پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:25 - 1399/10/22

خواص لیمو ترش و آب لیمو

لیمو ترش میوه ایست خوراکی که درخت آن در شمال و جنوب ایران پرورش داده می شود و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. در این مقاله به بررسی حواص این میوه می‌پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، میوه لیمو ترش پس از رسیدن کامل به رنگ زرد می باشد که اسانس مطبوعی از آن استخراج می کنند. در وسط لیمو ترش تعدادی هسته یا دانه با طعم بسیار تلخ وجود دارد. از مغز لیمو ترش آب لیمو گرفته می شود که مزه ای ترش و لذت بخش دارد.
خواص لیمو ترش و آب لیمو ترش

    یک فنجان به حجم ۲۴۰ سانتیمتر مکعب آبلیمو ۶۰ کالری ارزش انرژی زائی دارد.
    آبلیمو را به خاطر طعم ترش و لذت بخشی که دارد همراه با غذا و یا مخلوط با آب و شکر به صورت شربت می خورند.
    آب لیمو ترش، به جای سرکه مصرف می شود و مخصوصا برای بیماران بهتر از سرکه است. ولی باید توجه داشت که طبیعت سرد دارد و لذا برای افرادی که طبیعت گرم دارند مفید و فرح بخش است. ولی افرادی که طبیعت سرد دارند غالبا با مصرف آبلیمو ناراحت می شوند ویا اصولا آن را دوست ندارند.
    آب لیمو ترش مخصوصا هنگامی که به صورت شربت خورده می شود دفع ادرار را افزایش می دهد و از این طریق مقداری از سموم بدن را خارج نموده فرح و نشاط ایجاد می کند. به طور کلی شربت آبلیمو برای بیماران تب دار اثر ضد عطش و رفع التهاب دارد.
    آب لیمو خاصیت صفرابر و کاهش دهنده التهاب معده دارد. شربت تناول نمایند بعضی سردردها که منشا کبدی دارند تسکین می یابد و هضم غذاهای چرب را تسریع می کند.
    بعضی از خارش های پوستی را تسکین می دهد. برای این منظور باید بیمار روزانه ۱ تا ۲ لیوان شربت آبلیمو تناول نماید علاوه بر این آبلیمو را بر محل خارش بمالند.
    آب لیمو ترش خارش و سوزش حاصل از گزش حشرات را تسکین می دهد. برای این منظور آبلیمو را در محل مورد نظر بمالند.
    برای تسکین خارش چشم که بر اثر حساسیت به وجود آمده مفید است. در این مورد علاوه بر مصرف آبلیمو به صورت شربت ممکن است بیمار دو قطره آبلیمو خالص به مژه پلک ها بمالد.

اثر اسانس لیمو ترش

    چون اسانس لیموترش دارای عطر مطبوعی است، در تهیه شربت های داروئی و تهیه ادوکلن ها از آن استفاده می شود.
    اسانس لیموترش دارای اثر ضدعفونی کننده است، لذا در تهیه پمادهای ضد عفونی کننده به کار می رود.
    اگر اسانس لیموترش را به صورت بخار بر روی میکروبهایی از قبیل باسیل دیفتری – استافیلوگوک ( میکروب کورک ) – مننگوکوک ( میکروب مننژیت ) – باسیل ابرت (میکروب حصبه ) اثر دهند آنها را از بین می برد.
    خواص لیمو ترش، برای سلامتی بسیار است. به عنوان مثال یکی از خواص آن درمان سرماخوردگی است . مخصوصا اگر همراه با عسل طبیعی خورده شود. میتوانید این دو را با کمی اب ترکیب کرده و میل کنید.
    همچنین شما میتوانید لیمو ترش، را در مقداری اب ریخته و صبح ناشتا میل کنید تا لاغر شوید.

 

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین