پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:50 - 1399/10/21

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی!

یک پزشک عمومی گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باعث درمان بیماری نمی‌شود و می‌تواند برای بیمار عوارضی هم به دنبال داشته باشد.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر محمد سعید واثقی پزشک عمومی  با اشاره به استفاده خودسرانه انواع داروهای آنتی بیوتیک، اظهار داشت: در بیشتر مواقع افراد به خاطر تشخیص نادرست بیماری نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک اقدام می‌کنند که این می‌توانند عوارضی برای آنها به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بیشتر مواقع آنتی بیوتیک به صورت نادرست استفاده می‌شود، گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باعث درمان بیماری نمی‌شود چرا که بیماری درست تشخیص داده نشده است.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه عوارض داروهای آنتی بیوتیک که به صورت خودسرانه مصرف می‌شوند، نباید نادیده گرفته شود، افزود: این داروها علاوه بر هزینه‌های مالی برای بیمار باعث می‌شود مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن شخص هم ایجاد شود.

واثقی ادامه داد: مصرف آنتی ‌بیوتیک بدون تجویز پزشک باعث می‌شود اگر این فرد در زمان دیگری مجدد بیمار شد و بدن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشت بدن پاسخگوی این دارو نباشد و به مرور زمان مقاومت خود را از دست بدهد.

مصرف آنتی هیستامین بلامانع است

وی با اشاره به مصرف قرص‌ سرماخوردگی،آنتی هیستامین کلداکس و دیگر داروهایی که در زمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان داشت: این داروها جزو داروهای OTC یا همان بدون نسخه هستند که به دکترهای داروساز اجازه فروش آنها داده شده است.

این پزشک عمومی تصریح کرد: داروی آنتی هیستامین، سرماخوردگی و یا استامینوفن معمولا برای زمانی که شخص دچار آبریزش بینی و یا کوفتگی بدن می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این داروها به عنوان داروهای اصلی بیماری سرماخوردگی برای فرد تجویز می‌شوند.

واثقی یادآور شد: خوردن قرص سرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین در زمان بیماری برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک را هرگز توصیه نمی‌کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین