پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00002:05 - 1399/10/22

دزدان پروازی در مشهد به آخر خط رسیدند

باند حرفه ای سارقان سابقه دار که با اقامت های کوتاه مدت در مراکز استان های کشور به منازل هموطنان دستبرد می زنند و به «دزدان پروازی» معروف هستند، این بار در بازداشتگاه پلیس آگاهی خراسان رضوی سقوط کردند.

به دنبال ارسال پرونده های سرقت از منازل به پلیس آگاهی خراسان رضوی که محتویات آن نشان می داد لوازم منزل و زیورآلات درحالی از واحدهای آپارتمانی سرقت شده است که همه محل های سرقت دزدگیر یا دوربین مدار بسته نداشتند. با توجه به اهمیت موضوع و با صدور دستوری ویژه از سوی سردار محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی خراسان رضوی) برای پیگیری جدی ماجرای دستبرد به منازل شهروندان  به کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی سپرده شد و به این  ترتیب بررسی های میدانی از محل های سرقت آغاز شد. تحقیقات بیانگر آن بود که پلیس با یک باند حرفه ای سرقت روبه روست که با شیوه «دیلم زنی» به تخریب قفل و در منازل اقدام می کنند و اشیای با ارزش قابل حمل را می ربایند اما سرقت برخی لوازم برقی و تلویزیون های بزرگ، نیز نشان می داد که سارقان از یک خودرو برای حمل اموال سرقتی استفاده می کنند بنابراین، تجزیه و تحلیل علمی و کارشناسی ماجرای سرقت از منازل و محیط های جغرافیایی وقوع جرم با حضور سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) آغاز شد و گروه تخصصی کارآگاهان اداره عملیات ویژه با استفاده از تجربیات کارآگاهی رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی به نتایجی دست یافتند که بیانگر ورود «سارقان پروازی» به مشهد بود.

چرا که بررسی های ویژه نشان می داد شگرد سرقت از واحدهای آپارتمانی مخصوص سارقانی است که بیشتر از جنوب کشور به مشهد می آیند و با اقامت کوتاه مدت در حاشیه شهر به منازل دستبرد می زنند و اموال را به صورت بارنامه به جنوب کشور انتقال می دهند. 

با به دست آمدن این اطلاعات، کارآگاهان در چند شاخه عملیاتی به تحقیق در این باره پرداختند و با استفاده از بانک اطلاعاتی مجرمان و همچنین شیوه و شگرد دزدان، به سرنخ هایی رسیدند که کارآگاهان را به سوی یکی از سارقان سابقه‌دار مشهدی سوق داد. او که منبع اطلاعاتی دزدان بود، وظیفه شناسایی محل های سرقت را نیز به عهده داشت و سارقان پروازی را برای یک دستبرد ماهرانه یاری می داد اما وقتی کارآگاهان با فرماندهی سرهنگ «جان‌دیزآوندی» (رئیس  اداره عملیات ویژه آگاهی خراسان رضوی) مخفیگاه سارق مذکور را در اطراف شهرک رضویه به محاصره درآوردند، مشخص شد که وی شبانه از این مکان گریخته است. به همین دلیل کارآگاهان به ردزنی متهم فراری با استفاده از تجهیزات پیشرفته پلیسی پرداختند و او را در حالی زیر چتر اطلاعاتی گرفتند که در محور مشهد- تهران مشاهده می شد. این گونه بود که کارآگاهان با کسب مجوزهای قضایی از بازپرس لشکری (بازپرس ناحیه 6 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) راهی جاده شدند و او را در یک عملیات تعقیب و گریز در نزدیکی سبزوار به دام انداختند با انتقال متهم فراری به مشهد بازجویی ها از وی آغاز و مشخص شد که او عضو باند حرفه ای «دزدان پروازی» است که از اهواز وارد مشهد شده بودند و اکنون نیز دوباره به خوزستان بازگشته اند بنابراین با اعترافات متهم و دستورات نیابت قضایی، کارآگاهان عازم اهواز شدند و دو همدست دیگر سارق را در حالی دستگیر کردند که اموال سرقتی زیادی از مخفیگاه سارقان کشف و ضبط شد اما ادامه عملیات دوباره به مشهد کشیده شد چرا که سارقان مذکور علاوه بر هفت  فقره سرقت از منازل در اهواز به چندین فقره دستبرد با شیوه «دیلم زنی» به واحدهای آپارتمانی مشهد نیز اعتراف کردند. کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی با شناسایی یکی از مالخران این باند به تحقیقات گسترده خود برای کشف زوایای پنهان سرقت های مذکور ادامه دادند تا این که لوازم سرقتی بسیاری شامل طلا و بدلیجات، انواع لپ تاپ و تلویزیون، ساعت های مختلف، گوشی تلفن همراه و لوازم برقی از مخفیگاه دزدان پروازی به دست آمد که هنوز شناسایی نشده اند. از سوی دیگر بررسی های تخصصی کارآگاهان بیانگر آن بود که سارقان در انجام سرقت های مذکور از یک دستگاه پژو 405 نقره ای رنگ استفاده می کردند و با شیوه زاغ زنی در اوایل شب به سرقت های خود در اهواز و مشهد ادامه می دادند. این سارقان در حرکت که این بار در بازداشتگاه پلیس آگاهی خراسان رضوی سقوط کردند در اعترافات خود اظهار کردند: با همدستی جوان مشهدی که به خیابان ها و مناطق شهری آشنایی داشت، برخی منازل را زیر نظر می گرفتیم و هنگامی که صاحبخانه در واحد آپارتمانی را قفل می کرد و بیرون می رفت، احتمال می دادیم که با تاخیر به منزل بازمی گردد به همین دلیل در همان اوایل شب و با استفاده از دیلم قفل و در منازل را تخریب می کردیم و اموال قابل حمل را می ربودیم. اعضای این باند حرفه ای سابقه دار اعتراف کردند که در مناطق بولوار آزادی، بولوار پیروزی و خیابان راهنمایی به واحدهای آپارتمانی دستبرد زده اند که دوربین مداربسته و دزدگیر نداشتند!

شایان ذکر است، اعضای این باند که بین 22 تا 26 سال دارند و از سوی پلیس آگاهی اهواز نیز تحت تعقیب بودند تاکنون به 12 فقره سرقت اعتراف کرده اند که بررسی های بیشتر در این باره با صدور دستورات محرمانه ای از سوی قاضی دکتر  اسماعیل رحمانی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) برای ریشه یابی جرایم احتمالی دیگر «دزدان پروازی» همچنان ادامه دارد.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین