پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:43 - 1399/10/27

استرس را برطرف کنید تا دیابت نگیرید

یک فوق تخصص غدد گفت: استرس را در جوانی برطرف کنید تا دچار دیابت نشوید.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر محمد تقی محمودی فوق تخصص غدد گفت: نسل جوان امروزی بسیار بیشتر از همسن و سالان خودشان در دهه های قبل دچار استرس هستند،با توجه به اینکه استرس یکی از دلایل اصلی دیابت ( نوع ۲)به شمار میرود،توصیه می شود دلایل اصلی استرس در جوانی شناسایی و بر طرف شود.

وی افزود: در بیمارانی که قند خون بالایی دارند،توانایی تولید انسولین کم شده ویا اینکه بدن آنها در برابر انسولین مقاوم می شود در نتیجه کارایی طبیعی بدن از بین می رود.

او اضافه کرد:هفت علامت اصلی برای دیابت شناخته می شود که در صورت ادامه دار شدن هر کدام از آنها باید پیگیری های لازم از طریق آزمایش و دارو انجام گیرد.

دکتر محمودی گفت:تکرار ادرار یا پرادراری اولین نشانه این بیماری است.ادرار بیش از اندازه به دلیل این است که کلیه ها مجبور به دفع قند اضافه بدن هستند.کلیه ها این قند را به همراه مایع از بدن دفع می کنند.نشانه بعدی تشنگی مداوم است،بالا رفتن گلوکز خون و در نتیجه پر ادراری باعث از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن می شود که فرد را بیش ازحد معمول تشنه نگاه می دارد،وقتی این دو عامل اول(پر ادراری و تشنگی دائم) ناگهان با هم ظاهرشوند ،حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

او اظهار کرد: علامت و نشانه بعدی بیماری دیابت خستگی بیش از حد است.بدن انرژی لازم برای حرکت و فعالیت رااز سوخت و ساز گلوکز به دست می آورد.علاوه بر کم شدن آب بدن،تمام فعالیت های سوخت و ساز بدن تحت تاثیر قرار گرفته و انجام آن کند می شود که منجر به بی حالی و خستگی فرد مبتلا به بیماری قند می شود.نشانه بعدی مشکل بینایی است، کم آب شدن بدن بر بینایی افراد مبتلا به بیماری دیابت اثر منفی دارد. این کم آبی کلی بدن باعث کم شدن مایع تر کننده لنزچشم می شود که منجر بهمشکل بینایی و تمرکز می شود.در موارد شدیدتر،این کم آبی باعث پاره شدن مویرگ های خونی شبکیه چشم و کوری می شود.

دکتر محمودی از نشانه های دیگر این بیماری را طولانی شدن زمان ترمیم زخم‌ها بدن می داند،احتمال داده می شود که بروز عفونت های مداوم در بیماران مبتلا به بیماری قند توانایی سیستم دفاعی بدن و همچنین قدرت دوباره سازی سلول‌های زخمی شده را کم می کند. میزان قند خون بالا به سلولهای بدن استرس تمام وقت وارد می کند.کاهش وزن نشانه و علامت دیگر این بیماری است،جذب قند توسط سلول‌های بدن که به علت بیماری دیابت کارکردشان مختل شده است، باعث می شود که فرد مبتلا به این بیماری همیشه احساس گرسنگی کند،از سوی دیگردفع مداوم آب ومواد مغذی از بدن باعث می شود که کالری جذب شده مدت زیادی در بدن باقی نماند.بنابراین افراد مبتلا به دیابت همیشه گرسنه هستند،اما اضافه وزن ندارند بلکه گاهی دچار کاهش وزن نیز می شوند.

 

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین