد و مراقبت‌های لازم گفت.

به گزارش کارگر آنلاین، امران خداکرمی؛ متخصص گوش حلق و بینی از دلایل ناشنوا شدن کودکان گفت: درصدی از ناشنوایی‌ها به دلیل مسائل ارثی است، که هم از طریق مادر و هم پدر ممکن است به کودک منتقل شوند. همچنین بیماری‌های ویروسی مانند سرخجه، اوریون و عفونت توکسوپلاسموز که از طریق گربه یا برخی از پرندگان خانگی منتقل می‌شود مواردی هستند که اگر مادر مراقبت‌های لازم را نداشته، واکسن‌های مربوطه را نزند و در دوران بارداری در تماس با فرد مبتلا به این بیماری‌ها قرار بگیرد، امکان ناشنوایی جنین وجود دارد. علاوه بر این برخی از مسمومیت‌ها در دوران بارداری مانند مسمومیت با برخی از مواد شیمیایی نظیر سرب و مس می‌توانند منجر به این اختلال در جنین شوند.

زردی کنترل‌نشده؛ عامل ناشنوایی نوزاد

او افزود: یکی از مواردی که بعد از دوران جنینی و تولد می‌تواند باعث ناشنوایی در کودک بشود؛ زردی کنترل نشده است. بسیاری از نوزادان دچار زردی می‌شوند. زردی در دختران و پسران با هم تفاوت دارد، در پسران شاید تحمل میزان بیلی‌روبین تا عدد ۱۵ یا ۱۶ باشد اما در دختر این عدد کمتر است‌. افزایش میزان بیلی‌روبین به صورت کنترل نشده در نوزاد باعث ایجاد آسیب‌های مغزی می‌شود که یکی از عوارض آن ناشنوایی یا کم شنوایی بسیار شدید است. بیماری‌های تب‌دار شدید در کودک مانند مننژیت نیز می‌تواند باعث ناشنوایی مطلق شود.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به آنفولانزا و کرونا هم در مادران باردار می‌تواند منجر به ناشنوایی جنین شود یا خیر، توضیح داد: علم هنوز اطلاعات زیادی در مورد کرونا ندارد. در مورد آنفولانزا ناشنوایی جنین جز عوارض نیست. بیشتر اوریون، سرخک و سرخجه در مادران باردار منجر به ناشنوایی جنین می‌شود.

او در در پاسخ به این سوال که آیا فشار خون و دیابت در مادران باردار هم می‌تواند عاملی برای ناشنوایی جنین باشد یا نه، عنوان کرد: فشار خون و دیابت به تنهایی نمی‌توانند منجر به ناشنوایی در جنین بشوند البته دیابت می‌تواند باعث به دنیا آمدن نوزادی با وزن غیرطبیعی و بیش از چهار کیلو شود که اگر این کودک در زمان زایمان طبیعی دچار آسیب مغزی شود، یکی از عوارض این آسیب می‌تواند ناشنوایی جنین باشد. پس ابتلای مادر به دیابت مستقیما نمی‌تواند باعث این اختلال شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی در زمینه عمل‌های کاشت حلزون و روش‌های درمان نوزادان مبتلا به اختلال شنوایی، بیان کرد: لازمه انجام عمل کاشت حلزون این است که عصب شنوایی در جنین تشکیل شده باشد. این عصب از ۲۰ هفتگی تشکیل می شود. در برخی از اختلالات که بعد از تولد و شکل گرفتن عصب ایجاد شده‌اند، امکان عمل کاشت حلزون وجود دارد. کاشت حلزون در واقع تحریک عصب شنوایی است. در نوزادانی که آسیب در آنها پیش از تشکیل عصب شنوایی ایجاد شده عمل کاشت حلزون اثرگذار نخواهد بود. در بررسی‌ها مشخص می‌شود که این عمل برای کودک تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.

دلایل مخالفان با عمل کاشت حلزون

کامران خداکرمی در ادامه در خصوص مخالفت‌هایی که نسبت به عمل کاشت حلزون در کشور وجود دارد، توضیح داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ثروت‌ها عادلانه تقسیم نشده‌اند. قشری از جامعه ما مشکلات معیشتی بسیار زیادی دارند. در شرایط فعلی هر عمل کاشت حلزون هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون برای کشور دارد. ازطرفی کاشت حلزون به این معنی نیست که کودک بعد از عمل همه صداها را مانند افراد عادی می‌شنود بلکه کودک اصواتی می‌شنود و در آموزش‌ها یاد می‌گیرد که هر صوت مربوط به چه حرفی است. پس هیچ وقت صداها را به شفافیت افراد عادی متوجه نمی‌شود. از طرفی سه یا چهار دستگاه باید به کودک متصل شوند و همیشه همراه او باشند. این کودک نباید از کنار دستگاه‌هایی که فرکانس بالا دارند مانند مایکروویو، تیرهای چراغ برق فشار قوی یا جایی که پارازیت وجود دارد، عبور کند.

او ادامه داد: امکان سوختن پروتزها هم وجود دارد. هر چند سال یکبار نیز نرم‌افزار آن نیاز به‌بروز شدن دارد. گاهی هر چند سال یکبار دستگاه‌ها از رده خارج می‌شوند و باید دستگاه نو تهیه شود. بحث راجع به این موضوعات بسیار زیاد است. باید درنظر داشت که آیا جامعه به رفاه نسبی رسیده‌اند و دیگر افراد فقیری وجود ندارد تا بتوان این عمل را انجام داد یا خیر!

لزوم انجام غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد

خداکرمی در زمینه لزوم انجام غربالگری شنوایی در زمان تولد اظهار داشت: تستی تحت عنوان بررسی هدایت شنوایی از طریق امواج الکتریکی(OAE) وجود دارد که در بدو تولد برای نوزاد قابل انجام است. در بسیاری از موارد افراد به دلیل هزینه‌ای که دارد، این تست را انجام نمی‌دهند. در حالی که ضمن تمام آزمایشات رایج این تست نیز یکی از اصلی‌ترین آزمایشات بدو تولد است. اگر نوزاد دچار اختلال شنوایی باشد و این اختلال به‌موقع شناسایی شود، بهتر می‌توان به او کمک کرد. برای مثال اگر نوزاد کم‌شنوایی داشته باشد و زود تشخیص داده شود، با سمعک می‌توان از تبدیل شدن آن به ناشنوایی به گونه‌ای که نیازی به عمل کاشت حلزون هم نباشد، جلوگیری کرد. تشخیص به‌موقع می‌تواند از لحاظ اقتصادی هم کمک کند تا آسیب کمتری به خانواده‌ها برسد. به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم تا تستOAE را حتما حتی اگر شده تا ۳ ماهگی هم انجام دهند.

سمعک هم مانند عینک وسیله‌ای عادی است

کامران خداکرمی؛ متخصص گوش و حلق و بینی در پیامی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان عنوان کرد: سمعک پروتزی مانند عینک است. این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که گذاشتن سمعک به معنی ناشنوا بودن فرد نیست. افراد از سمعک برای کاهش مشکل کم‌شنوایی خود استفاده می‌کنند. مردم باید بدانند که افرادی که ناشنوا هستند، نمی‌توانند کلمات را به خوبی دیگران ادا کنند و مانند افراد عادی صحبت نمی‌کنند. به مردم توصیه می‌کنیم با این افراد معمولی رفتار کنید این آدمها از برخوردهای غیرمعمولی ناراحت می‌شوند.

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین