پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:04 - 1399/10/26

ماجرای تلاوت مکرر آیه تطهیر در مقابل خانه حضرت زهرا(س)

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: خود علمای تسنن مکرر گفته‌اند که رسول خدا(ص) وقت نماز صبح که می‌شد به درب خانه حضرت زهرا(س) می‌آمدند و می‌فرمودند: «الصلوة» و آیه تطهیر را می‌خواندند، این کار پیامبر(ص) برای چه بود؟ این کار را می‌کردند که مردم بدانند حضرت زهرا(س) معصوم است و اگر اختلافی پیش آمد، هر چه حضرت زهرا(س) بگویند آن درست است.

 آیت‌الله رضا استادی، پنجشنبه، 25 دی‌ماه، در جلسه عزاداری ایام فاطمیه که در مؤسسه طلوع مهر قم و به‌صورت مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: واضح است که تشکیل چنین جلساتی به این خاطر است که ما جایگاه این بانوی عظیم و اهل‌بیت(ع) را بشناسیم و هر چه شناخت زیادتر شود، محبت بیشتر شده و هر چه محبت بیشتر شود، اطاعت بیشتر خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هدف اصلی اطاعت است و هر چه بیشتر بشناسیم و محبت داشته باشیم، بیشتر اطاعات می‌کنیم، برای شناخت حضرت زهرا(س) راه‌های بسیاری است، اول مراجعه به قرآن که آیاتی وجود دارد و می‌توان به آن‌ها استناد کرد.

وی گفت: از سوی دیگر حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و علمای شیعه و سنی ایشان را معرفی کرده‌اند و باید به این مسائل رجوع کنیم تا آن شخصیت عظیم را به‌خوبی بشناسیم.

آیت‌الله استادی تأکید کرد: در تعریف قرآن و اهل بیت(ع) مثل ما نیست که جانب انصاف را کنار گذاشته باشد، بلکه آن چیزی که وجود دارد را بیان می‌کند. در تعریف‌ها و یا انتقادهای خود آنچه هست را نمی‌گوییم و عادلانه رفتار نمی‌کنیم و حق مطلب را نمی‌گوییم و گاهی کمتر گاهی بیشتر می‌گوییم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: وقتی حضرت علی(ع) خواستند مالک اشتر را معرفی کنند فقط یک جمله گفتند و فرمودند مالک برای من مثل من برای پیامبر(ص) است، این یک جمله است، اما دنیایی معنی و حرف دارد و در معرفی افراد مبالغه نشده است.

وی با اشاره به آیه تطهیر گفت: این آیه مربوط به حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) و حسنین(ع) است و در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) سخن گفته است و هیچ جای شک و شبهه ندارد، مفهوم آیه تطهیر این است که می‌گویند این اهل بیت(ع) معصوم‌اند و نباید این را دست‌کم گرفت.

آیت‌الله استادی گفت: جملاتی که از پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) مطرح می‌شود، باید خیلی دقت کنیم که ایشان چه چیزی می‌خواست بگویند آن‌هم این‌گونه کوتاه، که باید به این مسائل دقت کرده و به‌خوبی نیز به نسل آینده منتقل کنیم. حضرت رسول اکرم(ص) دست حضرت زهرا(س) را گرفتند و فرمودند فاطمه پاره تن من است و هرکسی ایشان را آزار دهد من را آزار داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر(ص) گفت: ایشان می‌فرمایند که محبوب‌ترین خانواده من پیش من حضرت زهرا(س) است و این نشان می‌دهد که چه جایگاهی آن حضرت دارند.

آیت الله استادی تصریح کرد: این سخنان پیامبر(ص) تعارف نیست و مثل صحبت ما نیست که همین‌طور حرفی را بزنیم، حال سؤال اینجاست که فاطمه(س) محبوب‌ترین و عزیزترین است و هر کس ایشان را اذیت کند پیامبر(ص) را اذیت کرده است، چرا پیامبر(ص) این‌ها را می‌فرمایند و چرا اصرار دارد؟

وی گفت: خود علمای تسنن مکرر در مکرر گفته‌اند که رسول خدا(ص) وقت نماز صبح که می‌شد به درب خانه حضرت زهرا(س) می‌آمدند و می‌فرمودند الصلوه و آیه تطهیر را می‌خواندند، این کار پیامبر(ص) برای چه بود؟ می‌خواستند معرفی کنند؟ خوب یک‌بار دو بار کافی بود اما چرا پیامبر(ص) تأکید داشتند؟ و تا 17 ماه عنوان‌شده که پیامبر(ص) این کار را می‌کردند که بیش از 500 روز می‌شود و پیامبر(ص) این کار را می‌کردند که مردم بدانند حضرت زهرا(س) معصوم است و اگر اختلافی پیش آمد و اتفاقی افتاد هر چه حضرت زهرا(س) بگویند آن درست است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که حضرت زهرا(س) از ما راضی باشند که اگر ایشان راضی باشند پیامبر(ص) راضی هستند و اگر پیامبر(ص) راضی باشند، خداوند راضی خواهند بود و باید مراقب باشیم و زندگی‌هایمان را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مطابق رضایت حضرت زهرا(س) باشد و حلال و حرام را رعایت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین